Förlängd sommartidtabell i Umeå - för Veolias skull

Startat av Jessika, 03 september 2007, 20:33:48 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Krille

Kort sagt: Luleå har MYCKET smartare trafik än Umeå.

/K

Jessika

Citat från: Krille skrivet 04 september 2007, 11:56:51 AM
Kort sagt: Luleå har MYCKET smartare trafik än Umeå.

Haha, fullt möjligt... Men jag kollade på LLT:s hemsida och principen verkar vara densamma i bägge städerna. Och det är ju framför allt om man ska på mitt på linjen som avgångarna inte är samordnade, utan fyra bussar kan komma samtidigt i parad...
Men vad man skulle behöva göra i Umeå/Västerbotten är att rensa upp bland linjerna och numrera om dem. T.ex. varför har linje 4 ett ensiffrigt linjenummer när det är en linje med bara ett par avgångar per dag? Alla andra ensiffriga bussar går flera gånger i timmen hela dagarna. Nä, det borde bli en 70-buss, eftersom den snarare liknar 77:an och 78:an. Varför ha kvar linje 69 som enda lågtrafikbuss i stadstrafiken, samtidigt som t.ex. linje 63 går mellan Umeå och Östersund? Linje 80 går till flyget, medan linje 83 och 84 är handikappanpassade småbussar. Linje 8 går E4:an ut till Östra Ersboda, medan linje 5 tar en rejäl omväg via Haga och snirklar sig fram på småvägar. Linje 9 går till Röbäck, medan linje 10 går till Sundsvall. osv...
/Jessika

Krille

I Luleå kommer aldrig fyra bussar i rad utefter linjen, eftersom trafiken är samordnad.
Möjligtvis mitt inne i stan innan avgångstid, tex vid hpl Shopping, att bussarna kan komma lite oregelbundet.

/K

Ersa

#18
Ge alla länsbussar i AC-län tresiffriga linjenummer. En- och tvåsiffriga nummer är till för städer och dess förorter.
De länsöverskridande linjerna som 100 och 63 kan få 9xx-nummer som 900 resp 963.

Linje 69 är ett långsamt sorgebarn till stadslinje, och borde kortas av eller rätas ut. Nydalahöjd kan gott köras av 7:an istället för 6/9/69. Idag cyklar sambon snabbare Ersboda-Universitet än vad 6/9/69 går på samma sträcka.

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 04 september 2007, 11:48:10 AM
I Umeå finns mycket riktigt inga stomlinjer, utan alla "ensiffriga" linjer bedöms likvärdiga - fastän vissa går upp till 5-6 ggr i timmen och andra går fem ggr om dagen...

Jag skulle våg påstå att 1:an och 8:an är mest "värda". Ren stomlinje skulle vara 1:an då, vars linjenummer och sträckning är äldst av alla busslinjer i stan. Det är iaf dessa linjer som har flest passagerare. Vasaplan-Umedalen samt Vasaplan-Ersboda på eftermiddagarna.

Citat från: Jessika skrivet 04 september 2007, 11:48:10 AM
Men även om det går så många olika bussar så behöver de ju inte vara jämnt fördelade, utan kan gå nästan samtidigt. T.ex. ska man från universitetet ner till Vasaplan vid fem-tiden en vintereftermiddag så kan man mycket väl få stå och vänta i 20 minuter - fastän det är 15-20 bussar som passerar varje timme...

Som när 8:an och 5:an går samtidigt i lågtrafik... Parallellt Ålidhem-NUS-Vasaplan-Ersboda och tillbaka. En buss per timme gånger två = Två bussar på fem minuters mellanrum, sedan 55 min väntan till nästa "dubbellinje"... Jippie!  :(

Bengt Jönsson

Rätt klädsel och en gammal miltärcykel klarar lätt en 30-40 cm lätt fluffig och torr norrlandssnö!
;D  8)

/Bengt


Ersa

Citat från: Jessika skrivet 03 september 2007, 20:33:48 PM
Det står också i VK att Länstrafiken har fått in flera intresseanmälningar från bolag som vill köra lokalbussarna i Umeå och att man just nu håller på att ta fram ett nytt anbudsunderlag. Det ska bli spännande att se vad det mynnar ut i.
/Jessika

I december kommer beskedet. Blir det fortsatt Veolia, eller närmaste konkurrenten Swebus?
Eller någon annan? Kan KR Trafik, Busslink eller Bergkvara vara nyfikna? Eller blir det Västerbottentrean Skelleftebuss? Det vore synnerligen annorlunda och intressant om Sveriges största kommunala bussbolag tog över stadstrafiken i den södra grannstaden Umeå!

Krille

Citat från: Verspieder skrivet 04 september 2007, 21:01:34 PM
I december kommer beskedet. Blir det fortsatt Veolia, eller närmaste konkurrenten Swebus?
Eller någon annan? Kan KR Trafik, Busslink eller Bergkvara vara nyfikna? Eller blir det Västerbottentrean Skelleftebuss? Det vore synnerligen annorlunda och intressant om Sveriges största kommunala bussbolag tog över stadstrafiken i den södra grannstaden Umeå!

Florerar det verkligen rykten om att skellebuss skulle vara intresserade?
Skulle förvåna mig !

/K

Ersa

Nej, det finns inga rykten. Jag tycker bara personligen att det skulle vara en intressant utveckling om en stadstrafik skulle kunna "återkommunaliseras", i teorin.

Nico


Blir lite fundersam över vurmen för att trafik ska vara kommundriven. Visst tycker sig en del kanske minnas att allt var bättre på 'den gamla goda tiden', men frågan är om det egentligen var så mycket bättre ens då? Det enda var att underskott mm. mörkades eller att man flyttade pengar lite emellan olika verksamheter.

I dagens läge så skulle nog de ekonomiska villkor som råder även få kommunerna att bedriva busstrafik på samma premisser som övriga entreprenörer. Det i sin tur skulle nog snabbt leda till att kommunernas eventuella trafikbolag skulle bli lika [im]populära som de privata bolagen.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 04 september 2007, 21:01:34 PM
Det vore synnerligen annorlunda och intressant om Sveriges största kommunala bussbolag tog över stadstrafiken i den södra grannstaden Umeå!

Visserligen är enligt den gamla fräckisen allting störst i Norrland, men jag betvivlar att Skelleftebuss är större än Göteborgs Spårvägar. Även Gamla Uppsala Buss och Borås Lokaltrafik torde vara i samma storlekshärad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Allt var givetvis inte guld och gröna skogar på den kommunala tiden, men det blev då inte bättre med privatiseringen nu när vartenda öre räknas, så varför var man då tvungen att privatisera till varje pris? Går ett kommunalt bussföretag illa (som BL) kan kommunen gott säga ifrån sig verksamheten med gott samvete. Men om det kommunala bussföretaget går bra med vinst eller plusminus noll, och inga pengar "försvinner" i något svart hål, varför då privatisera med ett dåligt anbud som den utlandsägda trafikutövaren misslyckas med? För att inte tala om vad ännu en dyr upphandling kostar mig i landstingsskatt...

Var det inte samma historia i Östersund när Swebus körde där 1996-2000? Samma bussar som JämtlandsBuss hade man, och kanske samma förlustsiffror? 2001-idag fick iofs Sahlén allt på fötter och vann även nästa anbud, vilket bevisar att privatismen fungerar i Östersund numera.

Men visst är man avundsjuk på när man ser Skelleftebuss blänkande dubbeldäckare och 9700:or komma in till Umeå på länstrafiklinje 12 från Skellefteå. Själv står man där i blå "tunnelbaneskjorta" och det egna, förr likvärdiga kommunala bussbolaget finns inte mera. Utvecklingen gick åt totalt olika håll i de båda stadskommunerna.

Staffan Sävenfjord

Det finns två kommunala bussbolag som går bra och är välskötta: Luleå Lokaltrafik och Skelleftebuss. Övriga kommunala företag (Uddevalla Omnibus, Gamla Uppsala Buss, Borås Lokaltrafik och Göteborgs Spårvägar) har ekonomiska problem och sannolikt skulle verksamheten kunna skötas billigare med privat ägare.
Givetvis är det lika lite att självändamål att privatisera som att kommunalisera. Går ett kommunalt bussbolag bra av egen kraft skall det givetvis få vara kvar. Däremot tycker jag inte att ett kommunalt bolag skall ha verksamhet alltför långt från hemkommunen. Det blir fel om Skelleftebuss med nuvarande ägare skulle börja köra lokaltrafik i Umeå. Om man nu skulle räkna bort sig så blir det ju skellefteborna som får stå för detta via kommunalskatten. Detta oavsett om man väljer att sälja företaget (som då skulle gå med förlust) eller låter det gå i konkurs.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 september 2007, 23:08:35 PMDäremot tycker jag inte att ett kommunalt bolag skall ha verksamhet alltför långt från hemkommunen. Det blir fel om Skelleftebuss med nuvarande ägare skulle börja köra lokaltrafik i Umeå.

Frågan är väl även om inte något sådant även riskerar att komma i konflikt med kommunallagen (1991:900) och i synnerhet då med 2:1 och 2:7 som jag citerar nedan. Det jag markerat i rött är i alla fall några möjliga hinder som jag tolkar det.

2 kap, 1 § Kommuner och landsting får själva ha hand om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunens eller landstingets område eller deras medlemmar och som inte skall handhas enbart av staten, en annan kommun, ett annat landsting eller någon annan.

2 kap, 7 § Kommuner och landsting får driva näringsverksamhet, om den drivs utan vinstsyfte och går ut på att tillhandahålla allmännyttiga anläggningar eller tjänster åt medlemmarna i kommunen eller landstinget.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman