CNG bus på vej til Arriva?

Startat av Ronni Bjørn Svensson, 17 maj 2011, 13:49:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: forthemoment skrivet 06 juni 2011, 08:30:58 AM
Jag var och testade en Solaris boggi med hängande pedaler snabbt i fredags i Partille. En enorm skillnad mot de vi har på Veolia. Om jag fattade rätt så är Solaris standard hängande pedaler. Här var vinkeln en helt annan. Kör jag en av Veolias Solaris får jag direkt ont i knät på grund av att gasen sitter alldeles för långt fram jämfört med bromspedalen. Men här med hängande pedaler blev det riktigt bra! Så jag fattar inte varför man beställer något som inte är standard när standard är riktigt bra!

Ja, visst är de pedalerna bra? :) Jag som kört Solaris Urbino i Umeå i många år har uteslutande kört med standardpedalerna, dvs de hängande, och dessa är det ju verkligen inget fel på. Varför vissa bussbolag väljer andra pedaler med konstiga vinklar och egna lösningar är även för mig en gåta, när Solaris ju erbjuder en riktigt bra originallösning bara man specar bussen "rätt".

Citat från: forthemoment skrivet 06 juni 2011, 08:30:58 AM
En dum fråga bara, vad innebär bredare förargrind?

Inga frågor är dumma! Jag tror iofs att den nya grinden är standard nu. Den nya grinden är mer välvd och ger därför mer plats för förarens högra arm och tillåter även att man kan vrida sig åt höger. Den första modellen av förargrind gav en trängre förarplats, men denna modell byttes snart ut på alla bussar i Umeå (samt Skellefteå?), mot den nyare.

Nico



Citat från: 5783 skrivet 06 juni 2011, 09:59:26 AMJag hoppas på Stockholm Sydväst. Den här modellen skulle passa utmärkt på linje 172/173. Och här skulle 2-2-2 dörrarna göra susen vid lastning/lossning.

Förstår inte varför SL är så konservativa när det gäller fler dörrar på bussarna. Som det ser ut idag på linje 172 med 1-1-1 dörrar på bussarna så är det ett rent h*****e ibland när förarna skall lasta vid hållplatser med mycket folk och barnvagnar.

Håller med dig fullständigt, men kruxet överlag är nog att både SL samt vissa andra ansvariga på olika håll ibland lite väl trögstartade. I många fall så verkar man även leva kvar i något slags villfarelse om att det är lugnare i ytterstan/förort än i innerstan. I Stockholm (och delvis troligen även i Göteborg och Malmö) så har dock gränserna mellan områdena suddats ut ganska markant. Nu är jag medvetet lite elak, men det känns som om man måste riktigt långt ut på linjer som t.ex. 848 eller 645 för att hitta den typen av trafik som SL fortfarande verkar tro är den enda man bedriver utanför tullarna.

Ingen sticker under stol med att innerstan och i synnerhet linjerna 1-4 har en tung miljö, men man har som sagt i många fall glömt att samma sak nu i många fall råder även i förorterna, både ur trafikhänseende såväl som till beläggning. Då många inte åker mer än kanske 15-20 minuter så är även jag väldigt förvånad och ser det som konstigt att man i närområden kring innerstan fortfarande envisas med enkeldörrar och andra liknande flaskhalsar/irritationsmoment. Förutom blåbusslinjer som 172, 173, 178 och 179 (där det inte är ovanligt med ståplats fram till kl. 22:00 och massvis med barnvagnar mm. på sina håll) så finns det även andra linjer med tidvis likartade problem, t.ex. 160, 165, 514, 515, 540, 601, 604, 610, 807 osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

danneh

Sa inte jag förut i den här tråden om en artikel som nämnde att det skulle vara en i Sverige för att provköras?

Bussföraren

Citat från: danneh skrivet 06 juni 2011, 11:35:26 AM
Sa inte jag förut i den här tråden om en artikel som nämnde att det skulle vara en i Sverige för att provköras?

Och enligt SL ska den i första hand provas i Gubbängen och i andra hand på Söder.
Dessutom lär den komma i provtrafik även hos andra operatörer med gasledbussar runt om i landet.

En inte alltför vag gissning är att provtrafiken i Sthlm:s innerstad vis av tidigare Solaris nog kommer att vara av mindre omfattning och att man inriktar sig på att prova bussen i närförorterna istället.

Enligt uppgift är priset markant lägre jmf med Omnilink och MAN