Förlängd sommartidtabell i Umeå - för Veolias skull

Startat av Jessika, 03 september 2007, 20:33:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Länstrafiken har valt att förlänga sommartidtabellens giltighet i Umeå. Planerna var att man skulle ha gått över till vintertidtabell den 24 september, men detta förskjuts till den 14 oktober. Anledningen är tydligen att Veolia ska "slippa befarade underskott". Låt oss hoppas att det inte blir tidigt vinter i år - då kan det nog bli ganska fullt på bussarna med den relativt glesa tidtabellen... Att förlänga sommartidtabellen är väl knappast något Länstrafiken har varit skyldiga att fixa enligt gällande avtal och de lär väl inte heller göra det bara för att vara snälla mot Veolia - så varför detta beslut?
Det står också i VK att Länstrafiken har fått in flera intresseanmälningar från bolag som vill köra lokalbussarna i Umeå och att man just nu håller på att ta fram ett nytt anbudsunderlag. Det ska bli spännande att se vad det mynnar ut i.
/Jessika


Patrik

Varför går man inte över till vintertidtabell den 20 augusti som normala huvudmän gör?

Krille

Citat från: Patrik skrivet 03 september 2007, 20:39:52 PM
Varför går man inte över till vintertidtabell den 20 augusti som normala huvudmän gör?

Sålänge studenterna cyklar är det ingen idé att köra tät trafik.

/K

Patrik

Citat från: Krille skrivet 03 september 2007, 20:43:05 PM
Sålänge studenterna cyklar är det ingen idé att köra tät trafik.

/K

Billigare biljetter=färre cyklister=fler resenärer=ökade intäkter=fler turer, där satt den!

Karsten

Citat från: Patrik skrivet 03 september 2007, 20:46:49 PM
Billigare biljetter=färre cyklister=fler resenärer=ökade intäkter=fler turer, där satt den!

Varför skulle det vara bättre? Cykel är det absolut mest miljövänliga sättet att ta sig fram, klart bättre än att Verspieder stampar plattan i mattan i en sur gammal omnicityled! Att köra fler bussturer för att locka folk från bilismen är bra, men i det här fallet (om det nu är den enda förklaringen) gör Umeå helt rätt. :)

blubb

Citat från: Patrik skrivet 03 september 2007, 20:39:52 PM
Varför går man inte över till vintertidtabell den 20 augusti som normala huvudmän gör?

Lund får inte vintertdt förren den 30e september.. Var något liknande system i Malmö framtills för något år sen 2003 kanske?

Patrik

Citat från: Karsten skrivet 03 september 2007, 21:11:34 PM
Varför skulle det vara bättre? Cykel är det absolut mest miljövänliga sättet att ta sig fram, klart bättre än att Verspieder stampar plattan i mattan i en sur gammal omnicityled! Att köra fler bussturer för att locka folk från bilismen är bra, men i det här fallet (om det nu är den enda förklaringen) gör Umeå helt rätt. :)

Självklart så ska man ju byta ut alla miljöförstörare i Umeå också men för det måste man skaffa pengar och har man lite resenärer så är det svårt att skrapa ihop pengar.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jessika

Citat från: Patrik skrivet 03 september 2007, 20:39:52 PM
Varför går man inte över till vintertidtabell den 20 augusti som normala huvudmän gör?

Egentligen har vi tre tidtabellsperioder i Umeå, eftersom sommartidtabellen är indelad i två perioder: Vår/höst och högsommar (ung. skolloven).

Citat från: Bussmicke skrivet 03 september 2007, 21:21:02 PM
Vad är skillnaden mot nuv. tidtabell?
10 mot 15?

Nej, värre än så. Om jag jämför lite snabbt med förra årets vintertidtabell:

Linje 1 och linje 8 går enligt sommartidtabellen varje halvtimme på vardagar, med undantag för under värsta rusningen då det är var 15:e minut. Upp till en timmes mellanrum på lördagskvällar samt söndagar. Förra vintern gick de var 15:e minut hela dagarna, även dagtid på lördagar. I övrigt halvtimmestrafik, även söndagar. Dessutom var det vissa väl behövda förstärkningsturer på linje 8 mellan Vasaplan och Östra Ersboda.

Linje 2, linje 5 och linje 7 saknar framför allt en del turer på kvällar och helger nu i sommartidtabellen (entimmestrafik istället för halvtimmestrafik). Dagtid på vardagar går den varje halvtimme som vanligt.

Linje 6 och linje 9 går ju bara morgon och sen eftermiddag och inte alls dagtid vardagar eller överhuvudtaget på helger enligt sommartidtabellen, utan trafikeras då av lågtrafiklinjen 69. Det innebär att det blir halvtimmestrafik till Nydalahöjd och Röbäck bl.a., istället för avgångar var 15:e minut dagtid som förra vintern.

Så tuffast blir det väl på linje 1, 8 och 69 skulle jag tippa... Kanske inte världens katastrof, men med dåligt väder och många som vill åka samtidigt kan det nog bli lite trångt.
/Jessika

Bussmicke

Trodde det typ var 10 minuters trafik på en del linjer under vintern
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Nej, någon 10-minuterstrafik på de tyngsta linjerna 1 & 8 finns det ej vagnkapacitet för, även om man planerat detta lite löst.
Idag lär det knappt finnas vagnkapacitet för att införa vintertidtabell, då fem kortvagnar och två ledvagnar står avställda inför flytt från stan resp skrot, och de har ej fått några ersättare. Dessutom är 4850 rejält krockad. Ingen vet om/när det blir nya bussar. Det har inte ens satts upp listor där man ska kunna anmäla sig för att i framtiden kunna få köra upp "nya" vagnar till Umeå. Alla framtidsplaner liksom kom av sig i och med att avtalet sades upp, och tiden fram till nästa sommar är oviss.

Fyra av de fem kortvagnarna (c:a 1035-1039) kan iofs komma att ställas på, men 1093 och 1094 har ingen radio, C90 eller teknik över huvud taget monterad längre. 1025 är jag osäker på, men 4850 tar nog lång tid att laga, om det ens går.

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 03 september 2007, 22:05:09 PM
Idag lär det knappt finnas vagnkapacitet för att införa vintertidtabell, då fem kortvagnar och två ledvagnar står avställda inför flytt från stan resp skrot, och de har ej fått några ersättare. Dessutom är 4850 rejält krockad. Ingen vet om/när det blir nya bussar. Det har inte ens satts upp listor där man ska kunna anmäla sig för att i framtiden kunna få köra upp "nya" vagnar till Umeå. Alla framtidsplaner liksom kom av sig i och med att avtalet sades upp, och tiden fram till nästa sommar är oviss.
Fyra av de fem kortvagnarna (c:a 1035-1039) kan iofs komma att ställas på, men 1093 och 1094 har ingen radio, C90 eller teknik över huvud taget monterad längre. 1025 är jag osäker på, men 4850 tar nog lång tid att laga, om det ens går.

Tack för intressant info!
Sedan är det ju inte bara de ordinarie turerna som bussarna ska räcka till. Det ska finnas reservbussar och även extrabussar. Vid åttatiden går det ju dubbla bussar på flera linjer.
Jaha, 1025 är tagen ur trafik. Men varför då? Planerar man att komplettera flygbussarna med "vanliga" bussar utan plats för bagage? Jag har ju åkt med 2789 från flyget flera gånger på sistone. Jättetrevlig buss, men inte så kul när man kommer med barnvagn och barnvagnsplatsen är upptagen med ett berg av väskor. Man blir inte så populär då...
/Jessika

Ersa

Antagligen rök Säfflen 1025 (som är i mycket bra skick) för att den i teorin är ersatt av Vegan 2524. Men i praktiken behövs ju uppåt tre kombinerade flyg/beställningsvagnar. Nåja, än är den kvar, men undanställd. Jag antar att den kan ställas på igen vid bussbrist och rycka in på 5:an. Jag skulle vilja ha kvar 2524, samt två likvärdiga 15-metersvagnar med bagagehyllor som får ersätta 1025 och 1026. Lahti 402 eller Scala i 15-meterslängd med bälten och AC kanske? Då skulle man ju få plats med både mycket folk samt bagage. För då det nu ska vara lågentré på flyget är det väl knappast mening med en lågentréledvagn medell B9S, som ju ändå har samma antal sittplatser som en Vega.

Dessutom måste flygbussarna ju kunna ta sig fram i halka, vilket Vegan och Scanialedvagnarna inte alls gör så bra jämfört med de diffspärrförsedda tvåaxliga kortvagnarna 1025 & 1026 som nog aldrig fastnat någonstans. Jag vet inte vad som vore en bra flygbuss, nu efter att Länstrafiken infört lågentér på denna trafik. Borde det inte räcka med låg plattform bak till bagagerummet?

2787 går nog på flyget just för att man på något kontor anser lågentré vara viktigare än bagage/barnvagnsplats. Eller så är 1026 på service samtidigt som 1025 står låst ute på garageplanen gömd bakom de gula Pitebussarna. Då får man ta vad som finns, och 27xx-vagnarna är mycket trevliga vagnar.

Ulrik Berggren

Hur är det med Umes linjenät om man jämför med Luleås? Där går ju två stomlinjer till varje ändpunkt i ytterområdena vilket innebär 10-minuterstrafik dagtid under vintertidtabellen (LLT har f ö också höst och vårtidtabell, tror den riktiga vintertidtabellen börjar om ett par veckor). Men har alltså Umeå, som är mycket större som stad, 50% sämre turtäthet? Ume har väl f ö inga direkta stomlinjer, rätt?

/UB

Jessika

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 04 september 2007, 11:13:34 AM
Hur är det med Umes linjenät om man jämför med Luleås? Där går ju två stomlinjer till varje ändpunkt i ytterområdena vilket innebär 10-minuterstrafik dagtid under vintertidtabellen (LLT har f ö också höst och vårtidtabell, tror den riktiga vintertidtabellen börjar om ett par veckor). Men har alltså Umeå, som är mycket större som stad, 50% sämre turtäthet? Ume har väl f ö inga direkta stomlinjer, rätt?

I Umeå finns mycket riktigt inga stomlinjer, utan alla "ensiffriga" linjer bedöms likvärdiga - fastän vissa går upp till 5-6 ggr i timmen och andra går fem ggr om dagen...
http://www.tabussen.nu/default.asp?ML=8362
Men eftersom flera busslinjer passerar samma områden så blir ju trafiken tätare än vad som antyds ovan. T.ex. ska man till Marieberg eller Mariehem kan man ta linje 2, 6, 7 eller 9. Ska man till Ersboda kan man ta linje 5, 6, 8 eller 9. Ska man till Ålidhem kan man ta linje 5 eller 8 och till Röbäck linje 6 eller 9. Till de mer "perifera" ytterområdena går det dock bara en linje, t.ex. till Ersmark, Tomtebo och Umedalen.
Men även om det går så många olika bussar så behöver de ju inte vara jämnt fördelade, utan kan gå nästan samtidigt. T.ex. ska man från universitetet ner till Vasaplan vid fem-tiden en vintereftermiddag så kan man mycket väl få stå och vänta i 20 minuter - fastän det är 15-20 bussar som passerar varje timme...
/Jessika