Lite bilder från senaste körningarna

Startat av Jonas Strömblad, 09 juni 2011, 10:15:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Det har varit mycket 639 under våren, men senaste dagarna även lite annat...


För en och en halv vecka sedan hade jag sällskap av 1203 en heldag på 639'an igen. Man kör ett varv Hallstavik, har rast och därefter en sväng till Rimbo och åter. Ganska lagom!


I söndags ringde telefonen! Det efterfrågades en akutinsats eftersom köerna i Norrtälje började bli långa och de ordinarie 676'orna inte fick med allt folk. De flesta hade nog räknat med att söndagen skulle vara lugn eftersom måndagen var en helgdag. Gamla Handenvagnen 5687 var det som fick den äran...


Nackdelen med att köra helger är att det oftast blir lågentrebussar man får köra. Därför tog jag förmiddagsdelen på ett delat pass igår för att få köra lite "riktig buss". Upp före tuppen och ratta H20A 5618 några timmar. Började med ett varv på hemmalinjen 607.


Förarplatsen. 113.000 mil på mätaren!


Efter 607 blev det en sväng på 601H innan avslutning med en 609 från Gribbylund. Plötsligt började det tuta i radion...


...med frågan om jag kunde fortsätta några timmar till! Visst kunde jag det (semester från ordinarie jobbet). 4626 på två varv 601H. Normalt är dessa bussar riktigt pigga, men det var något fel på denna som gjorde att den var totalt orkeslös (turbon?). I backen från Danderyd upp mot Mörby kom man upp i nästan 40 km/h... Bussen byttes ut efter mina två varv, och den som skulle köra vidare fick en förmodligen mycket piggare H52 istället!

/J

Fredrik Gelin

Trevligt som vanligt Jonas!

4626 har varit strulig ett tag, det har bytts givare och annat, så nu hoppas jag att den är på bättringsvägen.
Vad praktiskt att du har "working holiday", det tackar vi för!  ;D
//Fredrik

Jonas Strömblad

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 juni 2011, 10:51:58 AM
Vad praktiskt att du har "working holiday", det tackar vi för!  ;D

Haha, ja det är enda chansen om ska få köra lite rusningstrafik numera.
Tanken med semestern var att köpa sista minuten-flygstolar till Kroatien och lalla runt lite på Balkan, men när vi började kolla vädret så visade det sig att det är bättre här än där, så vi hoppade över den utflykten!
I eftermiddag blir det soldäck på en V-båt ut i skärgården.
/J

Robert Brink

Trevligt Jonas! är lite avis helt klart på 5618, var ett tag sedan jag körde B10M ledvagn nu!

//R

Kvarne

Sedär jah...Karln har rattat trevliga vagnar!  :)
Inte lust att göra ett gästspel i Söde..flåt...Stockholm Sydväst å ratta lite H34E 53xx..?  ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Fint! Dock är jag orolig för trådskaparens framtida välbefinnande med tanke på att upphandling för Norrort och Roslagsbanan väntar. Oron sitter inte i framtida trafikutövare, utan snarare i det framtida lågentrékravet. ;)

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2011, 18:40:55 PM
Fint! Dock är jag orolig för trådskaparens framtida välbefinnande med tanke på att upphandling för Norrort och Roslagsbanan väntar. Oron sitter inte i framtida trafikutövare, utan snarare i det framtida lågentrékravet. ;)

Fast när börjar E20 del 2 gälla (visst var det så det hette?) Roslagståg ABs trafikeringsavtal går ju ut först den 1 januari 2013! (Om jag inte minns hel fel förståss!)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Karsten

Citat från: calken skrivet 09 juni 2011, 20:51:51 PM
Fast när börjar E20 del 2 gälla (visst var det så det hette?) Roslagståg ABs trafikeringsavtal går ju ut först den 1 januari 2013! (Om jag inte minns hel fel förståss!)

7 januari 2013 sägs trafikstart vara.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Tack för ett mycket trevlig bildsvep! Hoppas att även Nobina kommer att använda sig av 8500-boggievagnar i Norrtäljetrafiken. Täby använder ju i dagsläget frekvent vagnar av denna typ på linje 639.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 juni 2011, 12:26:00 PM
Tack för ett mycket trevlig bildsvep! Hoppas att även Nobina kommer att använda sig av 8500-boggievagnar i Norrtäljetrafiken. Täby använder ju i dagsläget frekvent vagnar av denna typ på linje 639.

Det ryktas att det kommer bli vanligt med 8500 på 639. "Ur-fjollorna" i 55-serien sägs vara på väg, det blir en svettig sommar...

Är SL den enda huvudmannen som inte har AC-krav i nya avtal förresten?

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 10 juni 2011, 14:07:51 PM
Det ryktas att det kommer bli vanligt med 8500 på 639. "Ur-fjollorna" i 55-serien sägs vara på väg, det blir en svettig sommar...

Är SL den enda huvudmannen som inte har AC-krav i nya avtal förresten?

AC-krav blir det sannolikt på 676 och 677, då dessa körts med AC-försedda fordon i dagens avtal ända sedan dessa linjer blev blå. Även norra delen av 639 mellan Hallstavik-Rimbo sägs få krav på AC för passagerarna.

Angående södra halvan av 639 vet jag inget om SL:s fordonskrav, men helt klart är att hela 639 är en av de tre linjerna där operatören får betalt per resenär.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2011, 18:05:27 PM
Angående södra halvan av 639 vet jag inget om SL:s fordonskrav, men helt klart är att hela 639 är en av de tre linjerna där operatören får betalt per resenär.

ATR i alla bussar?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Karsten

Citat från: calken skrivet 10 juni 2011, 18:16:04 PM
ATR i alla bussar?

Nej, betalt per verifierad påstigande genom SL Access precis som i kommande upphandlingar lär det vara.

Ersa

Citat från: calken skrivet 10 juni 2011, 18:16:04 PM
ATR i alla bussar?

Korten räknar ju biljettmaskinen automatiskt. Resenärer med remsor bockas av manuellt med papper och penna. Den dagen remsorna ersätts med värdekort blir alla 1900 st SL-bussar "ATR-vagnar". :)