Köra tom buss på C-behörighet?

Startat av Danne B., 20 april 2011, 12:48:15 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

En lag jag hade velat se angående körkortsbehörigheter är E-kort för alla former av släpvagnar.
Utan E-behörighet med rejäl utbildning borde man inte få dra ett släp alls. Hur lätt det än är.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 21 april 2011, 08:38:38 AM
En lag jag hade velat se angående körkortsbehörigheter är E-kort för alla former av släpvagnar.
Utan E-behörighet med rejäl utbildning borde man inte få dra ett släp alls. Hur lätt det än är.

Förr fick ju en som gjorde en godkänd uppkörning för buss C och E automatiskt i körkortet. Många av dessa finns kvar än i dag så det finns säkert ett antal förare som har E i körkortet som inte har någon som helst utbildning för att köra med släp, kanske rentav aldrig kört med sådant.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2011, 08:42:27 AM
Förr fick ju en som gjorde en godkänd uppkörning för buss C och E automatiskt i körkortet. Många av dessa finns kvar än i dag så det finns säkert ett antal förare som har E i körkortet som inte har någon som helst utbildning för att köra med släp, kanske rentav aldrig kört med sådant.

Jag tänker mera på de som idag tar B-körkort i en VW Golf och därefter åker hem och sätter sig i en tungt lastad VW Caravelle, hänger på ett hästsläp med boogi och två hästar i, och sen bränner iväg på vinterväglag med en totalvikt på långt över 3500 kg.

Ja, jag inser tidsfelet, att de sägs sätta sig i bilen innan de hänger på släpet! ;)

Tommy H

Sedan kan man ju tycka att det är konstigt att det i det militära räcker med civilt B-kort för att få köra både buss och tung lastbil med släp.
Visserligen gjorde detta att jag efter slutförd värnplikt kunde ta både BE och CE utan kostnad, men det är ju en annan sak... :)
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2011, 08:42:27 AM
Förr fick ju en som gjorde en godkänd uppkörning för buss C och E automatiskt i körkortet. Många av dessa finns kvar än i dag så det finns säkert ett antal förare som har E i körkortet som inte har någon som helst utbildning för att köra med släp, kanske rentav aldrig kört med sådant.

Jag hör till dem som enbart kört upp för buss men som har fått C och E efter D på köpet!
men tilläggsfrågorna för E fick jag göra första körkortet!
Detta innebar att från början så såg ett körkort för enbart buss kombinationen AB*DE eller *B*DE där man fick köra tung lastbil utan släp på B eller D
För att köra Tung lastbil i Yrkesmässig trafik tidigare så fans det ett särskilt trafikkort som berättigade till detta eller ett D i körkortet
När beteckningarna gjordes om vid förnyande av körkortet blev automatiskt  motsvarande kombination ABEC*DE resp *BEC*DE

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 21 april 2011, 08:48:33 AM
Jag tänker mera på de som idag tar B-körkort i en VW Golf och därefter åker hem och sätter sig i en tungt lastad VW Caravelle, hänger på ett hästsläp med boogi och två hästar i, och sen bränner iväg på vinterväglag med en totalvikt på långt över 3500 kg.

Ja, jag inser tidsfelet, att de sägs sätta sig i bilen innan de hänger på släpet! ;)

Hästfolket brukar oftast iaf inte köra så vansinnigt fort, de är ju rädda om lasten (sen att de inte fattar skillnaden i köregenskaper är en annan femma).

Fikman

Citat från: lil-sis skrivet 21 april 2011, 17:58:45 PM
Hästfolket brukar oftast iaf inte köra så vansinnigt fort, de är ju rädda om lasten (sen att de inte fattar skillnaden i köregenskaper är en annan femma).

Vet vissa hästägare som inte borde har körkort, men det borde vara E så fort det blir ett tungt släp.
Hur många "Svensons"  kör med enkelaxlad husvagn för dom inte kan backa, fler än man vill veta

Stinsen

Citat från: Ersa skrivet 21 april 2011, 08:38:38 AM
En lag jag hade velat se angående körkortsbehörigheter är E-kort för alla former av släpvagnar.
Utan E-behörighet med rejäl utbildning borde man inte få dra ett släp alls. Hur lätt det än är.

Mycket vettig synpunkt! Skilnaden i svårighetsgrad mellan tungt och lätt släp bör ju vara mycket mindre än mellan inget släp och lätt släp. Problemet är nog bara att det skulle bli ramaskri när Svensson måste ta nytt körkort för att få dra husvagnen på semestern...

En annan sak jag inte förstår är varför man skiljer på C och D kort vöer huvudtaget? Att hantera 15 meter och 20 ton buss kan inte skilja sig särskilt mycket från att hantera 15 meter och 20 ton lastbil.

pierrew

Citat från: Ersa skrivet 21 april 2011, 08:48:33 AM
Jag tänker mera på de som idag tar B-körkort i en VW Golf och därefter åker hem och sätter sig i en tungt lastad VW Caravelle, hänger på ett hästsläp med boogi och två hästar i, och sen bränner iväg på vinterväglag med en totalvikt på långt över 3500 kg.

Ja, jag inser tidsfelet, att de sägs sätta sig i bilen innan de hänger på släpet! ;)

Ja fast nu går ju inte det riktigt så bra att lagligt göra det, då i princip allt över 3500kg totalvikt kräver högre behörighet än B.
För att få köra exempelvis en Caravelle med släp över 750kg totalvikt krävs BE kort ;)


mushkot

Citat från: Stinsen skrivet 21 april 2011, 21:50:41 PM
Mycket vettig synpunkt! Skilnaden i svårighetsgrad mellan tungt och lätt släp bör ju vara mycket mindre än mellan inget släp och lätt släp. Problemet är nog bara att det skulle bli ramaskri när Svensson måste ta nytt körkort för att få dra husvagnen på semestern...

En annan sak jag inte förstår är varför man skiljer på C och D kort vöer huvudtaget? Att hantera 15 meter och 20 ton buss kan inte skilja sig särskilt mycket från att hantera 15 meter och 20 ton lastbil.
För att med lastbil krävs mycket mer kunskaper om lastning, ex vis lastsäkring osv, medan det för buss handlar om människor. Sen är en vanlig lastbil utan släp kortare än 15 meter. En till skillnad är ju växellådan, 16 växlar har jag aldrig sett i en buss men det är inte ovanligt i em lastbil.

Fö gäller väl fortfarande att om du tar  CE-behörighet får du E-behörighet till alla andra bokstäver du har på ditt kort (förutom A då förstås, det finns ju inte...).

Ersa

Citat från: Stinsen skrivet 21 april 2011, 21:50:41 PM
Mycket vettig synpunkt! Skilnaden i svårighetsgrad mellan tungt och lätt släp bör ju vara mycket mindre än mellan inget släp och lätt släp. Problemet är nog bara att det skulle bli ramaskri när Svensson måste ta nytt körkort för att få dra husvagnen på semestern...

Om Svensson planerar att köra husvagn på semestern kan han/hon gott köra upp med samma husvagn inför en tjänsteman på Trafikverket. Om han/hon är rädd att inte klara av uppkörningen, så har denne ju inget på vägen att göra med vagnen. Eller?

Lite samma sak med de bilister i små bilar som kräver att en ledvagn eller timmerbil med släp ska backa tillbaka 50 meter till en mötesplats på grusvägen, med motiveringen att de själva inte kan backa med sin lilla bil 5 meter. Ska man verkligen ha kvar sitt körkort och vara ute på småvägarna då?

Ersa

Citat från: Pierrew skrivet 21 april 2011, 22:09:02 PM
Ja fast nu går ju inte det riktigt så bra att lagligt göra det, då i princip allt över 3500kg totalvikt kräver högre behörighet än B.
För att få köra exempelvis en Caravelle med släp över 750kg totalvikt krävs BE kort ;)

Nu menar jag att många bara tar B-kort och sen mycket riktigt kör en alldeles för tung kombination. Många är de som åker dit vid kontroller under semestertiderna.

Danne B.

Men vi kan alltså enas om att det aldrig funnits något så´nt undantag som jag frågar om i början av tråden?

//Danne

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 21 april 2011, 23:14:37 PM
Men vi kan alltså enas om att det aldrig funnits något så´nt undantag som jag frågar om i början av tråden?

Det borde vi kunna. Det verkar inte som att någon här i forumet hört talas om det du frågade om.

Danne B.

Citat från: Ersa skrivet 21 april 2011, 23:16:50 PM
Det borde vi kunna. Det verkar inte som att någon här i forumet hört talas om det du frågade om.

Nej precis... Dock fortfarande märkligt att jag hört från tre olika (äldre) personer, som haft C-behörigheten länge, om detta undantag!?

Är någon som svarat här i tråden över 55-60 år och har haft C-behörighet iaf sedan 20-årsåldern?

//Danne