Huvudmeny

CR 111 i Hummelsta

Startat av Christer K, 15 november 2011, 20:55:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Tannerbring


Erik Tannerbring

Körförbud 199-05-01 Senaste ägaren köpte bussen 2011-08-27 och hör hemma i Tierp.

Peter Öden

Hej !

Ägaren före var en privatperson i Fellingsbro som blev reg.ägare på den 2010-10-04.

Mvh Peter Ö

Lulebjörnen

Är det känt om EWO322/LLT36 och DWZ414/LLT37 är i livet fortfarande? Dom ingick i samma serie om 3 vagnar
som ovannämda FSG020/LLT38, CR111MF med Wilsonlåda.

Björn Forslund

Citat från: Lulebjörnen skrivet 23 november 2011, 05:55:11 AM
Är det känt om EWO322/LLT36 och DWZ414/LLT37 är i livet fortfarande? Dom ingick i samma serie om 3 vagnar
som ovannämda FSG020/LLT38, CR111MF med Wilsonlåda.

DWZ414 verkar vara vid full vigör, LB-reggad, troligen husbil eller liknande. Besiktigad i år.
EWO322 finns fortfarande i registret, men avställd sedan 1990.

AL

Citat från: Lulebjörnen skrivet 23 november 2011, 05:55:11 AM
Är det känt om EWO322/LLT36 och DWZ414/LLT37 är i livet fortfarande? Dom ingick i samma serie om 3 vagnar
som ovannämda FSG020/LLT38, CR111MF med Wilsonlåda.

Fast är det där verkligen en CR111MF? Signifikativt för just CR111MF var väl det lilla extrafönstret efter framdörren eftersom framöverhänget var lika stort som på en vanlig CR111 med två dörrar fram. Och det har väl aldrig byggts en CR111MF med dubbeldörr fram?

Lulebjörnen

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 november 2011, 08:47:49 AM
DWZ414 verkar vara vid full vigör, LB-reggad, troligen husbil eller liknande. Besiktigad i år.
EWO322 finns fortfarande i registret, men avställd sedan 1990.
Trevligt att dom finns kvar även om det är i form av husbussar med allt vad det innebär i form av mer eller mindre besynnerliga ombyggnader.

Vill minnas att det var fina vagnar att köra vintertid med den manuella växellådan och all vikt bak på drivhjulen, även om det var lite oplogat ute i byarna och ytterområdena gick det alltid att komma fram.

Lulebjörnen

Citat från: AL skrivet 23 november 2011, 10:29:18 AM
Fast är det där verkligen en CR111MF? Signifikativt för just CR111MF var väl det lilla extrafönstret efter framdörren eftersom framöverhänget var lika stort som på en vanlig CR111 med två dörrar fram. Och det har väl aldrig byggts en CR111MF med dubbeldörr fram?
Ja, dom där var väl undantaget som bekräftar regeln i så fall? Wilson var det i alla tre kärrorna i alla fall, om det var den 4 - eller 5växlade varianten minns jag inte, men det var kalasfina vagnar att köra, i stort sett ostoppbara i snömassorna vintertid där det gick att smyga i väg lite snyggt på 2:an om det var is på hållplatserna  :)...

Björn Forslund

#23
Citat från: Lulebjörnen skrivet 23 november 2011, 12:23:14 PM
Ja, dom där var väl undantaget som bekräftar regeln i så fall? Wilson var det i alla tre kärrorna i alla fall, om det var den 4 - eller 5växlade varianten minns jag inte, men det var kalasfina vagnar att köra, i stort sett ostoppbara i snömassorna vintertid där det gick att smyga i väg lite snyggt på 2:an om det var is på hållplatserna  :)...

Men det var inte Wilsonlådan som avgjorde om det var CR111 M eller MF. De där är CR111 M eftersom de har dubbla dörrar fram. MF hade långt överhäng fram, enkeldörr o fler sittplatser. CR111M kunde får med flera olika lådor, både helautomater HR501, ZF och Wilson GV768-769.
Det fanns även CR111M med enkeldörr fram, men de hade kortare överhäng fram och var kortare totalt.

Bussmicke

Nån som vet om bussen står kvar?
Tänkte ev. åka i morgon och kolla.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lulebjörnen

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 november 2011, 13:30:32 PM
Men det var inte Wilsonlådan som avgjorde om det var CR111 M eller MF. De där är CR111 M eftersom de har dubbla dörrar fram. MF hade enkeldörr o fler sittplatser. CR111M kunde får med flera olika lådor, både helautomater och Wilson.
Jag läste bara vad stod på den här CR-hemsidan som finns på nätet och som tydligen drivs av en av skribenterna här på forumet. Där framgår det att "CR111MF var försedd med halvautomatisk växellåda, i övrigt samma som CR111M, dörrställning 1-2-0" eller någon liknande textlydelse.

Men du har säkert rätt, jag är på intet sätt någon expert i ämnet busshistorik, mitt "vetande" baseras huvudsakligen på mer eller mindre fragmentiska minnen från den tiden man körde och skruvade med dom här gamla öken. En sak kommer jag ihåg tydligt och det är att det var en barnlek att serva och justera Wilsonen i CR111M(F?) där man satt bekvämt på en pall och meckade med lådan genom sidoluckan jämfört  med Volvos B58/59 där man låg på  mage inne i bussen och grävde genom luckan  i golvet - och det såg ut som ett h*****e där under vad som än skulle göras  :o...

Björn Forslund

Citat från: Lulebjörnen skrivet 23 november 2011, 13:56:23 PM
Jag läste bara vad stod på den här CR-hemsidan som finns på nätet och som tydligen drivs av en av skribenterna här på forumet. Där framgår det att "CR111MF var försedd med halvautomatisk växellåda, i övrigt samma som CR111M, dörrställning 1-2-0" eller någon liknande textlydelse.

Men du har säkert rätt, jag är på intet sätt någon expert i ämnet busshistorik, mitt "vetande" baseras huvudsakligen på mer eller mindre fragmentiska minnen från den tiden man körde och skruvade med dom här gamla öken. En sak kommer jag ihåg tydligt och det är att det var en barnlek att serva och justera Wilsonen i CR111M(F?) där man satt bekvämt på en pall och meckade med lådan genom sidoluckan jämfört  med Volvos B58/59 där man låg på  mage inne i bussen och grävde genom luckan  i golvet - och det såg ut som ett h*****e där under vad som än skulle göras  :o...

Jo, det är korrekt att CR111 MF hade Wilsonlåda, allihopa. Men CR111 M fanns också med denna låda. MF var dock en minoritet, drygt 80 tillverkade av totalt drygt 800 CR111:or.

Lulebjörnen

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 november 2011, 14:40:23 PM
Jo, det är korrekt att CR111 MF hade Wilsonlåda, allihopa. Men CR111 M fanns också med denna låda. MF var dock en minoritet, drygt 80 tillverkade av totalt drygt 800 CR111:or.
Ja, då  har vi nog rett  ut det här till belåtenhet  :)...Dessutom erinrar jag mig att vi hade en konversation med  en member "peter" för ett par år sen här på forumet som var sysselsatt med motorbyte och diverse andra projekt av teknisk natur i DWZ414/37 så då återstår bara att gamla 36:an också  dyker upp nånstans så är läget under kontroll...

Bussmicke

#28
Bussen var tyvärr borta.
Ni som tagit bilder, får jag ta dem till Busshvilan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias

Citat från: Bussmicke skrivet 24 november 2011, 09:50:15 AM
Bussen var tyvärr borta.
Ni som tagit bilder, får jag ta dem till Busshvilan?
Visst. Be my guest!

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header