Busslinks leverans Gbg

Startat av Zella, 13 mars 2010, 16:08:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Någon som har koll på Busslinks leveranser till Mölndal alt Partille...

Har dom plexiglas... kommer myntbordet att vara kvar  ::)

Erling.L

standard har ju varit med att i landsbygds trafik e det inget plexi utan bara låg dörr, myntbordet kan bli som i senaste serien från volvo ett bord utan mynt hållare.

vill minnas jag läst det skall va scania i mölndal.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Johan B

Citat från: BEL skrivet 13 mars 2010, 18:39:54 PM
standard har ju varit med att i landsbygds trafik e det inget plexi utan bara låg dörr, myntbordet kan bli som i senaste serien från volvo ett bord utan mynt hållare.

vill minnas jag läst det skall va scania i mölndal.

GS är väl dem som kört hårdast med plexi i Västtrafikområdet och då i huvudsak i stadsbussarna, även om de senaste leveranserna till Blå är undantaget som bekräftar regeln. Swebus hade ju bara någon plexi light-variant som en förlängning av förarbåsväggen och när Linjebuss körde stadstrafik hade man ju inget glas alls. Misstänker att det är lokala fackliga önkemål/krav hos GS som gör att det sitter plexivägg i deras bussar eftersom så få andra operatörer har det??

Bussfanatikern

Det där med att GS har plexiglas i både förarhytten och dörren till den kanske är ett arv från spårvagnarna.

olasand

Citat från: Johan B skrivet 13 mars 2010, 19:11:12 PM
Misstänker att det är lokala fackliga önkemål/krav hos GS som gör att det sitter plexivägg i deras bussar eftersom så få andra operatörer har det??

Ja, det ligger nog mycket i det.

Innan jag hamnade på spårvagnsförarutbildningen var jag på intervjuv hos Veolia och enligt de närvarande fackrepresentanterna så hade de lagt fram krav på att veolias bussar till västeravtalet inte skulle ha plexiglas eftersom de skymmer sikten åt höger alldedes för mycket. Särskillt vid reflekterande solsken...

Det har jag själv väldigt sällan upplevt som ett problem, däremot är det i påfallande många av GS bussar som plexiglaset är i vägen för den inre backspegeln.

Hur de fackliga på busslink tänker får vi väl se!

Zella

Har dom inte plexi i sthlm så lär det nog inte behövas i Mölndal och partille  :-\, jag är inte så förtjust i plexiväggen... man tappa mycket kontakt med passagerarna oavsett om man har visering eller inte...

Ersa

Är inte kontanterna ombord på väg bort även i Göteborg, och behövs i så fall plexiglaset?
Tänker mest på att bussarna i Stockholm aldrig har haft detta, och det är väl inte fler rån och överfall i Götet än i Stockholm?

Svemicke

Plexiglasen gillas inte i Borås, kan jag meddela. De åker nog ut till våren. Vad är det för dårar som sätter in sådant i bussarna? är förarna rädda för folk i Göteborg, så bör de nog fundera på om bussföraryrket är så lämpligt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 16 mars 2010, 14:53:44 PM
Plexiglasen gillas inte i Borås, kan jag meddela. De åker nog ut till våren. Vad är det för dårar som sätter in sådant i bussarna? är förarna rädda för folk i Göteborg, så bör de nog fundera på om bussföraryrket är så lämpligt.

Beror väl på att i Göteborg finns tyvärr folk som anser att det är ok att slå, hota och spotta (och nu senast i helgen tömma pulversläckaren in i förarbåset) på folk som bara gör sitt arbete. Visst är det tråkigt att det ska behövas och kundkontakten blir lite störd men jag har full förståelse för att det finns dem som vill ha glaset där.

Johan B

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2010, 23:17:49 PM
Är inte kontanterna ombord på väg bort även i Göteborg, och behövs i så fall plexiglaset?
Tänker mest på att bussarna i Stockholm aldrig har haft detta, och det är väl inte fler rån och överfall i Götet än i Stockholm?

Kontanterna är borta i hela Västtrafikområdet numera. I stadstrafiken säljs inga biljetter alls på fordonen (annat än i automat på spårvagnarna), i regiontrafiken kan man köpa enkelbiljett av föraren men då endast med kort. Så visst har nyttan med plexiglaset minskat något.

Zella

Som Ola säger så skymmer den sikten i en del bussar då man ska titta i H-backspegel...

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 16 mars 2010, 20:13:54 PM
Beror väl på att i Göteborg finns tyvärr folk som anser att det är ok att slå, hota och spotta (och nu senast i helgen tömma pulversläckaren in i förarbåset) på folk som bara gör sitt arbete. Visst är det tråkigt att det ska behövas och kundkontakten blir lite störd men jag har full förståelse för att det finns dem som vill ha glaset där.

Jaså det är så illa i stan på framsidan som så gärna vill framstå som go och glad? :(
I Stockholm har man ju aldrig behövt börja montera plexiglas. Varför klarar sig denna större stad bättre?

Bussfanatikern

#12
Om GS skulle förlora trafiken i övriga Göteborg nån gång så torde nog plexiglaset bli ett minne blott. Men det finns/fanns ju några udda stadsbussar som inte hade något sådant också, typ dansk- och norskbussarna, Scania OmniLink-bussarna från Mariestad samt MAN-bussarna 99, 100, 127-129 och 130.

Rikard

Hörde av en på busslink att Scaniabussarna kommer ställas upp i Göteborgs hamn när de levereras och Volvobussarna kommer ställas upp i Säffle. Så ni som har möjlighet kan ju kika på de ställena när det börjar närma sig.
Rikard.

Ted Selander

Citat från: Rikard skrivet 18 mars 2010, 23:06:19 PM
Hörde av en på busslink att Scaniabussarna kommer ställas upp i Göteborgs hamn när de levereras och Volvobussarna kommer ställas upp i Säffle. Så ni som har möjlighet kan ju kika på de ställena när det börjar närma sig.
Rikard.

Om någon till äventyrs är intresserad av vagnsnumren är de följande (de kanske redan har rapporterats?):

Mölndal
Scania OmniLink normalbuss 12 m: 2501-18
Scania OmniLink boggibuss 14,6 m: 2601-42

Partille
Volvo B12BLE boggibuss 14,5 m: 2801-39
Volvo B12BLE boggibuss 14,5 m (Express): 2901-14 (kommer att köras av Sandarna Transporter)

/Ted