En eller två framdörrar i tätort

Startat av Optimal, 12 maj 2012, 12:02:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bingoberra

Ganska irriterande när förarna enbart öppnar ena dörren, iallafall då man som jag bär på en stor sportbag som inte går igenom på bredsidan.

Ronald M. Jannesson

Du é VÄLKOMMEN té Gôtteboorgg! Här kan man gå in i ALLA dörrar oavsett linje numera...Ingen koll alls vare sig hos pass. eller förare...bara å springa på...Inte konstigt att det händer olyckor i dörrar med folk som blir klämda m.m. MEN; det är väl så Västtrafik vill ha det? Vi förare blir anklagade kontinuerligt för just klämolyckor i detta j-la system UTAN kontroll!!! Vad hade dom trott?? Att vi é robotar??Nä; den HÄR sta´n är INGET JAG skulle rekommendera en ungdom att börja köra buss i; tro mig; jag har erfarenhet av denna stad!!!

Bussfanatikern

När jag gick på gymnasiet så jobbade där en lärare som körde buss i Uppsala och han sa att man där hade systemet med två köer. I natttrafiken skulle man däremot bara öppna den ena framdörren då det var större risk för plankning. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussfanatikern skrivet 22 maj 2012, 01:31:01 AM
När jag gick på gymnasiet så jobbade där en lärare som körde buss i Uppsala och han sa att man där hade systemet med två köer. I natttrafiken skulle man däremot bara öppna den ena framdörren då det var större risk för plankning.

Systemet med en kö för dem som betalade kontant i en dörr och de som hade kort i den andra dörren infördes i samband med att de första Scania-Vabis CR76 kom i trafik, det vill säga den 3 september 1967 (dagen då vi övergick till högertrafik). Det tillämpades bara på dessa bussar. Övriga busstyper, främst Scania-Vabis CF och SKV City, hade enkel framdörr och där blev det på gamla sättet. Det gick också konduktörsvagnar med insteg bak kvar på linje 6.

Mitt minne som resenär i Uppsala vid denna tid är att det fungerade bra och att resenärerna snabbt anpassade sig till busstyp.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 21 maj 2012, 23:05:11 PM
Du é VÄLKOMMEN té Gôtteboorgg! Här kan man gå in i ALLA dörrar oavsett linje numera...Ingen koll alls vare sig hos pass. eller förare...bara å springa på...Inte konstigt att det händer olyckor i dörrar med folk som blir klämda m.m. MEN; det är väl så Västtrafik vill ha det? Vi förare blir anklagade kontinuerligt för just klämolyckor i detta j-la system UTAN kontroll!!! Vad hade dom trott?? Att vi é robotar??Nä; den HÄR sta´n är INGET JAG skulle rekommendera en ungdom att börja köra buss i; tro mig; jag har erfarenhet av denna stad!!!

Jag kan förstå din syn på detta till viss del, men jag måste nog ändå säga att så länge passagerarna uppför sig någorlunda civiliserat fungerar det faktiskt väldigt bra och smidigt. Hållplatsstoppen blir kortare, framförallt på ställen där det lastas mycket folk på en gång. Det blir lite mer som att åka spårvagn eller pendeltåg. Jag åker t ex emellanåt linje 47 från Hj. Brantingspl. mot Backa och att lasta en hel buss full på en gång på Hjalmar går betydligt snabbare och smidigare nu när alla dörrar används. Däremot blir jag lite trött på en del personer ibland när man kanske är 4-5 på en hållplats och ska kliva på och alla tränger ihop sig och ska prompt kliva på genom mittdörrarna. Här kan man verkligen undra vad detta beteendet beror på. Jag tycker iofs det har blivit lite mindre sådant på sista tiden, men det händer fortfarande tyvärr.

Sedan finns naturligtvis aspekter som t ex säkerhet vid dörrstängning och liknande. Men egentligen är det väl ingen större skillnad mot spårvagnar eller pendeltåg. (Just pendeltågen har iofs oftast avgångssignalerare, men inte alltid.) Jag hoppas bara resenärerna lär sig att hantera detta med tiden. Det bör kunna göra stadstrafiken smidigare om alla hjälps åt och utnyttjar möjligheterna på rätt sätt och med respekt för personal och andra resenärer.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

virtual1

Fick just ett bra bevis på varför det är idiotiskt att bara ha en dörr öppen - nu i östertälje tröttnade folk på att köa då bara en dörr var öppen så alla smet på i bakdörrarna istället för att vänta...

lil-sis

Citat från: virtual1 skrivet 20 maj 2012, 11:09:06 AM
Men det blir ju en lång kö istället, att gå förbi nån som står och "betalar" är ju inte så svårt då det finns två dörrar och båda är öppna!

Nej det blir det inte. Den som betalar på annat vis flyttar sig bättre när bara ena dörren är öppen och ska de smsa är det lätt att hänvisa till "skamvrån".

Dessutom när  det gäller rusning hos oss så har 99% kort och alla ska blippa på samma maskin, genom att bara ha en dörr så grötar de inte ihop sig utan det går snabbt och smidigt.

Jag har testat båda varianterna noggrant!

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 29 maj 2012, 17:28:01 PM
Fick just ett bra bevis på varför det är idiotiskt att bara ha en dörr öppen - nu i östertälje tröttnade folk på att köa då bara en dörr var öppen så alla smet på i bakdörrarna istället för att vänta...

Jag förstår dom, fullständig idioti att bara öppna en dörr när det finns två..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Lite handlar det väl även om att folk slutat uppföra sig rent allmänt i kollektivtrafiken. På den spårburna trafiken var det förut kutym att man väntade tills folk gått av, numera tränger man sig ofta ombord förbi de avstigande. Detta fenomen har även spritt sig till bussar i takt med oskicket att man vill gå av genom den dörren man sitter närmast alternativt den dörr som är närmast platsen dit man tänker sig till vidare. Ofta så kräver många att få gå av genom framdörren vilket inte direkt gör saker smidigare.

I spårtrafiken blir det där ännu tydligare med de nya tåg där man nästan kan gå genom halva tåget. I vissa T-banetåg, ofta vid stationer med endast en utgång, så går många till bakersta alternativt främsta dörrparet och försöker där sedan klämma sig ut samtidigt. Själv väljer jag oftast ett tomt dörrpar längre bort och går sedan längs med tågets utsida på perrongen samtidigt som man nästan skrattar åt den grymtande skocken som mest låser varandra i sina försök att komma av och vinna några sekunder. Även detta oskick har tyvärr börjat sprida sig till bussar så i en ledvagn kan man se folk, som t.ex. suttit längst bak, resa sig och börja gå längre fram så en hel klunga ska av genom en dörr medan resten av dörrarna är tomma.

Vad gäller detta med dubbla framdörrar var det enklare (tyckte jag personligen) när folk tänkte då de med remsa eller kontanter klev på genom främre delen medan de med månadskort passerade förbi genom att använda den bakre. På bussar med enkel framdörr väntade folk med remsa eller kontanter till sist av samma orsak. I dag ska alla ombord gemensamt och inte f-n går det fortare när man står och blockar varandra, men troligen har det att göra med att folk kanske blivit mer egoistiska. Ur den synvinkeln försvinner då det smidiga med att ha bägge dörrbladen öppna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 30 maj 2012, 04:59:44 AM
Även detta oskick har tyvärr börjat sprida sig till bussar så i en ledvagn kan man se folk, som t.ex. suttit längst bak, resa sig och börja gå längre fram så en hel klunga ska av genom en dörr medan resten av dörrarna är tomma.

Visst är det så. Vid en ändhållplats går folk går av tradition ut genom mittdörren på bussarna i Roslagen, även om dörrställningen är 1-1-1 och alla dörrar öppnas. På samma sätt krävs regelbunden information i mikrofon när man kör en buss med dörrställning 1-0-1 i långlinjetrafik för att slippa att 80% går ut fram och bara 20% bak.

bjorn_k

Jag upprepar mig. Varför sätter man inte lilla kortläsaren till vänster i påstigningsdörren? Då kan resenärer med periodkort gå förbi till vänster och passagerare som behöver hjälp/ska stämpla kuponger/ändra standardresa gå till höger.


På ajFån

Olof Lagerkvist

Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 09:23:31 AM
Jag upprepar mig. Varför sätter man inte lilla kortläsaren till vänster i påstigningsdörren? Då kan resenärer med periodkort gå förbi till vänster och passagerare som behöver hjälp/ska stämpla kuponger/ändra standardresa gå till höger.

Det finns ganska många trafikhuvudmän som gör så. Sedan finns det i vanlig ordning andra trafikhuvudmän som betraktar det som fullkomligt otänkbart och "det skulle aldrig fungera här" och liknande. Man får vara med om ganska robust lokal kultur kring sådana här saker när man diskuterar med länstrafikhuvudmän.  ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

JDS

Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 09:23:31 AM
Jag upprepar mig. Varför sätter man inte lilla kortläsaren till vänster i påstigningsdörren? Då kan resenärer med periodkort gå förbi till vänster och passagerare som behöver hjälp/ska stämpla kuponger/ändra standardresa gå till höger.

Det blir ju en mer avancerad kabeldragning så till att börja med skulle det kosta mer. Att sätta kortläsaren bakom föraren är dessutom i praktiken nästan som att tillåta påstigning bak - passageraren är inte kvar i förarens synfält när kortet blippas, så det är svårt att avgöra om folk har blippat eller inte, och det är svårare att stoppa någon som inte har gjort det (eller som t ex inte verkar ha rätt att åka på reducerat pris).

Möjligen skulle man ju kunna sätta den vid bakre framdörrens stolpe, alltså så att man håller upp sitt kort åt vänster när man går in. Dock tror jag att folk anses vara för högerhänta för att klara av en sådan lösning?

bjorn_k

Citat från: JDS skrivet 30 maj 2012, 10:17:29 AM
Det blir ju en mer avancerad kabeldragning så till att börja med skulle det kosta mer. Att sätta kortläsaren bakom föraren är dessutom i praktiken nästan som att tillåta påstigning bak - passageraren är inte kvar i förarens synfält när kortet blippas, så det är svårt att avgöra om folk har blippat eller inte, och det är svårare att stoppa någon som inte har gjort det (eller som t ex inte verkar ha rätt att åka på reducerat pris).

Möjligen skulle man ju kunna sätta den vid bakre framdörrens stolpe, alltså så att man håller upp sitt kort åt vänster när man går in. Dock tror jag att folk anses vara för högerhänta för att klara av en sådan lösning?
Kabeldragning är kanske dyrare genom taket, men absolut ingen omöjlighet...

Högerhänta visst, men det är väl ett tunt argument för att inte prova?

Konstigt att det fungerar med på och avstigning i samtliga dörrar i andra områden (inte SL alltså...)

På Norrtäljes dubbeldäckare sitter lilla läsaren i trappen upp i fram, tyvärr är det så trångt att folk ändå får köa i samma kö allihop...

Olof Lagerkvist

Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 13:01:30 PM
Kabeldragning är kanske dyrare genom taket, men absolut ingen omöjlighet...

Högerhänta visst, men det är väl ett tunt argument för att inte prova?

Jag tycker det fungerar ganska bra att sträcka sig till en läsare monterad på vänster stolpe även om man har kortet i höger hand. Det blir någon dm ytterligare att sträcka armen, men inga större svårigheter.

Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 13:01:30 PM
Konstigt att det fungerar med på och avstigning i samtliga dörrar i andra områden (inte SL alltså...)

Lokal kultur igen...  ;)

Citat från: bjorn_k skrivet 30 maj 2012, 13:01:30 PM
På Norrtäljes dubbeldäckare sitter lilla läsaren i trappen upp i fram, tyvärr är det så trångt att folk ändå får köa i samma kö allihop...

Det är väl van Hool T9? Det är väldigt svårt att montera kortläsare på något bättre sätt där. Hur man än gör är det för trångt så att köerna uppför trappan och in till nedervåningen blockerar varandra.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-