Dagen då Stockholm stannade (9 bilder)

Startat av Marc, 24 februari 2011, 09:35:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Noterar hur grönt det är i södra Sverige, då bilderna från Skåne strömmar in på forumet. Stockholm bjuder denna morgon åter på -22 och varför inte ett par bilder från senaste snöovädret 10-11 feb?

Torsdagen började med snö på kvällen, inte en enda snöröjare i sikte!!
Inte undra på att fredagen spårade ur rejält...


Några fastnade på Slussen.


Andra tog sig inte ens fram till Slussen.





Fredagen så var förstås all busstrafik inställd (bara turistbussarna tog sig fram utan större problem ;) ), och när väl de första turerna kom igång så var det med udda materiel:










Ersa

Trevliga bilder. I Norrtälje hade UL 808 tydligen väldigt gott om resenärer mellan Edsbro och Norrtälje, då det var den enda linje som rullade denna sträcka på förmiddagen den 11:e. Tyvärr kom jag bara till Edsbro den dagen, så jag fick ingen bild av Norrtälje busstation med en gul buss som enda fordon på hela stationsplanen.

Påverkades Tvärbanan och Djurgårdslinjen av snön denna morgon?

Andreas91

Trevliga bilder från två helt klart kaotiska dagar! Två veckor tillbaka i tiden, så minns jag inte hur det såg ut för Tvärbanan resp. Djurgårdslinjen, men något säger mig att de gick, förmodligen med vissa förseningar. För andra lokalbanor, så vet jag att åtminstone Lidingöbanan fick ersättas på en sträcka - tror det var Brevik-Gåshaga brygga. Den 11 februari så var som sagt inte mycket sig likt i SL-trafiken, tror exempelvis att jag aldrig tidigare hade sett så många boggiebussar vid Gullmarsplan som då - tror att man äntligen hade lyckats få ut 16 stombussar, vilket jag tror var de enda bussarna som på förmiddagen och fram mot rusning, trafikerade Gullmarsplans övre bussterminal.

för alla

Citat från: Ersa link=topic=42928.msg314483#msg314483 date=
Trevliga bilder. I Norrtälje hade UL 808 tydligen väldigt gott om resenärer mellan Edsbro och Norrtälje, då det var den enda linje som rullade denna sträcka på förmiddagen den 11:e. Tyvärr kom jag bara till Edsbro den dagen, så jag fick ingen bild av Norrtälje busstation med en gul buss som enda fordon på hela stationsplanen.

Påverkades Tvärbanan och Djurgårdslinjen av snön denna morgon?
Som jag minns det gick tvärbanan hela linjen medans djurgårdslinjen ställde in helt

Muk

Härliga bilder. Man blir vindpiskad och frusen bara av att titta på dem.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 24 februari 2011, 11:33:37 AM
Härliga bilder. Man blir vindpiskad och frusen bara av att titta på dem.  :)

Jag ansluter mig till berömmet av bilderna. Men jag blir lite förvånad när jag ser dessa och andra bilder från samma tillfälle att dessa relativt beskedliga snömängder ställde till så stora problem i busstrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andreas91

Skulle tro att blixthalka var en stor bov i dramat. På fredagen körde exempelvis ett flertal bilister fast, ex. vid Räntmästartrappans busshållplats (som syns på bild 2). Om det var i stort sett omöjligt att få grepp på vissa platser eller om vissa bilister hade valt att byta till sommardäcken mitt i februari, det kan jag inte svara på...

Robert Brink

Mycket bra bilder som ger en känsla av hur det var! Och dessa kommer bli kul att se igen, när vi haft 10 milda vintrar på rad... 8)

När det gäller snömängd och halka, så är det inte mängden snö som avgör hur halt det blir i Stockholm. Utan det handlar om hur den bekämpas, hur andra kör osv! Ofta när det är mycket trafik, så blir det halare än när det är lite. Orsaken till detta är att snö inte är den stora boven, utan det är när den slipas ner av alla fordon och blir till is som det blir problem.

//R

Susanne

Sen är det många, jag drar inte alla över en kam för det finns bra chaufförer också, som kör som det vore sommarväglag. Gasen i botten från ett rödljus, vad händer då, jo du står och snurrar bara, och det poleras upp en fin isyta som gör det riktigt halt. Var lätt på gasen istället så är det lättare att komma iväg. 

Niclas Rosenius



   Problemet blir vid snöfall att all snö packas ihop väldigt snabbt av all trafik och det poleras upp snabbt av alla spinnande fordon och blir som en ishinna på gatorna.

   Sedan när plogbilarna kommer och skall ploga så orkar inte plogen igenom den hårda ytan utan flyter ovanpå.

   Och sedan beror det lite på vad man har för däck på bussarna, sitter du med citydäckmönster i detta väglag så har du inte mycket grepp utan det släpper alldeles för lätt när man skall iväg från stillastående. Ett tips är att man i stort sätt bara rullar iväg på tomgångsvarv för att få rull på bussen sedan kan man försiktigt börja gasa när man kommit igång.

    Trevliga bilder som vanligt, Marc

    //Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 februari 2011, 12:54:41 PM

   Problemet blir vid snöfall att all snö packas ihop väldigt snabbt av all trafik och det poleras upp snabbt av alla spinnande fordon och blir som en ishinna på gatorna.
   

Jovisst är det så men det är ju inget som är speciellt för Stockholm. Visst kan man inte se på bilderna hur mycket is det är under och inte heller hur nederbörden faller: vågrätt eller lodrätt. Är det det förstnämnda blir det betydligt besvärligare.

Jag tar inte ställning till vem som missat utan konstaterar bara att snömängderna på bilderna inte tyder på att det skulle behövt bli så stora problem. Det är alltså ingen förtäckt anklagelse mot bussförarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2011, 14:12:53 PM
Jovisst är det så men det är ju inget som är speciellt för Stockholm. Visst kan man inte se på bilderna hur mycket is det är under och inte heller hur nederbörden faller: vågrätt eller lodrätt. Är det det förstnämnda blir det betydligt besvärligare.

Jag tar inte ställning till vem som missat utan konstaterar bara att snömängderna på bilderna inte tyder på att det skulle behövt bli så stora problem. Det är alltså ingen förtäckt anklagelse mot bussförarna.

Det är ju flera problem med detta - men första bilderna är ju från torsdagskvällen - då gick ju i princip all trafik (även om en del bussar fastnade). Sedan fortsatte det snöa hela natten, så på morgonen var ju snötäcket på sina håll 30 cm. Lägg till detta halt, bussar som inte är byggda för att ha bra vinteregenskaper, citydäck i innerstaden etc. och inte minst andra bilar som står i vägen - det är ju ett särskilt problem i innerstaden i Stockholm - som i slutändan gör att trafiken står still.). Även en knapp vecka senare var det nästan omöjligt att köra på gator (med vanlig bil) där man inte haft städnatt än - eftersom det var för mycket snö på vägarna.

Den kritik som däremot kan vara berättigad är väl hur fort man fick ut trafiken när man väl hade plogat. Hur kontakter med trafikkontoren runt om i kommunerna och bussbolagen fungerade för att så fort som möjligt få ut trafik - på de centrala busslinjerna. På det här formumet inser vi nog dock att det kräver en hel del logistik - men ett bättre sammarbete mellan trafikkontoren (vägskottning) och bussbolagen skulle nog iaf inte vara av ondo.

Man kan naturligtivs också fråga sig vilken nivå man ska ha på däck etc. Men nu får vi ju ändå utgå från de däck man har och att det inte finns exempelvis on-spott eller Slirej (iaf inte normalt) att ta till.

Sedan har vi ju säkerheten i detta också. Att köra en buss som lätt väger upp till 10 ton upp för en backe där man inte har fäste - är det rimligt om man ser på säkerhetsriskerna? Hur stor riskprocent för att en ledbuss viker sig i en backe ska vi acceptera? Många frågor med anra ord.


L-G Lassander

Jag måste också få berömma dessa bilder, som dessutom äntligen förklarar varför gatorna i Stockholm såg ut som de gjorde vid mitt besök den 14/2.

fontheking5

A här är det - 3,7 just nu och lite snö på marken .

Norrlanders

En liten fråga från en västerbottning som var i Stockholm 11/2 på em och dom flesta busarna stod stilla ?? av vilken anledning körs det inte med vinterdäck på driven den lilla snömängd som var på gatorna vid 18 tiden är ju inga problem att köra buss i