Förlängd sommartidtabell i Umeå - för Veolias skull

Startat av Jessika, 03 september 2007, 20:33:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Men i själva verket är det ju ändå kommunerna och landstinget som bedriver och styr trafiken i.om att dessa äger sina resp. länstrafikbolag ju!  Att sedan dessa länstrafikbolag i många fall väljer att köpa upp själva utövandet av trafiken av olika privata bussbolag och entreprenörer är en annan sak än om de själva skulle göra allting själva.

Jag tror ändå att ett upphandlingsförfarande både ger en billigare och för medborgarna bättre, billigare och mer heltäckande trafik och det är väl det som är huvudsyftet än att göra allting själv?

Att sedan Skellefteå kommun är lite speciell med ett eget bussbolag och ett av landets mest vinstrika energibolag är en annan femma.

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 04 september 2007, 23:59:08 PM
Frågan är väl även om inte något sådant även riskerar att komma i konflikt med kommunallagen (1991:900) och i synnerhet då med 2:1 och 2:7 som jag citerar nedan. Det jag markerat i rött är i alla fall några möjliga hinder som jag tolkar det.

2 kap, 1 § Kommuner och landsting får själva ha hand om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunens eller landstingets område eller deras medlemmar och som inte skall handhas enbart av staten, en annan kommun, ett annat landsting eller någon annan.

2 kap, 7 § Kommuner och landsting får driva näringsverksamhet, om den drivs utan vinstsyfte och går ut på att tillhandahålla allmännyttiga anläggningar eller tjänster åt medlemmarna i kommunen eller landstinget.




Det är riktigt, men det finns ju vissa undantag i praktiken. Göteborgs Spårvägar lade t ex anbud på busstrafiken i Borås. Och körde till nyligen i Kungsbacka kommun. Har också kört i Alingsås kommun. Borås Lokaltrafik kör i Alingsås, Svenljunga, Tranemo, Marks, Bollebygds och Herrljunga kommuner. Flertalet av dessa linjer startar dock i Borås kommun men det finns linjer som bara går i Bollebygd (122) och Mark (104).   
Men lagen som den citeras här kan ju knappast tolkas annat än att ett kommunalägt bussbolag bara för köra i den egna kommunen och möjligen in i grannkommunen.
Av de kvarvarande kommunägda bussbolagen körs - eller har körts - beställningstrafik körts av samtliga. Denna har i vissa fall varit mycket omfattande och även berört utlandet. För Skelleftebuss - och i viss mån Göteborgs Spårvägar - är det så än i dag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Jovisst finns det undantag då mycket handlar om tolkning och 1 § är ganska vag. Vad är t.ex. ett allmänt intresse och hur ska man se på dess anknytning till kommunen? Sedan så finns det nog även viss verksamhet som bara har fortsatt då 'vi ju alltid har gjort så', men det är nog lättare för redan befintliga bolag att göra så än vad det skulle vara för sådana som startar upp [igen]. Detta då de senare kanske mera direkt skulle få mothugg av eventuella konkurrenter som ju är intresserade av att omgående kunna stämma i bäcken.

Sedan så verkar det vara först på senare år som mera kritik har uppstått från olika privata entreprenörer. Hade en lärare i förvaltningsjuridik som hävdade att mycket av det som pågår inom en hel del kommuner (där vissa håller på en del kommunala uppdrag, som t.ex. sophämtning, som med tiden utvecklats till regelrätt näringsverksamhet) fortgår för att ingen av de som skulle kunna opponera sig har tid eller råd osv. Kommunerna har därför delvis haft lite carte blanche att göra som de vill vilket gör att 7 § blir lite tandlös.

Sedan finns det även ett större allmänt undantag och det är Stockholms län där det i kommunallagen (2 kap, 6 §) stipuleras att landstinget kan få ta hand om kommunala ärenden ifall behovet av samverkan är stort och att kommunerna då inte kan tillgodose dessa behov på egen hand. Tycker dock att det är lite konstigt att inte i alla fall Göteborg och Malmö omfattas av detta undantag, men det kan kanske bero på hur många kommuner som ingår i själva tätorten.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulrik Berggren

Citat från: Nico skrivet 05 september 2007, 14:15:08 PM
Sedan finns det även ett större allmänt undantag och det är Stockholms län där det i kommunallagen (2 kap, 6 §) stipuleras att landstinget kan få ta hand om kommunala ärenden ifall behovet av samverkan är stort och att kommunerna då inte kan tillgodose dessa behov på egen hand. Tycker dock att det är lite konstigt att inte i alla fall Göteborg och Malmö omfattas av detta undantag, men det kan kanske bero på hur många kommuner som ingår i själva tätorten.



Men Skånetrafiken är ju en regionalt övergripande förvaltning! Har även den ett undantag i lagen? Antar att kollektivtrafik är av allmänt intresse för kommuninvånarna...

/UB

Nico


Citat från: Ulrik Berggren skrivet 06 september 2007, 09:00:29 AM
Men Skånetrafiken är ju en regionalt övergripande förvaltning! Har även den ett undantag i lagen? Antar att kollektivtrafik är av allmänt intresse för kommuninvånarna...

Beror nog på ifall det är verksamhet som redan initialt ligger på ett landsting/län eller på en enskild kommun. Vad gäller kollektivtrafik så har den till övervägande delen (såvitt jag förstått det) mest kommit att sortera under en länshuvudman så där än undantaget normalt sett nog utan verkan utom just i de numera ganska få fall där kollektivtrafiken ombesörjs i kommunal regi eller där en kommun kanske skulle få för sig att återuppta det hela.

Sedan beror det nog mycket på verksamheterna i sig. Kollektivtrafik är ofta av ett allmänt intresse och därför har ofta länen blivit den relevanta avgränsningen. Att det finns ett undantag i lagtexten har troligen mera med andra verksamheter att göra (som. t.ex. sophämtning, färdtjänst etc.) där kommunerna riskerar att krocka med diverse privata entreprenörer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman