Dagen då Stockholm stannade (9 bilder)

Startat av Marc, 24 februari 2011, 09:35:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon A

Citat från: Rickbox skrivet 01 mars 2011, 23:21:17 PM
Varför åkte du inte Upptåget, var det inställt eller försenat?
Från början var det tänkt att jag skulle åka Upptåget men de flesta tåg drogs med stora förseningar. Till exempel kom ett fjärrtåg strax efter åtta som skulle varit vid Arlanda 6.48 redan. Vad gäller Upptågen så var alla avgångar fram till ca 9.30 inställda och sen visste man inget så då blev det att chansa på en buss istället. Och lustigt nog så brukar ju bussarna gå relativt smärtfritt även vid snökaos, förvisso försenade, men de dyker upp. Iallfall så blev det Swebus Express till Uppsala, ännu en gång tack till föraren, och sen stadsbuss sista biten. Däckade ganska rejält efter det efter att ha vart vaken i mer än 24 timmar :P

//Simon

Martin Maltkvist

Citat från: JDS skrivet 26 februari 2011, 10:05:27 AM
Tja, man låter alla ta varsin buss och köra iväg och efter ett par timmar är det bara de bästa som fortfarande är på rull! Det är väl så man brukar göra?  ;D
Isåfall skulle bara Polisen o RTL kunna få mig att köra hem till garaget 8) 8) 8)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ivo

Citat från: Cero skrivet 24 februari 2011, 22:03:20 PM
Sannolikt kommer trafiken i Stockholm att stanna även om gatorna plogas enligt alla konstens regler eftersom det driver igen ganska kvickt i den typ av väder som var 10-11 februari i år och med den trafikintensitet en stad som Stockholm har skapar några få fastnade fordon snabbt kaos med följdeffekter. Vinterdäck på bussarna hjälper men skulle inte lösa problemet helt. 

Att trafiken ställdes in så långt efter snöfallets upphörande kan dock tillskrivas den knapphändiga och på många håll uteblivna snöplogningen. Det påstås att man ska ploga gatorna när 4 cm snö fallit och det gör man säkert. Problemet är att man inte bara kan skrapa en gång och sedan gå och fika. Man måste fortsätta ploga återkommande både två och tre gånger, speciellt på trafikerade gator, eftersom alla fordon kör upp snön och skapar modd. Denna modd måste bort innan det fryser på. Nu plogar man en gång och oftast inte mer. När det sedan fryser på (och det kan även gatukontoret se på väderleksrapporten att det ska göra) får vi de tvättbrädor som fortfarande existerar på de flesta håll. Att köra på en sådan gata är inte bara obekvämt, det förstör också fordonen. Till detta kommer blankpolering på vissa ställen som busshållplatser och rödljus, delvis beroende på dålig snöröjning och sandning (inte grusning) men också på att många förare oavsett fordons- och däckstyp har så svårt att förstå hur man startar ett fordon i halka. Med Stockholms trafikintensitet polerar det på ganska snabbt.

Som exempel på hur det ser ut utanför city plogades de flesta gator i Älvsjö och Hägersten inom ett dygn från snöfallets upphörande men därefter har inte hänt mycket. Detta har lett till tvättbrädor och decimetertjocka iskanter vilka effektivt sänker framkomlighet och hastighet. Däremot var E4/E20 renskrapad redan på morgonen den 11 februari, men den sköts väl av vägverkets efterföljare antar jag. I Bromma finns fortfarande villagator som inte plogats alls. Jag har full förståelse för att man som trafikutövare väljer att ställa in trafik när förhållandena var så dåliga som de var i Stockholm i februari. Man kan också fråga sig om nyttan med att till varje pris hålla igång allt även vid extremväder (för det är ganska sällsynt med de väderförhållandena vi hade i februari) motsvarar kostnaden.

För övrigt är den enda gata i Stockholm jag sett under februari där det snöröjts ordentligt, inklusive trottoaren, Nobelgatan i Diplomatstaden. Kanske är det en slump att just den gatan är så välskött. Kanske beror det på innevånarna. Kanske är det Djurgårdsförvaltningen och inte staden som sköter den. Inte vet jag, men fint var det. ;)
Håller med dig helt . Själv körde jag hela dagen. Började med att ta ut min 3 a en blå  led volvo 2007 årsmodell. Har förvånadsvärds bra vintevägsegenskaper trots att motorn är placerad på vänster sida bak. Vid ca 5.45 kom radioanropet från RTL att all trafik skulle in i hallarna igen. Körde till Karolinska & tomade sedan till Söderhallen. Vid Polhemsgatans hållplats fick jag påstigande. 3 an före mig hade fastnat där: Jag valde att stanna en bit ovanför hållplatsen mitt i gatan för att själv inte fastna. Sedan vid hållplats Karlbergsvägen fick jag problem med att komma loss.Fick backa tills jag fick fäste för att komma vidare. Från Karolinska in till hallen gick det bra. Sedan körde jag ut frivilliga som skulle informera trafikanterna om indragningarna. Tog en MAN boggie. Efter att ha kört ut min kollegor fortsatte jag att provköra på linje 2 med bussen tills jag tog rast vid 8.50 tiden.
Efter rasten provkörde jag linje 3 med MAN normal vagn. Enda & första vägplogen såg jag på Hantverkargatan vid tio tiden. Avslutade min dag med att köra in min MAN i hallen vid ett tiden som var min sluttid. Jag lyckades kör trots utebliven väghållning men det tog mycket längre tid att ta sig igenom Stockholm. Mvh Ivo
Ivo