Lite bilder från senaste körningarna

Startat av Jonas Strömblad, 09 juni 2011, 10:15:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 10 juni 2011, 14:07:51 PM
Det ryktas att det kommer bli vanligt med 8500 på 639. "Ur-fjollorna" i 55-serien sägs vara på väg, det blir en svettig sommar...


Kul! Jag antar att det blir de 55xx-vagnar (8500 boggie) som fortfarande är SL-röda och som för tillfället är stationerade i Tyresö och Botkyrka som kommer att flyttas till Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

the0fiskis

och hur många idag utrustadde med atr utrustning?

5783

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 juni 2011, 21:29:18 PM
Kul! Jag antar att det blir de 55xx-vagnar (8500 boggie) som fortfarande är SL-röda och som för tillfället är stationerade i Tyresö och Botkyrka som kommer att flyttas till Norrtälje.

Stämmer bra, Huddinge/Botkyrkas 55xx boggivagnar håller på att fräschas upp nu i skrivande stund.

Fredrik Klint

Citat från: 5783 skrivet 11 juni 2011, 19:42:16 PM
Stämmer bra, Huddinge/Botkyrkas 55xx boggivagnar håller på att fräschas upp nu i skrivande stund.

Förutom de nya dubbeldäckarna och ett gäng nya ledvagnar så kommer ett antal 55-vagnar och ledvagnar i 00-serien att flyttas dit upp om jag förstått rätt. Så tar man över ett fåtal vagnar från Keolis.
Räcker det eller tar man vagnar från andra håll i landet och flyttar till Norrtälje?

Mikael T Nilsson

Citat från: 5783 skrivet 11 juni 2011, 19:42:16 PM
Stämmer bra, Huddinge/Botkyrkas 55xx boggivagnar håller på att fräschas upp nu i skrivande stund.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 juni 2011, 20:15:38 PM
Förutom de nya dubbeldäckarna och ett gäng nya ledvagnar så kommer ett antal 55-vagnar och ledvagnar i 00-serien att flyttas dit upp om jag förstått rätt. Så tar man över ett fåtal vagnar från Keolis.
Räcker det eller tar man vagnar från andra håll i landet och flyttar till Norrtälje?

Tack för era uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 juni 2011, 20:15:38 PM
Räcker det eller tar man vagnar från andra håll i landet och flyttar till Norrtälje?

Om det blir Norrtälje framöver vet jag ej, men UL-vagnen 5244 från Tierp har iaf nyligen blivit SL-röd.

Ersa

Citat från: the0fiskis skrivet 11 juni 2011, 18:49:54 PM
och hur många idag utrustadde med atr utrustning?

Finns det något behov av ATR-utrustning sedan Access infördes?

Nico


Lär väl knappast bli ATR-utrustning i alla vagnar, men ett aber i sammanhanget är att Access-maskinerna fortfarande inte har den tillförlitlighet som borde kunna krävas. Istället är det ganska ofta, oavsett område och entreprenör, som man ser bussar med hela eller delar av utrustningen ur funktion. Där har nog SL alltså något som de behöver åtgärda då det är deras utrustning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 12 juni 2011, 02:24:30 AM
Lär väl knappast bli ATR-utrustning i alla vagnar, men ett aber i sammanhanget är att Access-maskinerna fortfarande inte har den tillförlitlighet som borde kunna krävas. Istället är det ganska ofta, oavsett område och entreprenör, som man ser bussar med hela eller delar av utrustningen ur funktion. Där har nog SL alltså något som de behöver åtgärda då det är deras utrustning.
Sedan är det ju en hel del resenärer som inte registreras där (SMS, förköpta biljetter och remsor). Visserligen finns det ju generella mått för hur många som använder kort - (och en del t.o.m. går förbi utan att göra rätt för sig), men det kan ju skilja sig rätt kraftigt över tid och områden etc. så viss annan statistik tror jag nog alltid SL kommer vilja ha (sålänge inte Access omfattar alla registreringar iaf). Så det gäller alltså ca 10 procent som vanligt med ATR även i Norrtälje.

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 12 juni 2011, 10:00:23 AM
Sedan är det ju en hel del resenärer som inte registreras där (SMS, förköpta biljetter och remsor). Visserligen finns det ju generella mått för hur många som använder kort - (och en del t.o.m. går förbi utan att göra rätt för sig), men det kan ju skilja sig rätt kraftigt över tid och områden etc. så viss annan statistik tror jag nog alltid SL kommer vilja ha (sålänge inte Access omfattar alla registreringar iaf). Så det gäller alltså ca 10 procent som vanligt med ATR även i Norrtälje.

Varför kan man inte knappa in statistiken över resenärer med SMS och remsor direkt i Access-biljettmaskinen med olika snabbknappar? Knappar på maskinen som idag inte används finns det ju oerhört gott om. Just inknappande av statistik har man ju alltid kunnat göra på UL:s röda stenåldersmaskin av märket Almex.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 10:29:55 AM
Varför kan man inte knappa in statistiken över resenärer med SMS och remsor direkt i Access-biljettmaskinen med olika snabbknappar? Knappar på maskinen som idag inte används finns det ju oerhört gott om. Just inknappande av statistik har man ju alltid kunnat göra på UL:s röda stenåldersmaskin av märket Almex.
I teorin går det väl förstås, men mycket tryckande blir det...och vad vinner man egentligen på en sådan lösning? När nu ATR-systemet kunnat kopplas till Buss-pc:n är det väl ett utmärkt system. Även om det väl förstås fortfarande är en del manuell hantering som man borde kunna lösas digitalt istället. Sedan är det ju också en fördel för SL att ha två olika system. På det sättet kan man ju också se ifall operatören inte sköter viseringen (exempelvis), eller om det är för många som åker utan att göra rätt för sig.


Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 12 juni 2011, 11:03:28 AM
I teorin går det väl förstås, men mycket tryckande blir det...och vad vinner man egentligen på en sådan lösning? När nu ATR-systemet kunnat kopplas till Buss-pc:n är det väl ett utmärkt system. Även om det väl förstås fortfarande är en del manuell hantering som man borde kunna lösas digitalt istället. Sedan är det ju också en fördel för SL att ha två olika system. På det sättet kan man ju också se ifall operatören inte sköter viseringen (exempelvis), eller om det är för många som åker utan att göra rätt för sig.

Jag tänkte mest på VBP-ersättningsmodellen på linje 676, 639 och 686. Denna ersättningsmodell lär ju framöver förekomma även på andra linjer, samt i andra SL-avtal, så det vore ju bra med ett helautomatiskt räknesystem på VBP-linjer. Då kan man ju även slippa framtida bråk om fusk med statistiken som leder till skriverier och uppsagda avtal. Sånt har vi ju haft tillräckligt av redan.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 11:11:10 AM
Jag tänkte mest på VBP-ersättningsmodellen på linje 676, 639 och 686. Denna ersättningsmodell lär ju framöver förekomma även på andra linjer, samt i andra SL-avtal, så det vore ju bra med ett helautomatiskt räknesystem på VBP-linjer. Då kan man ju även slippa framtida bråk om fusk med statistiken som leder till skriverier och uppsagda avtal. Sånt har vi ju haft tillräckligt av redan.
Men där är det tänkt att använda access längre fram. Med ATR och access får man ju en möjighet att kontrollera just om det verkar förekomma större avvikelser etc. Men även knappar kan man ju förstås trycka på utan att någon verklig person går på. Genom att samköra access och ATR- tror jag man får det mest tillförlitliga resultatet.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 10:29:55 AM
Varför kan man inte knappa in statistiken över resenärer med SMS och remsor direkt i Access-biljettmaskinen med olika snabbknappar? Knappar på maskinen som idag inte används finns det ju oerhört gott om.



Vi har ju samma biljettmaskin hos oss men mkt krångligare än S-L varianten för att registrera resenärer som har SMS eller övergång eller Tågplus så får man trycka på¨många knappar för att få in dem i systemet vilket många förare inte bryr sig om att göra.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Klint

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 01:38:44 AM
Om det blir Norrtälje framöver vet jag ej, men UL-vagnen 5244 från Tierp har iaf nyligen blivit SL-röd.

Tack för den uppgiften!  :)