Dagen då Stockholm stannade (9 bilder)

Startat av Marc, 24 februari 2011, 09:35:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Jag tog en promenad runt stan den 12/2 och visst var det snö på marken men det var väldigt uppkört. Den 14/2 kan det inte ha varit så mycket vitt kvar på marken på körbana.
Man skäms att säga att man är Stockholmare, eftersom det varje gång kommer snö i länet så blir det kaos, inget fungerar med lite snö på marken i detta län, pinsamt värre.

Bussmicke

Ja du, vad ska man säga?
Kanske dags för huvudstaden att lära sig det finns snö...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Sannolikt kommer trafiken i Stockholm att stanna även om gatorna plogas enligt alla konstens regler eftersom det driver igen ganska kvickt i den typ av väder som var 10-11 februari i år och med den trafikintensitet en stad som Stockholm har skapar några få fastnade fordon snabbt kaos med följdeffekter. Vinterdäck på bussarna hjälper men skulle inte lösa problemet helt. 

Att trafiken ställdes in så långt efter snöfallets upphörande kan dock tillskrivas den knapphändiga och på många håll uteblivna snöplogningen. Det påstås att man ska ploga gatorna när 4 cm snö fallit och det gör man säkert. Problemet är att man inte bara kan skrapa en gång och sedan gå och fika. Man måste fortsätta ploga återkommande både två och tre gånger, speciellt på trafikerade gator, eftersom alla fordon kör upp snön och skapar modd. Denna modd måste bort innan det fryser på. Nu plogar man en gång och oftast inte mer. När det sedan fryser på (och det kan även gatukontoret se på väderleksrapporten att det ska göra) får vi de tvättbrädor som fortfarande existerar på de flesta håll. Att köra på en sådan gata är inte bara obekvämt, det förstör också fordonen. Till detta kommer blankpolering på vissa ställen som busshållplatser och rödljus, delvis beroende på dålig snöröjning och sandning (inte grusning) men också på att många förare oavsett fordons- och däckstyp har så svårt att förstå hur man startar ett fordon i halka. Med Stockholms trafikintensitet polerar det på ganska snabbt.

Som exempel på hur det ser ut utanför city plogades de flesta gator i Älvsjö och Hägersten inom ett dygn från snöfallets upphörande men därefter har inte hänt mycket. Detta har lett till tvättbrädor och decimetertjocka iskanter vilka effektivt sänker framkomlighet och hastighet. Däremot var E4/E20 renskrapad redan på morgonen den 11 februari, men den sköts väl av vägverkets efterföljare antar jag. I Bromma finns fortfarande villagator som inte plogats alls. Jag har full förståelse för att man som trafikutövare väljer att ställa in trafik när förhållandena var så dåliga som de var i Stockholm i februari. Man kan också fråga sig om nyttan med att till varje pris hålla igång allt även vid extremväder (för det är ganska sällsynt med de väderförhållandena vi hade i februari) motsvarar kostnaden.

För övrigt är den enda gata i Stockholm jag sett under februari där det snöröjts ordentligt, inklusive trottoaren, Nobelgatan i Diplomatstaden. Kanske är det en slump att just den gatan är så välskött. Kanske beror det på innevånarna. Kanske är det Djurgårdsförvaltningen och inte staden som sköter den. Inte vet jag, men fint var det. ;)

Johan B

Fina bilder. Ser som sagt inte särskilt farligt ut men i storstan blir det ju som vissa påpekat ganska snabbt packat och isigt vilket utgör själva problemet. Vill dock slå ett slag för:
1. Vinterdäck även på citybussar. Om alla bolag som kallar sig seriösa satte på detta skulle mycket vara vunnet. Grovmönstrat på framaxeln och ännu grövre mönstrat på driven. Blir mörkrädd när vissa bolag kör med samma typ av mer eller mindre omönstrade däck på framaxeln som på boggiaxeln. Tycker man inte att styrförmåga är något att prioritera?!
2. Regelbundna halkkörningskurser där man får lära sig startteknik och allmän körning i halt väglag med buss. Extra viktigt i de södra delarna av landet där halkan kommer mer oregelbundet. Är ju tyvärr mer regel än undantag med chaufförer som tror att lösningen när man fastnat i snön är mera gas. Eller bara en sådan sak som att vissa stannar på oplogade hållplatser i uppförsbacke istället för att stanna på krönet... Gärna med en B9S som grädde på moset.
3. Utbilda förarkåren i teknisk utrustning och dess handhavande så att man kan återinföra diffspärr och on-spot utan att det blir detsamma som dyra verkstadsbesök. Är ju ett skämt att sådana bra hjälpmedel inte ska få finnas tillgängliga med motiveringen att det körs sönder?! Vi talar väl ändå om yrkesförare? Pratar man med lastbilschaufförer ser de helt oförstående ut när man förklarar att diffspärr på bussar försvann kring 2000-talet.

Nu kanske jag stack ut hakan men tror ändå att de flesta här på forumet behärskar detta. Vill dock belysa det hela och att vi måste föra upp debatten så att beställare av såväl bussar som busstrafik börjar kräva sådant som är självklart i alla andra yrkestrafikbranscher.

Ersa

Citat från: Norrlanders skrivet 24 februari 2011, 20:39:21 PM
En liten fråga från en västerbottning som var i Stockholm 11/2 på em och dom flesta busarna stod stilla ?? av vilken anledning körs det inte med vinterdäck på driven den lilla snömängd som var på gatorna vid 18 tiden är ju inga problem att köra buss i

Bussarna stod stilla av samma anledning som att all stadstrafik i Umeå stod stilla omkring Lucia 2008. Nämligen nya datorstyrda bussar utan diffspärrar som inte är konstruerade för vinterväglag (bl.a pga sidmotorer), underdimensionerad snöröjning osv. Att det blir rejält halt i storstäderna beror delvis även på den stora mängd bilar som packar snön till blankis. Bussarna har i regel oftast vinterdäck, vilket det tyvärr sällan går att övertyga folk om. Att sedan dubbdäck och snökedjor inte är ett alternativ för busstrafik i städerna är även det tyvärr svårt för folk att ta in.

Lucia 2008 var på ett sätt kul i Umeå. Äntligen fick de lite kaxiga Umeborna själva känna på hur livet i en större stad är, och hånfullheten gentemot Stockholmares vinterkunskaper utbyttes till raseri över att deras egen busstrafik inte tog sig fram. 8)

JDS

Citat från: Johan B skrivet 24 februari 2011, 22:13:06 PM
3. Utbilda förarkåren i teknisk utrustning och dess handhavande så att man kan återinföra diffspärr och on-spot utan att det blir detsamma som dyra verkstadsbesök. Är ju ett skämt att sådana bra hjälpmedel inte ska få finnas tillgängliga med motiveringen att det körs sönder?! Vi talar väl ändå om yrkesförare? Pratar man med lastbilschaufförer ser de helt oförstående ut när man förklarar att diffspärr på bussar försvann kring 2000-talet.

Har lagt märke till ett antal olika starttekniker de senaste veckorna här i stan. Flera gasar konstant för mycket, somliga inser i och för sig att det slirar och släpper gasen men väntar inte tillräckligt länge innan de försöker igen utan gasar på nytt medan hjulen fortsätter att spinna. Värst är det på ledbussar, det är som att föraren inte riktigt förstår vad som händer där bak. Tror att vissa skulle behöva åka lite som passagerare längst bak medan någon visar hur man inte ska köra. Men det är nog en rätt stor insats...

Men en fråga om diffspärrar: Kan man inte konstruera dem så, att de bara går att koppla in när bussen står still med bromspedalen nedtryckt och sedan kopplas ur vid någon viss hastighet? Det borde väl nedbringa skadorna högst väsentligt.

Lusan

Körde buss båda dessa dagarna. Till och från Romme utan några problem. På fredagen hade jag en hämtning vid 6-tiden inne staden och tog mig fram alldeles utmärkt, kan inte riktigt förstå att all trafik står stilla, även trafik utanför city. OK nu har jag en arbetsgivare som inte snålar med däck......

Robert Brink

CitatKörde buss båda dessa dagarna. Till och från Romme utan några problem. På fredagen hade jag en hämtning vid 6-tiden inne staden och tog mig fram alldeles utmärkt, kan inte riktigt förstå att all trafik står stilla, även trafik utanför city. OK nu har jag en arbetsgivare som inte snålar med däck.....

Det går inte att jämföra några enstaka bussar som klarar av att köra i väglaget, med hela den trafik som rullar för SL M-F! Det är inte riktigt samma sak...
Problemet är att det tex på stomlinjerna rullar bussar med 2 min mellanrum, det är lite skillnad mot att glida fram i en beställningsvagn för att hämta gäster kl:06 på morgonen!
Och som jag skrivit tidigare, tyvärr finns det många förare i SL trafiken som har helt fel körteknik när det är halt! Men hur ska man välja ut ett antal förare att köra när det är halt??? Och dessutom kan även den bäste och rutinerade göra misstag och köra fast! Det räcker med att en bil tex gör något oväntat framför, så måste man stanna på fel ställe...

//R

JDS

Citat från: Robert Brink skrivet 26 februari 2011, 09:51:32 AM
Och som jag skrivit tidigare, tyvärr finns det många förare i SL trafiken som har helt fel körteknik när det är halt! Men hur ska man välja ut ett antal förare att köra när det är halt???

Tja, man låter alla ta varsin buss och köra iväg och efter ett par timmar är det bara de bästa som fortfarande är på rull! Det är väl så man brukar göra?  ;D

Ersa

Citat från: Robert Brink skrivet 26 februari 2011, 09:51:32 AM
Och dessutom kan även den bäste och rutinerade göra misstag och köra fast! Det räcker med att en bil tex gör något oväntat framför, så måste man stanna på fel ställe...

Där sa du något sant! Det räcker med att en gångtrafikant, bilist eller resenär får en buss att stanna till på "fel" ställe, att få den att fastna och blockera all bakomvarande trafik. Detta att bussen hela tiden måste få rulla (sakta) förbi vissa känsliga områden för att inte fastna är dock något som väldigt många övriga trafikanter inte alls förstår. I uppförsbackar kan stopplikter, hållplatser samt folk som kastar sig ut på övergångsställen framför bussen vara framkomlighetens största fiende.

Lusan

Visst kan även den bäste fastna, har inte påstått att det inte skulle vara så. Förstår inte varför ni känner er träffade. Tycker bara att det är helt otroligt att ALL trafik står still, och inte bara några timmar, och inte bara i innerstaden. Sen har jag inte sagt att man behöver köra till 100%. Nu är det ju även så att vi lever i ett land där vi har snö på vintern, detta är helt naturligt och ca 2 dm snö ska inte behöva betyda att massor av folk i och runt landets huvudstad inte kan ta sig till jobbet. Låt ledvagnarna vara hemma tills väglaget är bättre. Jag tycker iaf att det var katastrof!

Simon A

Jag hade faktiskt inte problem med att ta mig till jobbet men hem. Vilket i och för sig är på morgonen då jag hade jobbat natt :P Men det tog ungefär tre timmar för mig att ta mig från Arlanda till Storvreta men hem kom jag. En stor eloge till den Swebus Express förare som valde att ta med mig och tre andra som blev förbiåkta av 801: an (det kan ha vart den 801:a som inte lastar vid Arlanda men det kom ingen 801:a direkt på som det brukar göra). Det tackar jag för!

//Simon

Rickbox

Citat från: Simon A skrivet 01 mars 2011, 23:10:54 PM
Jag hade faktiskt inte problem med att ta mig till jobbet men hem. Vilket i och för sig är på morgonen då jag hade jobbat natt :P Men det tog ungefär tre timmar för mig att ta mig från Arlanda till Storvreta men hem kom jag. En stor eloge till den Swebus Express förare som valde att ta med mig och tre andra som blev förbiåkta av 801: an (det kan ha vart den 801:a som inte lastar vid Arlanda men det kom ingen 801:a direkt på som det brukar göra). Det tackar jag för!

//Simon

Varför åkte du inte Upptåget, var det inställt eller försenat?

Niclas Rosenius

Citat från: Rickbox skrivet 01 mars 2011, 23:21:17 PM
Varför åkte du inte Upptåget, var det inställt eller försenat?

    Han kaske inte har det speciella UL-kortet som gäller på Upptåget till Arlanda utan att behöva betala extra på det. Därför valde han att åka buss.

    //Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 mars 2011, 02:31:15 AM
Han kaske inte har det speciella UL-kortet som gäller på Upptåget till Arlanda utan att behöva betala extra på det. Därför valde han att åka buss.

De har det bra gött, Stockholmarna, som slipper tilläggsavgifter och sånt på sina billiga SL-kort. Synd bara att 80% av dem ändå inte har vett att uppskatta det, utan gnäller och klagar på SL. Vi i Uppsala län hade ju varit enormt glada om vi hade kunnat ha ett månadskort som gällde på alla tåg och bussar i länet + Arlanda för bara 420/690 kr månad! ::)