CNG bus på vej til Arriva?

Startat av Ronni Bjørn Svensson, 17 maj 2011, 13:49:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

Finns fler bilder på Solaris Urbino III 18LE...

http://www.phototrans.eu/15,281491,8029.html

Med tanke på hur det gick med de andra bussarna så förstår jag inte varför de har byggt denna.

Fredrik Klint

Det är väl upp till Arriva, om det är nu de som ska ha den. Pratades ju om "Busslinktyg" på sätena.
Men eftersom det är lågentré och förort som verkar vara målet med denna borde man nöjt sig med enkeldörrar, så man fått några till sittplatser.

virtual1

Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 juni 2011, 22:27:02 PM
Det är väl upp till Arriva, om det är nu de som ska ha den. Pratades ju om "Busslinktyg" på sätena.
Men eftersom det är lågentré och förort som verkar vara målet med denna borde man nöjt sig med enkeldörrar, så man fått några till sittplatser.

Den???? Det verkar ju åtminstone vara två stycken! En har regnumret 'Urbino 18' på fronten och den andra 'PO 887 B'!!!!
(fotade samma dag, så knappast bytta skyltar under samma dag)

Fredrik Klint

Citat från: virtual1 skrivet 05 juni 2011, 23:10:35 PM
Den???? Det verkar ju åtminstone vara två stycken! En har regnumret 'Urbino 18' på fronten och den andra 'PO 887 B'!!!!
(fotade samma dag, så knappast bytta skyltar under samma dag)

Ingen aning, enligt ryssidan så är det "1 vehicle": http://www.phototrans.eu/autobusy.php?s=24&nr=8029&ticket=3
Endast ett chassi-nr uppges: SUU306U33BB009465.

Bussföraren

Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 juni 2011, 22:27:02 PM
Det är väl upp till Arriva, om det är nu de som ska ha den. Pratades ju om "Busslinktyg" på sätena.
Men eftersom det är lågentré och förort som verkar vara målet med denna borde man nöjt sig med enkeldörrar, så man fått några till sittplatser.

Eftersom Arriva inte har någon trafik med blåbussar o gas kan vi ju konstatera att det antagandet är fel, bussen ska med 98% säkerhet till Gubbängen/Huddinge :-)

Andreas91

Citat från: Bussföraren skrivet 06 juni 2011, 00:03:27 AM
Eftersom Arriva inte har någon trafik med blåbussar o gas kan vi ju konstatera att det antagandet är fel, bussen ska med 98% säkerhet till Gubbängen/Huddinge :-)

Jag känner inte heller igen någon biogasdepå hos Arriva Märsta el. Ekerö (såvida det inte ordnas med det nu eller snart), men blåbussar kör man ju iaf, nämligen linje 176 o 177 (Ekerö.)

AO

Är det inte denna bussmodell som Solaris har tagit fram i samarbete med SL? I så fall kan det ju röra sig om endast ett par testbussar?

Det diskuterdes här på forumet för något år sedan http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32943.0

Bussmicke

Citat från: 5783 skrivet 05 juni 2011, 22:06:17 PM
Finns fler bilder på Solaris Urbino III 18LE...

http://www.phototrans.eu/15,281491,8029.html

Med tanke på hur det gick med de andra bussarna så förstår jag inte varför de har byggt denna.

Bara för att de som kör ska få gnälla lite till...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Hoppas man har beställt den bredare förargrinden samt hängande pedaler till denna från första början, så man slipper bygga om den efter klagomål om någon månad. Personligen tror jag att detta testexemplar (om det är ett sådant) kommer att passa rätt bra på alla depåer där förarna har längre erfarenheter av t.ex MAN Lion's City, Mercedes Citaro och Scania OmniLink II. För just MAN Lion's City och Mercedes Citaro är (enligt min privata mening) körmässigt väldigt lika Solaris Urbino 18.

Omnilasse

Eftersom man av kommentarerna på den polska sidan talar om att det är en lågentrémodell och den är ny, så måste det antagligen vara testbussar (särskilt ju som ingen beskrivit dem). Möjligen var det kanske inte riktigt klart var de skulle gå någonstans när de beställdes.

Det har onekligen varit en brist att det inte funntis någon lågentré typ med biogas. Nu verkar det ju dock som att även Man har varit precis igång.

Det tråkiga för leverantörerna är väl då att de stora beställningarna av ledbussar under åtskilliga år i Stockholm precis har gjorts i och med de nya upphandlingarna och den stora satsning som gjorts på etanolledbussar. I och med att boggibussar också fungerar på de flesta linjer, och att operatörerna nu får välja bussmodell på ett annat sätt än tidigare kommer efterfrågan antagligen att bli rätt liten. Behovet kommer nog främst utsträcka sig till några väl avgränsande stomlinjer i 17x-gruppen och några matarbussar från vissa pendeltågsstationer med hårt tryck.

forthemoment

Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2011, 01:57:17 AM
Hoppas man har beställt den bredare förargrinden samt hängande pedaler till denna från första början, så man slipper bygga om den efter klagomål om någon månad.

Jag var och testade en Solaris boggi med hängande pedaler snabbt i fredags i Partille. En enorm skillnad mot de vi har på Veolia. Om jag fattade rätt så är Solaris standard hängande pedaler. Här var vinkeln en helt annan. Kör jag en av Veolias Solaris får jag direkt ont i knät på grund av att gasen sitter alldeles för långt fram jämfört med bromspedalen. Men här med hängande pedaler blev det riktigt bra! Så jag fattar inte varför man beställer något som inte är standard när standard är riktigt bra!

En dum fråga bara, vad innebär bredare förargrind?
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Omnilasse

Såg här att vår alltid lika observanta branschtidning, faktiskt haft en bild på bussen (och förklarande text) för flera dagar sedan...

http://www.busstidningen.se/2011/05/30/solaris-lanserar-gasdriven-ledbuss-i-sverige/


virtual1

Citat från: Omnilasse skrivet 06 juni 2011, 08:41:58 AM
Såg här att vår alltid lika observanta branschtidning, faktiskt haft en bild på bussen (och förklarande text) för flera dagar sedan...

http://www.busstidningen.se/2011/05/30/solaris-lanserar-gasdriven-ledbuss-i-sverige/



fast det sa ju tyvärr inte så mkt mer än vad som spekulerats om här... inte _vem_ som ska prova den!

Ted Selander

Citat från: Omnilasse skrivet 06 juni 2011, 08:41:58 AM
Såg här att vår alltid lika observanta branschtidning, faktiskt haft en bild på bussen (och förklarande text) för flera dagar sedan...

http://www.busstidningen.se/2011/05/30/solaris-lanserar-gasdriven-ledbuss-i-sverige/



Tack Lasse, då har vi varit ganska många som spekulerat (och svimmat) i onödan! Även om det inte är klart var den ska testas, kan vi ju utesluta att det rör sig om en regelrätt (och därmed mystisk) leverans.

/Ted

5783

Jag hoppas på Stockholm Sydväst. Den här modellen skulle passa utmärkt på linje 172/173. Och här skulle 2-2-2 dörrarna göra susen vid lastning/lossning.

Förstår inte varför SL är så konservativa när det gäller fler dörrar på bussarna. Som det ser ut idag på linje 172 med 1-1-1 dörrar på bussarna så är det ett rent h*****e ibland när förarna skall
lasta vid hållplatser med mycket folk och barnvagnar.

Varför har SL så svårt för att åka till andra huvudstäder runt om i Europa och se hur de har löst sina problem. Eller är vi för stolta för det??? Det är bättre att åka till andra sidan jordklotet...