CNG bus på vej til Arriva?

Startat av Ronni Bjørn Svensson, 17 maj 2011, 13:49:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronni Bjørn Svensson

I følge http://www.phototrans.eu/14,489094,0,Solaris_Urbino_18_LE_CNG_P0_887B.html så er der en bus (Solaris UB.18LE CNG) på vej til Arriva Stockholm.
Hvor mange busser har Arriva bestilt af denne type?.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Mikey

Denna bör vara på väg till Ekerö eftersom Märsta varken har gas eller blåa bussar. Någon som vet vad de 40-talet nya bussarna som kommer till Märsta i slutet av året kommer att vara för modell?

virtual1

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 17 maj 2011, 13:49:32 PM
I følge http://www.phototrans.eu/14,489094,0,Solaris_Urbino_18_LE_CNG_P0_887B.html så er der en bus (Solaris UB.18LE CNG) på vej til Arriva Stockholm.
Hvor mange busser har Arriva bestilt af denne type?.

Ojoj! Helt missat att det blir fler Solaris till Stockholm, dessa/denna måste man se till att få på bild snabbt innan man
upptäcker att de är okörbara som de i innerstan  ;D

Carl Eric

Citat från: virtual1 skrivet 17 maj 2011, 18:34:19 PM
Ojoj! Helt missat att det blir fler Solaris till Stockholm, dessa/denna måste man se till att få på bild snabbt innan man
upptäcker att de är okörbara som de i innerstan  ;D

Tur att 176/177 inte går så mycket i stan då... :P

Men fy f'n vad snygga de är!!  :D 8)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Optimal

Citat från: virtual1 skrivet 17 maj 2011, 18:34:19 PM
Ojoj! Helt missat att det blir fler Solaris till Stockholm, dessa/denna måste man se till att få på bild snabbt innan man
upptäcker att de är okörbara som de i innerstan  ;D

Haha Mats, den var bra. Jo. Man måste få den på bild innan den försvinner österut eller tillbaka till fabriken =)

virtual1

Citat från: calken skrivet 17 maj 2011, 18:54:32 PM
Tur att 176/177 inte går så mycket i stan då... :P

jag skev 'som de i innerstan' dvs, som de Solaris som rullade i innerstan förut :-)

Mikey

Hemsidan är nu uppdaterad med flera bilder. Bland annat denna bild och i en kommentar på en annan bild finns det en länk till denna. Är det bara jag, eller ser stolarna ut som Nobinas blåbussar i bland annat Sollentuna? Det är i varje fall inte Arriva-tyg på dem, såvida Arriva inte har bytt design precis typ... igår.

Tommy E

Citat från: Mikey skrivet 05 juni 2011, 13:00:38 PM
Är det bara jag, eller ser stolarna ut som Nobinas blåbussar i bland annat Sollentuna? Det är i varje fall inte Arriva-tyg på dem, såvida Arriva inte har bytt design precis typ... igår.

Det känns dessutom märkligt om Arriva skaffar en Solaris när man i övrigt bara har Omnilink på 176/177.
Jag har bara hört talas om att nya bussar från Scania ska beställas. Men men, vi får väl se.

Det finns en hel del bilder på bussen, se denna sida.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussföraren

Knappast troligt att man anskaffar gasbussar till Ekerö där det inte finns och inte planeras gastankning eller gasbussar överhuvudtaget i nuvarande avtal.

Denna ska säkerligen till en annan SL operatör :-)

Omnilasse

Citat från: Mikey skrivet 05 juni 2011, 13:00:38 PM
Hemsidan är nu uppdaterad med flera bilder. Bland annat denna bild och i en kommentar på en annan bild finns det en länk till denna. Är det bara jag, eller ser stolarna ut som Nobinas blåbussar i bland annat Sollentuna? Det är i varje fall inte Arriva-tyg på dem, såvida Arriva inte har bytt design precis typ... igår.
Men Nobina har ju inga blåbussar i Sollentuna, då skulle det vara Keolis i sådana fall..men där beställer man ju etanol till Råsta och några ytterligare beställningar är väl inte att vänta. Någon ny stomlinje planeras väl inte heller, om man inte tänkt att 579 ska bli en sådan? Med tanke på att den har begränsat uppehållsmönster och på så sätt är jämförbar med 677 kanske man tycker det skulle passa?

Ted Selander

Citat från: Mikey skrivet 05 juni 2011, 13:00:38 PM
---Är det bara jag, eller ser stolarna ut som Nobinas blåbussar i bland annat Sollentuna? Det är i varje fall inte Arriva-tyg på dem, såvida Arriva inte har bytt design precis typ... igår.

Jag förstorade "interiörbilden", och la mig ner och svimmade en stund. Det är ju Busslink/Keolis-mönster på klädseln!  :o
Behöver inte betyda någonting!

Citat från: Bussföraren skrivet 05 juni 2011, 14:17:48 PM
Knappast troligt att man anskaffar gasbussar till Ekerö där det inte finns och inte planeras gastankning eller gasbussar överhuvudtaget i nuvarande avtal.
Denna ska säkerligen till en annan SL operatör :-)

Om gas på Ekerö står att läsa här - gäller planerat garage i Enlunda som ska ersätta Tappström. SL planerar etanol och RME tills vidare.
http://ekero.se/upload/Bygg_boende/Planer/Troxhammar%201_2%20Enlunda/Samr%C3%A5d/04%20Behovasbed%C3%B6mning%20110315%20rev%20efter%20mkb%20gruppens%20m%C3%B6te.pdf

/Ted

Omnilasse

Citat från: Ted S skrivet 05 juni 2011, 14:38:34 PM
Jag förstorade "interiörbilden", och la mig ner och svimmade en stund. Det är ju Busslink/Keolis-mönster på klädseln!  :o
Behöver inte betyda någonting!
Kanske är en liten present från Solaris som tröst för ert trassel med Lidingöbussarna? ;)

Bussföraren

Citat från: Ted S skrivet 05 juni 2011, 14:38:34 PM
Jag förstorade "interiörbilden", och la mig ner och svimmade en stund. Det är ju Busslink/Keolis-mönster på klädseln!  :o
Behöver inte betyda någonting!

Om gas på Ekerö står att läsa här - gäller planerat garage i Enlunda som ska ersätta Tappström. SL planerar etanol och RME tills vidare.
http://ekero.se/upload/Bygg_boende/Planer/Troxhammar%201_2%20Enlunda/Samr%C3%A5d/04%20Behovasbed%C3%B6mning%20110315%20rev%20efter%20mkb%20gruppens%20m%C3%B6te.pdf

/Ted

Ja det blir nog en fråga inför nästa kontraktsperiod/upphandling  :-)

Men Solarislederna ska väl du hälsa välkomna till Gubbängen eller?

danneh

Nu är jag inte det minsta säker, men har för mig jag läste någonstans att i samband med lanseringen av Urbino 18LE så skulle man ha en buss som skulle testköras i SL-området. Men som sagt, är inte det minsta säker.
Fast som någon sa, kompensation från Solaris pga problemen med de förra? Med tanke på Keolis stolklädsel

Fredrik Klint

Ur ren "bussnördperspektiv" tycker jag det är kul att en udda fågel ska komma hit (om det nu bara blir denna).
Just ledbussar, där behöver OmniLink II lite konkurrens i hufvudstaden  ;).