På tur med Nobina 7569 (bilder)

Startat av Jacob, 22 maj 2012, 18:09:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 24 maj 2012, 20:34:49 PM
Är rätt bedrövligt att Säffle fortfarande inte kan bygga bra bussar .

Ständigt pumpa in mera pengar i Säffle; och samtidigt trappa ner på, och till sist sälja ut Carrus?
Ja, då KAN man ju göra om man har ett företag som heter Volvo. Men...  ja... :-\

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 22:29:32 PM
Ständigt pumpa in mera pengar i Säffle; och samtidigt trappa ner på, och till sist sälja ut Carrus?
Ja, då KAN man ju göra om man har ett företag som heter Volvo. Men...  ja... :-\

Nu ska vi vara positiva  ;D  ;D Tänk om ni hade fått enbart Solaris......

Ersa

Citat från: Tonnie skrivet 24 maj 2012, 22:42:20 PM
Nu ska vi vara positiva  ;D  ;D Tänk om ni hade fått enbart Solaris......

Solaris istället för Säffle? Ja, tack! :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 23 maj 2012, 16:02:26 PM
Jag är inte direkt imponerad av vare sig 8900 eller OmniLinkarna som modeller. De känns rätt plastiga och billiga jämfört med t.ex de med gedigna Vegorna. Å andra sidan är det väl svårt att hitta nya bussar som inte känns plastiga idag?
Men man har åtminstone lagt sig på rätt nivå utrustningsmässigt. Fällbara stolar, AC, bälten och möjlighet att spänna fast rullstolar är ju självklart välkommet på all form av landsbygdstrafik. Många diodlampor leder till mindre belastning för generatorerna, och som jag sagt förr är det väldigt bra att extraljus med xenonlampor numera installeras innanför vindrutan även här nere, 11 år efter att bl.a Danielssons började med detta i Jämtland. :)

Det är bara att hoppas på att barnsjukdomarna och återkallelserna inte blir många, så att UL:s kunder slipper drabbas.

Det får du drömma om.... ska ni köra på RME också ? :-(

Tyvärr är ju dessa minimala xenon extraljus inte alls samma sak som rejäla Luminator Xenon t.ex, däremot betydligt billigare.
En fundering över servicevänligheten bara.

Mindre effektslukande prylar innebär inte så mkt mindre belastning på generatorer o batterier, det går nämligen ofta hand i hand med mindre batterier och färre/svagare generatorer.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 24 maj 2012, 23:11:40 PM
Det får du drömma om.... ska ni köra på RME också ? :-(

Tyvärr är ju dessa minimala xenon extraljus inte alls samma sak som rejäla Luminator Xenon t.ex, däremot betydligt billigare.
En fundering över servicevänligheten bara.

Mindre effektslukande prylar innebär inte så mkt mindre belastning på generatorer o batterier, det går nämligen ofta hand i hand med mindre batterier och färre/svagare generatorer.

Vad är det jag får drömma om? Utrustningsnivån jag rabblar upp ovan har ju redan levererats i Scaniorna till Uppsala och finns således i verkligheten.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 23 maj 2012, 05:31:31 AM
Men Björn! Man kör väl ändå inte runt med dörrautomatik/fotoceller och avbruten blinkersspakretur ute på landsbygden? ;)
Nejdå... Automatiken på många av de nyare vagnarna är så dålig att det ändå inte går att använda. ;) Härav min fråga: är de röda knapparna på de ovan avfotograferade bussarna den fasta öppningen (dvs utan auto) eller är det fasta öppningens knappar som är bortspecade?


På ajFån

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 22 maj 2012, 18:09:44 PM


Citat från: bjorn_k skrivet 28 maj 2012, 21:34:09 PM
Härav min fråga: är de röda knapparna på de ovan avfotograferade bussarna den fasta öppningen (dvs utan auto) eller är det fasta öppningens knappar som är bortspecade?

Då svarta vippströmbrytare med dörrsymbol saknas tolkar jag panelen som att den högra runda röda knappen är till för spärrad öppning samt stängning av mittdörren. Eventuellt utan fotoceller, men säkerligen med klämlist och dörrbroms. Vanlig landsbygdsspecning helt enkelt.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2012, 21:45:12 PM
Då svarta vippströmbrytare med dörrsymbol saknas tolkar jag panelen som att den högra runda röda knappen är till för spärrad öppning samt stängning av mittdörren. Eventuellt utan fotoceller, men säkerligen med klämlist och dörrbroms. Vanlig landsbygdsspecning helt enkelt.
Låter rimligt!


På ajFån

Ersa

De verkar även ha en knapp för manuell aktivering av dörrbroms, utan att man behöver öppna dörren. Mycket bra! Och vem vet... kanske de rentav har blinkersspakar som återfjädrar automatiskt till mittenläget efter sväng? ;)

KG

Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2012, 22:09:08 PMOch vem vet... kanske de rentav har blinkersspakar som återfjädrar automatiskt till mittenläget efter sväng? ;)

Så man får slå på blinkersen tre gånger bara för att man ska svänga i en rondell?

bjorn_k

Citat från: KG skrivet 28 maj 2012, 22:29:30 PM
Så man får slå på blinkersen tre gånger bara för att man ska svänga i en rondell?
Hurså? Blinka vänster när rattvridandet till vänster just ska påbörjas, blinkersen stannar i vänsterläge... blinka höger precis när rattvridandet till höger ska påbörjas, blinkersen stannar i högerläge tills dess att motstyrning påbörjas. Längre stund behöver man väl inte blinka?

För att strikt följa lagar och rekommendationer; blinka höger när du ska ut (vem blinkar när de ska rakt fram i en korsning)

Ja, jag tycker själv att vänster blink är bra för att förtydliga. Däremot räknar jag alltid med att ett fordon "fortsätter runt" om jag inte ser en tydlig "utblink" till höger.


På ajFån

KG

Citat från: bjorn_k skrivet 28 maj 2012, 22:58:10 PM
Hurså? Blinka vänster när rattvridandet till vänster just ska påbörjas, blinkersen stannar i vänsterläge... blinka höger precis när rattvridandet till höger ska påbörjas, blinkersen stannar i högerläge tills dess att motstyrning påbörjas. Längre stund behöver man väl inte blinka?

För att strikt följa lagar och rekommendationer; blinka höger när du ska ut (vem blinkar när de ska rakt fram i en korsning)

Ja, jag tycker själv att vänster blink är bra för att förtydliga. Däremot räknar jag alltid med att ett fordon "fortsätter runt" om jag inte ser en tydlig "utblink" till höger.


På ajFån

Blinka vänster för att lägga sig i mitten av de båda filerna då man inte får plats för buss och bil i bredd.
Svänga höger då infarten till rondellen är skarp höger, då slår blinkers av.
På med vänsterblink igen. Fortsätta svänga skarpt höger in i rondellen, den slår av igen.
På med den igen, lägga om till vänster för att runda rondellen, byta till högerblink, ratta höger och sedan ut till högersvängfilen där man styr tillbaka åt vänster så att blinkers slår av, på med högerblinkers igen!

SKITBRA!

bjorn_k

Blir OT...

Ska man av i första avfarten i en rondell så blinkar man höger direkt. Ska man av efter det så behöver man ju inte blinka vänster (om man nu tänker sig att vänsterblink är av godo) förns första påfart är passerad eller i jämnhöjd med densamma. Eventuellt väntande fordon på denna påfart måste ju ändå lämna företräde åt dig som inte tänker svänga av på första avfart.

Ratten är i samma eller kraftigare vänsterläge tills det är dags att ta sig ur. Alltså blinkers till vänster kvarstår.

Klicka över spaken till höger innan filbyte i/högersväng/utgång ur rondell. Ratta höger och blinkers kvarstår tills motstyrning påbörjas.

Vi kommer nog alltid att tycka olika, men så får det vara och härmed är mina inlägg i denna tråd om detta OT-ämne slut!


På ajFån

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2012, 22:09:08 PM
De verkar även ha en knapp för manuell aktivering av dörrbroms, utan att man behöver öppna dörren. Mycket bra! Och vem vet... kanske de rentav har blinkersspakar som återfjädrar automatiskt till mittenläget efter sväng? ;)

Nu vet jag inte hur dessa är specade men på dom äldre volvo vagnarna i 67-serien så fanns det bara en backstartsknapp som gjorde att man kunde starta i backar utan att rulla bakåt. Fanns ingen manuell aktivering av dörrbroms. Vet inte om dessa är specade som dom andra dock. :)

JB

För att ta upp tråden på spåret kan nämnas att 7569 syntes även igår i trafik, då på linje 896. Hur många av de nylevererade bussarna är redan i trafik?