Nu försvinner knapparna på förarplatsen...

Startat av Kronobergarn, 09 juli 2011, 12:31:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kronobergarn

Knapparna försvinner och ersätts med pekskärmar... tur att det ännu bara verka vara Solaris som är sammarbetspartner... jag kommer nog att saknar knapparna lika väl som jag än idag saknar dörröppningsvredet på vänster sida som ersattes med knappar på panelens högra sida.

Artikel från SMP Växjö...

http://www.smp.se/nyheter/ekonomi/vaxjoforetag-pekar-ut-vagen-for-bussar(2853123).gm

mushkot

Jag ställer mig försiktigt positiv med viss reservation till detta, vill inte säga något mer innan jag provat själv.

Bussnissen

Det är bara att hoppas att skärmarna kommer att fungera i alla väder då, så att de inte blir svarta
och oanvändbara som det ofta blir på Volvos bussar. Något irriterande när man ex inte kan stänga av/ sätta igång
fläktar.

Ersa

Om skärmarna fungerar i alla väder i 15 år är det väl okej. Men om de lägger av måste det ju finnas manuella utvägar. Dörrar, belysning, fläktar och andra viktiga saker måste dock fortsättningsvis manövreras med en vanlig fysisk strömbrytare.

Lusan

Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2011, 14:51:41 PM
Om skärmarna fungerar i alla väder i 15 år är det väl okej. Men om de lägger av måste det ju finnas manuella utvägar. Dörrar, belysning, fläktar och andra viktiga saker måste dock fortsättningsvis manövreras med en vanlig fysisk strömbrytare.

Håller fullständigt med. I en buss utsätts allt för så mycket mer slitage och påfrestningar. Intressant att se hur länge det varar.

Blue

Det största problemet är att man kan inte känna sig fram till rätt knapp, man måste helt enkelt titta på var man trycker. Jämför mellan en gammal klassisk telefon och en modern med touch skärm, på min gamla nalle kunde jag om jag ville skriva sms utan att titta på telefonen.
Det går inte om man har touch skärm!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Cero

Jag har definitivt inget emot "nymodigheter" och tycker att touchskärmar och s.k. soft keys (dvs knappar som byter funktion beroende på var i applikationen man befinner sig) är bra på många sätt. Däremot hyser jag mina tvivel till varför alla fordon ska förses med skärmar nuförtiden. Vissa förinställningar är bra att kunna göra på skärmen, men allt som är körrelaterat eller kan behöva användas under färd måste skötas med fasta knappar som man känner "tar" och som inte byter funktion under färden. Har själv bl.a. en Volkswagen med helt värdelös farthållarmanövrering i blinkersspaken. Knapparna ändrar funktion beroende på om farthållaren är på eller inte, något som i mitt tycke är helt oacceptabelt. Jag ska inte behöva ta uppmärksamheten ifrån vägen eller körningen en enda sekund för att behöva fundera på vad en viss knapp betyder i ett visst skede av körningen. Den ska alltid betyda samma sak och vara möjlig att känna sig fram till med fingret.

Dessutom har tyvärr touchskärmar en egenhet att inte alltid känna att eller var man trycker, beroende på hur man trycker eller om man är varm, kall eller kladdig om fingret. Detta går ju att leva med i en telefon eller annan pryl, men i bilen i 110 km/h? Tveksamt.

lil-sis

Hur fungerar sådana skärmar i -30 grader när man hämtar ut en buss vid depån och det är lika kallt inne i bussen som det är ute?
LCD-displayer verkar ju bli väääldigt långsamma vid kyla... Jag vet dock inte vad för teknik dessa displayer använder sig av?

Och vad händer om tekniken havererar? Jag tycker att all form av dörröppning ska kunna ske med fysiska knappar för framdörr och bakdörrar, och det ska vara helt manuellt (visst klämlister bör det vara) men inte ett helt gäng styrdatorer för att göra en så simpel sak som att öppna och stänga ett par dörrar. Det känns som många busstillverkare gör saker och ting betydligt mer invecklat och krångligt än vad det skulle behöva vara egentligen. T.ex. alla bussar med automatiska fotocellsdörrar, hur bra fungerar dessa egentligen?!  ;D

Lars

Det är nog inte så bra! jag har nu kört ca 3 år med biljettmaskiner som har pekskärm och när solen lyser så ser man ingenting vad som står på skärmen! Värst är motsol och vit skjorta som speglar sig.
I bussar med Fara får man dra ner solgardinen och inta de mest vansinniga kroppsställningar får att kunna se på skärmen, med Almex så kan man ta loss maskinen o lägga den i knät när solen skiner, då går det hyfsat.

Cyklisten

De två Solaris som rullar där, är det Veolia 1200 och 1201 kanske? Dessa hade ju sådana skärmar.

Lars

Är det någon som kört dessa bussar och kan berätta hur de upplever nymodigheten?

yngrot

Spontanat känns det helt fel  jag har problem med I-Tids  skärmen ofta den inte reagera när man vill ändra på nått. Nog vill man ha en knapp som man kan känna på hur den är inställd  går ju blixtsnabbt att känna men hur 17 gör man på en pekskärm?? Och som Lars skriver när solen gassar på ser man inte nått en knapp syns alltid .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael Ringmarck

Jag tycker det ser taffligt ut. Ser ut att vara taget från nån dålig sci.fi-film från 70 eller 80-talet - usch! Inga mer lättåtkomliga knappar direkt under sidorutan som man slipper sträcka sig efter?

yngrot

Detta går ju stick i stäv med det nya förarplatsprojektet där vi har önskat så få skärmar som möjligt och vanliga knappar lättåtkomliga . Det ska ju vara enkelt men denna miljö känns bara knepig   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

The Boxer

Får man bara nog ljusstarka/kontrastrika  8) skärmar så löser det sig nog..  I Dasas huvud buss(-)iness skogsmaskiner så fungerar numera bra enligt bekanta i den branschen. men det är väl inte så frekvent med vita skjortor där , flanell är nog vanligare... :o