En eller två framdörrar i tätort

Startat av Optimal, 12 maj 2012, 12:02:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

VDL Synergy, men interiören är väl mkt likartad i det hänseendet, dvs trångt och bökigt.


På ajFån

Peter L

Citat från: JDS skrivet 30 maj 2012, 10:17:29 AM
Det blir ju en mer avancerad kabeldragning så till att börja med skulle det kosta mer. Att sätta kortläsaren bakom föraren är dessutom i praktiken nästan som att tillåta påstigning bak - passageraren är inte kvar i förarens synfält när kortet blippas, så det är svårt att avgöra om folk har blippat eller inte, och det är svårare att stoppa någon som inte har gjort det (eller som t ex inte verkar ha rätt att åka på reducerat pris).

Möjligen skulle man ju kunna sätta den vid bakre framdörrens stolpe, alltså så att man håller upp sitt kort åt vänster när man går in. Dock tror jag att folk anses vara för högerhänta för att klara av en sådan lösning?

Då är nästa fråga exakt hur stort ansvar som ska läggas på föraren att kolla visering på varenda kort, varenda passagerare? En snabb och smidig påstigning med ett (förhoppningsvis försvinnande) litet svinn kanske ändå är att föredra? Utvecklingen för den täta busstrafiken går ändå mot att biljett ska lösas INNAN man kliver på bussen och att kontroll helst ska ske via värdar eller kontrollanter medan föraren fokuserar på att framföra fordonet säkert och enligt tidtabell.

I Lunds stadstrafik var det i alla fall inga tekniska problem redan på tidigt 90-tal med att montera två kortläsare, där den ena satt precis snett höger bakom föraren och enbart gick att använda för periodkort eller för automatisk betalning av stadszonen. De som ville lösa biljett längre fick ta maskinen framme till höger istället.

Nu fungerade detta system mycket bättre med de äldre bussarna som hade normalt insteg. Varför det då? Jo, det fanns ett litet mitträcke som naturligt delade upp passagerarna i två köer. Det försvann när lågggolvsbussarna gjorde sitt inträde 1996 och detta mitträcke inte längre "kunde finnas" (då kommer ju inte rullatorer och barnvagnar på genom framdörrarna). De två köerna blev en kö och vips var hållplatstiden förlängd trots att det fortfarande fanns två kortläsare monterade som tidigare.

Och som har skrivits tidigare, de flesta tänker bara på sig själva... Det slår aldrig fel att den påstigande som har mest bråttom ombord också är den minst förberedde, med pengarna eller kortet längst ner i väskan eller fickan!   >:(

yngrot





Och som har skrivits tidigare, de flesta tänker bara på sig själva... Det slår aldrig fel att den påstigande som har mest bråttom ombord också är den minst förberedde, med pengarna eller kortet längst ner i väskan eller fickan!   >:(
[/quote]



Helt rätt tyvärr  och hur folk tänker och uppför sig i såna lägen kan jag inte begripa . Alla förlorar ju på att det tar längre tid.. var rätt kul häromdagen när jag körde och en skulle lösa biljett det tar ju en stund med våra bankkortsterminaler och en resenär en bit bak i kön börja muttra men när han väl kom fram så var hans kört slut  ;)  och då skämdes han  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: Peter L skrivet 30 maj 2012, 20:02:48 PM
Då är nästa fråga exakt hur stort ansvar som ska läggas på föraren att kolla visering på varenda kort, varenda passagerare? En snabb och smidig påstigning med ett (förhoppningsvis försvinnande) litet svinn kanske ändå är att föredra? Utvecklingen för den täta busstrafiken går ändå mot att biljett ska lösas INNAN man kliver på bussen och att kontroll helst ska ske via värdar eller kontrollanter medan föraren fokuserar på att framföra fordonet säkert och enligt tidtabell.

Jaså, det säger du? Jag tycker mera att utvecklingen verkar gå mot att passagerarna gör precis som de vill, medan den tvångsrekryterade solglasögonförsedde föraren fokuserar på att snacka med sina kompisar i mobilen och i bästa fall väntar tills det står "+0" i buss-PC:n innan han kör iväg från de större knutpunkterna, samtidigt som färdbeviskontrollen är ett ganska onödigt mellansteg i den process som börjar med att åka utan biljett och slutar med att ärendet avskrivs...