Nu försvinner knapparna på förarplatsen...

Startat av Kronobergarn, 09 juli 2011, 12:31:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Citat från: yngrot skrivet 14 juli 2011, 20:13:06 PM


Instämmer till fullo ..himla irriterande men felmeddelande som dyker upp på¨skärmen exvis "kolla diagons för ljussystem"  eller " kolla motor vid nästa stopp" eller "fel på broms"  mm  och efter nån sekund slocknar det . När ska man veta om det är fel på riktigt??

Ser ut som meddelanden i en 9700


yngrot

Just den texten har jag inte sett än så länge iaf,,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Denna dök upp samtidigt som kollega blev INLÅST i bussen... Är väl förövrigt exakt samma fel som på bilden ovan, fast annan text.



En film från ett annat tillfälle: http://www.youtube.com/watch?v=mYjVoJ3iJmc
Notera att det inte är jag som växlar mellan meddelandena, det gör bussen själv genom att de kommer och går...  ::)

Andy

Felet med många nya användargränssnitt är att de är gjorda för novisanvändare som inte vant sig vid miljön (typ nån chef som ska övertygas om att köpa). Därav dessa "bara visa det viktigaste", "inte mer info än nödvändigt", "många knappar är krångligt, färre mindre krångligt => många knappar dåligt, få knappar bra" tankesätt. Den vane föraren kommer dock aldrig att kunna sköta bussen särskilt mycket smidigare än nybörjaren med sådana system. Det är alldeles för många menysteg och knapptryck och letande för att komma åt funktioner som inte är helt basala, ett letande som är potentiellt farligt när man kör. En van förare kan lätt hålla reda på hundratals knappar som alla har sin viktiga funktion, medan den oinvigde kliar sig i huvudet av tio knappar.

Dessutom har vi det här med pekskärmar. Min erfarenhet av pekskärmar är att de är tuffa och intuitiva men klumpiga, uppmärksamhetskrävande, och har för dålig tillförlitlighet. Det är svårt att välja när man vill trycka på knappen och när man bara vill vara beredd på att trycka, det är lätt att trycka fel osv.
För mobiltelefoner är de dessutom för strömslukande. Telefoner utan pekskärm kan man använda i flera dagar, upp till en vecka. En pekskärmsmobil måste laddas minst varannan dag, oftast varje.