Huvudmeny

Nobina AC-län

Startat av Greger Larsson, 15 juli 2011, 20:19:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Har man klivit av Tärnaavtalet också eftersom 4730 är bortsåld?

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 04 september 2011, 22:13:40 PM
Har man klivit av Tärnaavtalet också eftersom 4730 är bortsåld?

Jag har för mig att det stod något i en annan tråd om att Nobina skulle lämna bort sin trafik i Tärnaby till en underentreprenör. Men den tråden kan jag inte hitta nu. Någon kanske kan bekräfta?

Greger Larsson

Citat från: Bussföraren skrivet 04 september 2011, 22:13:40 PM
Har man klivit av Tärnaavtalet också eftersom 4730 är bortsåld?

Ja.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 04 september 2011, 22:44:12 PM
Ja.

Ny upphandling, eller underentreprenör från Busspoolen fram till avtalstidens slut?

Jan

Citat från: Ersa skrivet 04 september 2011, 22:45:16 PM
Ny upphandling, eller underentreprenör från Busspoolen fram till avtalstidens slut?
Tveksamt att ny upphandling gör innan avtaletsslut. Detta sker oftast när ett bolag gått i konkurs.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 05 september 2011, 11:02:51 AM
Tveksamt att ny upphandling gör innan avtaletsslut. Detta sker oftast när ett bolag gått i konkurs.

Vem blir i så fall underentreprenör? Tärna Fjällbuss?
Och hur många år kvar är det på avtalet?

Jan

Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2011, 23:41:06 PM
6250-6254 är välskötta bussar och borde ju lätt kunna användas i linjetrafik på annat håll, iaf på områden där extrema 100-procentliga krav på lågentré inte finns. Hur Härnösand när det gäller dagens avtal vet jag inte, men en ålderssänkning på landsbygdstrafiken där på nuvarande avtal skulle ju knappast skada relationen med trafikhuvudmannen.
5934 kan säkert få ny tjänst som ren beställningsbuss på vilken Nobinadepå som helst i landet.
6029 lär vara svårt att omplacera som godsbuss, men då andra bussbolag säkert kan tänka sig att köpa en godsbuss av 2004 års modell att ersätta något eget med, så lär den inte vara alltför svår att sälja begagnad inom norra Sverige, eller till Norge.

Får Nobina Västerbotten kvar någon trafik inom länet förutom avtalet med Ultrabussarna?
(Sen ligger ju Härnösand under trafikområde Västerbotten, men det är en annan sak)
5934 kan den inte stanna kvar i Västerbotten?
I branschen 37 år

Jan

Ingen av godsbussarna är överlåten på någon annan aktör. Frågan är vad som hänt i Tärnaby?
I branschen 37 år

j-a

Är det bara volvobussarna 6250-6254 kvar att omplaceras,de äldre i 36-45serierna har dom gjort sitt allihop?

Jan

Citat från: j-a skrivet 07 september 2011, 22:45:09 PM
Är det bara volvobussarna 6250-6254 kvar att omplaceras,de äldre i 36-45serierna har dom gjort sitt allihop?
Var ska 6250?
I branschen 37 år

Greger Larsson

Edit 8/9:

6251, 6253 och 6254 överförda till Karlstad(uppdaterat i trådens inledande lista)

Ersa

Citat från: Jan skrivet 05 september 2011, 16:18:30 PM
Frågan är vad som hänt i Tärnaby?

Förhoppningsvis kan någon svara på det i framtiden.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 04 september 2011, 22:26:55 PM
Jag har för mig att det stod något i en annan tråd om att Nobina skulle lämna bort sin trafik i Tärnaby till en underentreprenör. Men den tråden kan jag inte hitta nu. Någon kanske kan bekräfta?

Nobina har lämnat all regiontrafik i Västerbotten bakom sig. Vilhelmina Taxi och Sjögrens(?) ska tydligen köra resterande tiden uppe i Tärnaby, då den ena inte är med i Busspoolen och den andra, Vilhelmina Taxi tydligen är på väg ur Busspoolen efter sommarens händelser, för annars skulle ju Fjällbuss som är med i Busspoolen fått trafiken av Nobina.

Travegon vet man inte vad som händer med, de kan hända att den blir kvar i Umeå för beställningar bara för man har en del kunder som man kör beställningar åt regelbundet.

Avtalet i Tärnaby är till årsskiftet 2013/2014 om jag minns rätt.

RoggaBoy

5298 kvar i Umeå, senast idag på uppdrag åt Björklöven.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 08 september 2011, 20:40:33 PM
Nobina har lämnat all regiontrafik i Västerbotten bakom sig. Vilhelmina Taxi och Sjögrens(?) ska tydligen köra resterande tiden uppe i Tärnaby, då den ena inte är med i Busspoolen och den andra, Vilhelmina Taxi tydligen är på väg ur Busspoolen efter sommarens händelser, för annars skulle ju Fjällbuss som är med i Busspoolen fått trafiken av Nobina.

Vad har ägande i Busspoolen med saken att göra? Dvs hur inverkar det på Nobinas val av underentreprenör?
Enligt busspoolen.nu är både Sjögrens i Tvärålund, Sjöströms i Vännäs samt Vilhelmina Taxi delägare i Busspoolen .