Stadsbussarna Gävle

Startat av Klaverdörr, 25 juni 2010, 21:18:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 augusti 2010, 21:38:50 PM
Nu var de inte bagagehylla, utan Nobinas bussar hade på främre hjulen en hylla ovanpå som man kunde lägga tex väskan. Stadsbussarna har på ena sidan en brandsläckare, andra sidan en kartong med turlistor. Vart ska man lägga väskan när den inte ryms mellan säterna?

Finns sådana hyllor ens till MAN då? De Nobinabussar du jämför med är ju Volvo och har kanske därmed andra möjligheter till dylik standardutrustning.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2010, 22:23:01 PM
Finns sådana hyllor ens till MAN då? De Nobinabussar du jämför med är ju Volvo och har kanske därmed andra möjligheter till dylik standardutrustning.

Vet att de var Volvosar, men detta var första gången jag åkte med MAN så har ingen aning om de går att få överhuvudtaget. Det man kan säga är att man inte tänkt på var väskor ska placeras i bussarna INNAN beställningen.

Der_löwe

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 augusti 2010, 21:38:50 PM
Nu var de inte bagagehylla, utan Nobinas bussar hade på främre hjulen en hylla ovanpå som man kunde lägga tex väskan. Stadsbussarna har på ena sidan en brandsläckare, andra sidan en kartong med turlistor. Vart ska man lägga väskan när den inte ryms mellan säterna?

Nobina hade alltid en kartong med turlistor på ena hjulhuset också, det brukar man alltid ha i Gävle i samband med turlistebyte då inte x-trafik skickar ut tabellerna till hushållen längre. Har svårt att tänka mig att en kartong 15x15 cm inte kan samsas med en väska på hjulhuset :)

Der_löwe

Skylsystemet fungerar utmärkt, men förarna sköter ju det manuellt. Det är ju kanske 30 nya förare som inte kört stadsbuss i Gävle förut, det kan säkert vara någon som är osäker och skyltar det formella linjenumret inom Gävle som alla börjar på 9xx (901 = linje 1, 912 = linje 12 osv) och står i specarna. Har dock aldrig sett det själv hittils, men det är ju inte omöjligt att det förekommer innan alla hunnit blivit varma i kläderna.

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 augusti 2010, 20:41:01 PM

* Skyltsystemet som inte fungerar i bussarna, för linje 901, 412 och alla möjliga kombinationer finns de tydligen på Stadsbussarna i Gävle.


jocke

Det han menar med felskyltat är vad jag märkt att innuti bussarna så fungerar ju inte hållplatsnamnsvisningen på alla bussar ännu. Varför vet jag inte, men på de fåtal det fungerar i så står de vid varje hållats

"Linje 902 Mot Södra bomhus"  istället för då tex Linje 2

Jag antar att det är detta han menar, på utsidan har bussarna aldrig varit felskyltade så att linjenummer stått som tex 902.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Der_löwe

Då kan det vara fel i programvaran i biljettmaskinen (som sköter invändiga skyltningen). Vi får köra en komplett inventering av dessa vid tillfälle.

Citat från: jocke skrivet 03 augusti 2010, 13:19:18 PM
Det han menar med felskyltat är vad jag märkt att innuti bussarna så fungerar ju inte hållplatsnamnsvisningen på alla bussar ännu. Varför vet jag inte, men på de fåtal det fungerar i så står de vid varje hållats

"Linje 902 Mot Södra bomhus"  istället för då tex Linje 2

Jag antar att det är detta han menar, på utsidan har bussarna aldrig varit felskyltade så att linjenummer stått som tex 902.

RoggaBoy

#21
Citat från: jocke skrivet 03 augusti 2010, 13:19:18 PM
Det han menar med felskyltat är vad jag märkt att innuti bussarna så fungerar ju inte hållplatsnamnsvisningen på alla bussar ännu. Varför vet jag inte, men på de fåtal det fungerar i så står de vid varje hållats

"Linje 902 Mot Södra bomhus"  istället för då tex Linje 2

Jag antar att det är detta han menar, på utsidan har bussarna aldrig varit felskyltade så att linjenummer stått som tex 902.

Helt rätt, men när jag åkte med sista bussen så var skylten till vänster om framdörren borta. Utifrån såg man bara en massa kablar. :)

RoggaBoy

Citat från: Der_löwe skrivet 03 augusti 2010, 12:59:27 PM
Nobina hade alltid en kartong med turlistor på ena hjulhuset också, det brukar man alltid ha i Gävle i samband med turlistebyte då inte x-trafik skickar ut tabellerna till hushållen längre. Har svårt att tänka mig att en kartong 15x15 cm inte kan samsas med en väska på hjulhuset :)

Jag har inte sagt att det inte skulle få plats, utan att det saknas en hylla för att kunna lägga väskan där. Att inga turlistor skickas ut vet jag eftersom pappa bor i Gävle och har inga problem med att en kartong skulle ligga där heller. Gävleborna kanske åker taxi när dom skall resa, men de väljer inte jag.

jocke

Citat från: RoggaBoy skrivet 03 augusti 2010, 13:34:21 PM
Helt rätt, men när jag åkte med sista bussen så var skylten till vänster om fradörren borta. Utifrån såg man bara en massa kablar. :)

mm det är så på en del vagnar, jag tror det beror på att dom ska få kompletta skyltskåp med destionation. Men jag är inte säker. Der_löwe kanske kan svara på den frågan?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ulf Rådeström

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 augusti 2010, 21:38:50 PM
Nu var de inte bagagehylla, utan Nobinas bussar hade på främre hjulen en hylla ovanpå som man kunde lägga tex väskan. Stadsbussarna har på ena sidan en brandsläckare, andra sidan en kartong med turlistor. Vart ska man lägga väskan när den inte ryms mellan säterna?

Då får man göra som alla andra som åker med saker större än en sittplats - använda barnvagnsutrymmet och ställa väskan där och sätta eller ställa sig där.

Bagehyllor installeras väl oftast på linjevagnar/turistbussar - men det här är en stadsbuss - har du missat det i all din sågning av bussarna?


RoggaBoy

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2010, 12:09:11 PM
Då får man göra som alla andra som åker med saker större än en sittplats - använda barnvagnsutrymmet och ställa väskan där och sätta eller ställa sig där.

Bagehyllor installeras väl oftast på linjevagnar/turistbussar - men det här är en stadsbuss - har du missat det i all din sågning av bussarna?



Nu är de inte en bagagehylla a la landsortsbuss/turistbuss som jag vill ha! I Nobinas bussar i Gävle hade man ovanpå hjulhusen fram lagt en hylla där man kunnat lägga väskor å så. Visst, de var inte skyltat att dom var till för väskor men man kunde använda dom till de. Att det är en stadsbuss med träbänk har jag inte missat då jag tyvärr åkt dom. Verkar bara vara Gävlebor som fattar vad jag menar med Nobinas bussar. Någon kanske har en bild att visa så alla förstår?

Att blockera hela barnvagsutrymmet skulle nog inte vara så populärt om du ska åka från Rådhuset till ändhållplatsen så ingen barnvagn eller rullator får komma på, men de kanske man inte ska tänka på?

Rickardo

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2010, 22:23:01 PM
Finns sådana hyllor ens till MAN då? De Nobinabussar du jämför med är ju Volvo och har kanske därmed andra möjligheter till dylik standardutrustning.

Visst finns det. På Arrivas MAN-bussar i Malmö finns hyllor av metallgaller där Metrotidningarna ligger i en låda. Dock kan jag inte säga om det är orginal eller eftermonterat.

Citat från: RoggaBoy skrivet 04 augusti 2010, 13:25:50 PM
Att blockera hela barnvagsutrymmet skulle nog inte vara så populärt om du ska åka från Rådhuset till ändhållplatsen så ingen barnvagn eller rullator får komma på, men de kanske man inte ska tänka på?

Men lite flexibel kan man väl vara? Om det kommer på barnvagn och rullator så får man väl samsas om platsen som finns? Väskorna går väl att flytta?

RoggaBoy

Citat från: Rickardo skrivet 04 augusti 2010, 15:41:29 PM
Men lite flexibel kan man väl vara? Om det kommer på barnvagn och rullator så får man väl samsas om platsen som finns? Väskorna går väl att flytta?

Ja, men vart ska man då flytta dom för att dom inte ska vara i vägen i gången, hade ju inte tänkt flytta runt dom hela tiden i bussen när du ska från startplats till ändhållplatsen direkt.

jocke

Du gör en höna av en fjäder.

Nobinas bussar hade ingen hylla ovanför hjulhusen. Dom hade ett rör som gick runt själva huset så att de kunde ligga grejer där. Långt ifrån tänkt för väskor i grund o botten.
Att ha en väska bredvid sig på platsen/golvet är inte speciellt svårt. Knappast så du behöver ha den på barnvagnsplatsen/hjulhusen under resan.

Vet inte om några stadsbussar som har avsedd plats för bagage.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa


De omtalade hjulhushyllorna på Volvo 8500LE - Nobina 6874 för den som vill veta exakt.