Förening för bevarande av nyare bussar

Startat av Svemicke, 06 mars 2010, 23:44:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Svemicke skrivet 08 mars 2010, 12:51:45 PM
Med tio års erfarenhet av föreningslivet kan jag direkt säga att något förslag har jag i dagsläget inte. Många medlemmar i föreningar har föreningens syfte som gemensamt intresse, men när det gäller att göra de tråkiga bitarna så aktar sig folk gärna. Arbetet är trots allt gratis och således ej bindande. Vi är väl alla här bekanta med det bittra citatet "jo men de kommer bara när det är roligt"?

Jag har varit ordförande i en musikförening, varit aktiv i närradio i sju år, varit både valberedare och styrelseersättare i en ideell caféförening samt varit engagerad i Hyresgästföreningen och jag har stött på det fenomenet ofta. Och man kan ju inte tvinga folk heller.

Jag hade själv gärna gått med i SvOf, och tänker göra så med, men just nu har jag begränsat med ekonomiskt utrymme och prioriterar andra ekonomiska företeelser mer i dagsläget. Dock kan jag inte bistå med någon verkstadsrelaterad kompetens för den är enormt bristande hos undertecknad.

Det är mycket sällan som enbart medlemsavgifter täcker alla föreningens kostnader utan man måste ha en verksamhet som drar in pengar. Just som Du nämner med AB-turer och liknande.

Jag fick reda på att BL 210 är till salu på Kvarndammen. De bussarna (utom 209) är i väldigt bra skick för de har inte rullat så mycket och dessutom har förarna i Skene varit väldigt rädda om dem så där är nog bussar i Säffle 2000-serien som inte innebär allt för stora kostnader. Bara ett tips.

Var exakt befinner dessa bussar sig som Du nämner? Finns det folk härifrån trakten som åker upp för atyt hjälpa till så är det väl inte omöjligt att jag skulle kunna haka på och bidra med min hjälp. Om än något begränsad, men det finns väl glödlampor som ska bytas och det klarar nog till och med jag. :P

De flesta bussarna vi har befinner sig i Stockholmsområdet, eftersom verksamheten är koncentrerad här och i närområdet. T ex Mariefredstrafiken.
Vi har dock en "lokalavdelning" i form av Torpa Omnibuss i Småland, nära Ljungby, där vi har ett par vagnar.
Vill några ta sig an någon SvOf buss någon annanstans är det välkommet, bara det finns lämplig uppställningsplats. Vi sprider gärna ut bussarna på olika håll i landet, bara det händer något.

Det finns säkert många bussar värda att bevara, men i princip betalar vi inget för de bussar som tillförs föreningen, såvida det inte är frågan om ett lönsamt trafikuppdrag som finansierar det hela.

Svemicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2010, 13:13:31 PM
Det finns säkert många bussar värda att bevara, men i princip betalar vi inget för de bussar som tillförs föreningen, såvida det inte är frågan om ett lönsamt trafikuppdrag som finansierar det hela.
Då är det ju en helt annan femma. :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Kim

#17
Citat från: Svemicke skrivet 08 mars 2010, 00:14:42 AM
Tack för tipset! Intressant sida.

Kul att Du hittat loggan för gamla Malmöhus länstrafik anno 1989!

Jeg er formand i Busbevarelsesgruppen Danmark (busbevarelse.dk), og med initativtager. Ligesom i Sverige, så har focus hos de to danske museer været på busser fra før 1970. Dermed mister man de vigtige busmodeller, nemlig dem bygget i 1970-1980-1990'erne hvor at den tekniske udvikling gik hurtigt.

Derfor gik vi en 8-10 personer sammen om at få reddet busser, fortrinsvis fra 1980'erne fordi at de skal bare også bevares! Det er selvfølgelig dyrt, men med hjælp fra personer i alle brancher og med gode venner i busbranchen (fx. Volvo Bussar), så er dette muligt. Lige nu bor vi billigt på en nedlagt kaserne, der kan vi ikke blive ved med at bo. Men det vigtigste er at få bevaret busserne, og så må man flytte dem rundt hvis det bliver nødvendigt.

Forøvrigt så er Volvo B59/B10R/B10M en fornøjelse at arbejde med. De er nemme at reparere, reservedelene er billige, og så går de sjældent istykker. Vi har ingen penge i vores forening, men vi klarer os alligevel, der er ikke nogen andre busser bygget af så høj kvalitet som en Volvo B10M :-)

Svemicke

Citat från: Kim skrivet 08 mars 2010, 19:03:10 PM
Jeg er formand i Busbevarelsesgruppen Danmark (busbevarelse.dk), og med initativtager. Ligesom i Sverige, så har focus hos de to danske museer været på busser fra før 1970. Dermed mister man de vigtige busmodeller, nemlig dem bygget i 1970-1980-1990'erne hvor at den tekniske udvikling gik hurtigt.

Derfor gik vi en 8-10 personer sammen om at få reddet busser, fortrinsvis fra 1980'erne fordi at de skal bare også bevares! Det er selvfølgelig dyrt, men med hjælp fra personer i alle brancher og med gode venner i busbranchen (fx. Volvo Bussar), så er dette muligt. Lige nu bor vi billigt på en nedlagt kaserne, der kan vi ikke blive ved med at bo. Men det vigtigste er at få bevaret busserne, og så må man flytte dem rundt hvis det bliver nødvendigt.

Forøvrigt så er Volvo B59/B10R/B10M en fornøjelse at arbejde med. De er nemme at reparere, reservedelene er billige, og så går de sjældent istykker. Vi har ingen penge i vores forening, men vi klarer os alligevel, der er ikke nogen andre busser bygget af så høj kvalitet som en Volvo B10M :-)

Det var lite det jag var inne på även här i Sverige.

Har för mig att vi har haft något liknande här vad gäller en buss. Att Scania eller Volvo bidragit med att hålla den vid liv. Har dock hört det ryktesvägen (ry) så jag vet inte ifall det är sant.

Det kan komma en dag då man ångrar (fortryder) att man inte bevarade vissa bussmodeller. Just som Du nämner från 1980-talet bland annat.

Du nämner lite grann det jag hade i åtanke från början (begyndelsen). Vi skulle kanske gå ihop och bilda en svensk filial till Busbevarelsesgruppen? Problemet är att man ska ha en initiativtagare och eldsjälar som vill ta tag i den biten och just nu har jag själv begränsade möjligheter för att engagera mig i ett sådant projekt, men jag ställer gärna upp i den mån jag kan om ett intresse för en uppstart av en sådan förening finns. Hjälp kan kanske fås av Kim och hans vänner från Danmark? Tips på olika tillvägagångssätt (fremgangsmåder) för att få sponsorer och dylikt liksom dem.

Har Du stadigvæk Dine billeder fra Malmö Lokaltrafik tilbage? Har ikke lykkets med, at finde dem på Din hjemmeside i den sidste tid.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Kim

Vi hjælper gerne til. Og det vil være en god idé at foreningens aktiviteter er placeret fx. i det sydlige Skåne, i en mindre by, hvor at i kan leje indendørs opbevaring billigt. Men der er jo masser af plads i Sverige, og jo længere væk fra de store byer i placerer jer, jo billigere vil det være. 

Det kræver lidt kapital i form at penge til husleje og depositum, og lidt penge at købe busser for, men begge dele er billigt i dag. Finanskrisen har gjort at der er masser af bygninger og pladser der står tomme, det kan være hos en stor virksomhed eller på en gård.

Busser fra før 1992-93 er ikke nogen penge værd i dag, så de kan anskaffes billigt, eller måske som en gave fra en busselskab eller privat busejer.

Vi hjælper gerne til i Busbevarelsesgruppen Danmark med at lave en svensk udgave, for det er meget vigtigt at i får bevaret Säffle 2000,NL, og tidligere modeller, ligeså Alpus, Katrineholm modeller etc..

I andre lande i Europa ved man hvor vigtigt det er at man husker at bevare sin rullende kulturarv, kun her i Skandinavien er det svært at finde initativtagere.

Så Svemicke og jer andre, kom i gang med projektet, det koster penge, men ikke mere end at spille golf hver weekend eller have en veteranbil i garagen. Det kan godt lade sig gøre. Og glæden ved at besøge og køre/arbejde med busserne hver weekend er stor. Vores busser er ikke indregistreret, men til gengæld har vi et sæt nummerplader som vi kan bruge på busserne én af gangen, så selvfølgelig skal de være avställd til at starte med, så det ikke koster for mange penge for jer.

Kom til København for at se og prøve vores samling, så finder i ud af at det må i også lave i Sverige, som sagt så hjælper vi gerne til med det praktiske og gode råd. Og hvis i finder et sted i det sydlige Sverige, så kommer vi gerne en tur og broen en gang imellem og hjælper til :).

En bus er jo ikke kun udseende/design og opbygning, en bus er absolut også motor og gearkasse lyd. Se her og lyt med når vi kører i vores Volvo, Scania og DAF busser. Det er skøn musik for ørene: http://www.busbevarelse.dk/video.php

@Svemicke, mine Malmö billeder ligger nu på www.danskebusser.dk, kig her: http://www.danskebusser.dk/bus/vognlister/vis_vognliste_ejer.php?ID=731

Björn Forslund

Intressant att höra hur ni gör i Danmark, Kim.

Men är det frågan om en slags andelsförening, där var och en satsar pengar på bussarna? Om ni inte kan köra yrkesmässigt och därmed få in pengar den vägen, måste ni ju lägga ganska stora summor på t ex uppställning?
Det är nog sant att det i Sverige kan gå att hitta billiga uppställningsplatser i Norrland, men då blir det väldigt långt att åka för dem som vill jobba på bussarna.

Dessutom finns det i Sverige många lokala föreningar med egna bussar, t ex Värmlands Bussveteraner, Jämtlandsgänget i Östersund, Torpa Omnibuss i Småland, HTMF i Helsingborg, SSS/ Malmö, Revsundsbygdengänget... Dessa föreningar suger upp dem som är lokalt nära boende och intresserade.
I Sverige är det också vanligt med att privatpersoner bevarar sina favoriter.

/Björn

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 mars 2010, 11:43:46 AM
Priset för en uppställning inomhus utanför storstadsregionerna ligger mellan 300-400 SEK/kvm + moms, höjd o axeltryck styr möjliga objekt.

I runda slängar 15000:-/år bara för inomhusförvaring :-)

Ja, och frågan är om det går att hitta så mycket billigare i tättbefolkade Skåne. Oavsett konjunktur och finanskris....Kollegerna i Malmö fick ju avyttra en buss just pga uppställningskostnaderna.

Svemicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 mars 2010, 12:08:37 PM
Ja, och frågan är om det går att hitta så mycket billigare i tättbefolkade Skåne. Oavsett konjunktur och finanskris....Kollegerna i Malmö fick ju avyttra en buss just pga uppställningskostnaderna.
Längre svar kommer från undertecknad avseende ovan, men jag blev nyfiken på vilken buss som avyttrats i Malmö.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Kim

#23
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 mars 2010, 07:19:22 AM
Ska man hitta billigare platser så är det gamla lador och liknande man får titta på eller att hyra utomhusplatser för 4-5 tkr om året.

Om man tänker sig att bevara en av varje CN113, Alpus, B10M Säffle 2000, CN 113 CLL har vi först runt 150 tkr i inköp om man är en bra prutare, lägg sedan till 50 tkr om året i uppställningskostnad om bussarna ska stå säkert under tak.

Sedan tillkommer underhåll, renoveringar etc.....  i slutänden vill det till att man har en hyfsat stabil ekonomi och stort intresse.

Jeg tror godt at man kan komme længere ned i pris. Alle vores busser fornær én har kostet mellem 0 og 20.000 Dkr. Der er tit en chance for at hvis en bus har kørt hos en lille privat vognmand, at denne vil donere bussen til sådan et formål.

En andet ting som vi gør i vores gruppe er at hente skrotbusser gratis fra busselskaber (fortæl at de donerer bussen til et godt formål = penge til bevarelse af svenskbygget busser= kulturarv), finde en billig lastbil-vognmand og tjene nogle penge på at sælge bussen til skrot.

Udover det, så har vi en aftale om at hente nye busser til Danmark fra Säffle fabrikken for Volvo Danmark, dette tjener vi penge på til foreningen.

Priserne er i bund på brugte busser, busser fra 1980'erne må ikke koste noget (max. 10.000 Skr hvis i god stand), fra 1990'erne (90-96) op til 25-30.000 Skr. Jeg har selv lige købt en Scania CN113ALB fra 1996 i fin stand for 25.000 Skr!  :)

Nu er Sverige jo et meget stort land, men hvis vi skal tage udgangspunkt i hvor Svemicke bor, så er der masser af steder i Skåne med masser af plads ude på landet hvor i kan finde billig udendørsopbevaring (fint til at starte med), og når i bliver nogle flere folk, så finde en bondemand med en billig lade til indendørs opbevaring, det er præcis sådan vi selv gjorde i Busbevarelsesgruppen Danmark.

Jeg hjælper gerne til med at prøve at finde steder i Skåne til små penge. Som fortalt, så da vi skulle flytte fra Knardrup med vores busser sidste år (en bondegård hvor vi til sidst ikke havde mere plads), da kiggede jeg på lejemål i Skåne, og fandt flere gode og billige steder. Ellers bare kør en tur fra Malmö mod Ystad og kig til højre og venstre, og kig efter egnede steder, gå ind og spørg om de har plads til veteranbusser.  ;)

Björn Forslund

Citat från: Kim skrivet 10 mars 2010, 09:52:21 AM
Jeg tror godt at man kan komme længere ned i pris. Alle vores busser fornær én har kostet mellem 0 og 20.000 Dkr. Der er tit en chance for at hvis en bus har kørt hos en lille privat vognmand, at denne vil donere bussen til sådan et formål.


Vad gäller SvOf så har vi redan ca 15 bussar. Visst har vi fått de flesta gratis, men i dagens läge kör man inte slut på bussarna, utan säljer dem (österut) via uppköpare. Dessa är inte så pigga på att skänka bort något, utan det rör sig om kanske 70000  för en hyfsad buss.

En andet ting som vi gør i vores gruppe er at hente skrotbusser gratis fra busselskaber (fortæl at de donerer bussen til et godt formål = penge til bevarelse af svenskbygget busser= kulturarv), finde en billig lastbil-vognmand og tjene nogle penge på at sælge bussen til skrot.

Här i Sverige är sådant redan väl organiserat. Busskrotarna köper upp det mesta sedan åratal tillbaks, t ex Demonteringar i Hölö.

Udover det, så har vi en aftale om at hente nye busser til Danmark fra Säffle fabrikken for Volvo Danmark, dette tjener vi penge på til foreningen.

Ja, detta var ju smart. Byggs det bussar i Danmark som behöver köras till Sverige, månne ;)

Priserne er i bund på brugte busser, busser fra 1980'erne må ikke koste noget (max. 10.000 Skr hvis i god stand), fra 1990'erne (90-96) op til 25-30.000 Skr. Jeg har selv lige købt en Scania CN113ALB fra 1996 i fin stand for 25.000 Skr!  :)

Att köpa en gammal uttjänt buss är iofs inget större problem, men det kostar att ha den uppställd, och att hålla den i skick.

Nu er Sverige jo et meget stort land, men hvis vi skal tage udgangspunkt i hvor Svemicke bor, så er der masser af steder i Skåne med masser af plads ude på landet hvor i kan finde billig udendørsopbevaring (fint til at starte med), og når i bliver nogle flere folk, så finde en bondemand med en billig lade til indendørs opbevaring, det er præcis sådan vi selv gjorde i Busbevarelsesgruppen Danmark.

Billig inomhusuppställning?  Bönderna är nog allt mera filantropiskt lagda i Danmark.

Jeg hjælper gerne til med at prøve at finde steder i Skåne til små penge. Som fortalt, så da vi skulle flytte fra Knardrup med vores busser sidste år (en bondegård hvor vi til sidst ikke havde mere plads), da kiggede jeg på lejemål i Skåne, og fandt flere gode og billige steder. Ellers bare kør en tur fra Malmö mod Ystad og kig til højre og venstre, og kig efter egnede steder, gå ind og spørg om de har plads til veteranbusser.  ;)

Vi har frågat många bönder. I den mån det går att få in en buss, och de kan tänka sig att ha en sådan hyresgäst, då vill de ha bra betalt! Kim, du kanske besitter en god övertalningsförmåga?
[/color]

Kim

Nu skrev jeg også mest til Svemicke og andre interesseret som gerne vil lave en forening og bevare busser, for at give dem moralsk støtte, og ikke så meget til SvOf som allerede har busser.

Jeg kender godt til forholdene i Sverige, jeg har selv købt busser i Sverige, og er udemærket klar over Demonteringars rolle omkring skrotbusser. Men det er stadig muligt at kontakte et busselskab inden de ringer til busskrotarna og spørge om de vil donere bussen istedet for.

Og alle busser bliver ikke længere solgt østpå som du skriver, for der er ikke kunder til dem alle mere, så tiden er rigtig til at anskaffe busser fra 1990'erne billigt nu!

Og så mange penge koster det heller ikke at opbevare og holde dem køreklar.. I vores gruppe der er det husleje og diesel pengene går til, busserne går næsten aldrig i stykker, og når de gør kan vi tit reparere dem selv. Det virker lidt som om at du ikke støtter initativet.

Din kommentarer om at der ikke er nye busser at hente i Danmark og køre til Sverige, tja.. Sverige er jo et stort land, og hvis en gruppe busfans i Skåne kan få den samme aftale med Volvo, så kan de vel også godt hente busser i Säffle og køre dem til fx. Malmö!

Jeg har ikke flere kommentarer til dette emne. @Svemicke: hvis du har brug for hjælp og support til din gode idé, så sig til. Og kom dog og besøg os snart :-)




Björn Forslund

Citat från: Kim skrivet 10 mars 2010, 23:48:58 PM
Nu skrev jeg også mest til Svemicke og andre interesseret som gerne vil lave en forening og bevare busser, for at give dem moralsk støtte, og ikke så meget til SvOf som allerede har busser.

Jeg kender godt til forholdene i Sverige, jeg har selv købt busser i Sverige, og er udemærket klar over Demonteringars rolle omkring skrotbusser. Men det er stadig muligt at kontakte et busselskab inden de ringer til busskrotarna og spørge om de vil donere bussen istedet for.

De stora företagen har avtal med busskrotare, som hämtar deras bussar. Allt är pengar idag, med krympta marginaler. Iallafall här i Sverige.

Og alle busser bliver ikke længere solgt østpå som du skriver, for der er ikke kunder til dem alle mere, så tiden er rigtig til at anskaffe busser fra 1990'erne billigt nu!

Givetvis skrotas många bussar, men motorer, växellådor och annat går på export.

Og så mange penge koster det heller ikke at opbevare og holde dem køreklar.. I vores gruppe der er det husleje og diesel pengene går til, busserne går næsten aldrig i stykker, og når de gør kan vi tit reparere dem selv. Det virker lidt som om at du ikke støtter initativet.

Jag har hållt på med gamla bussar i 30 år nu. Byte av motor på t ex en B10M är inget du kan göra utan tillgång till verkstad och en veckas jobb. Jag är inte emot några initiativ, men jag ser mera realistiskt på saker.

Din kommentarer om at der ikke er nye busser at hente i Danmark og køre til Sverige, tja.. Sverige er jo et stort land, og hvis en gruppe busfans i Skåne kan få den samme aftale med Volvo, så kan de vel også godt hente busser i Säffle og køre dem til fx. Malmö!

Här i Sverige brukar bolagen själva hämta sina bussar med egen personal. Brukar uppskattas av personalen, så vi skulle nog inte bli populära om vi tog över detta

Jeg har ikke flere kommentarer til dette emne. @Svemicke: hvis du har brug for hjælp og support til din gode idé, så sig til. Og kom dog og besøg os snart :-)

Jag är imponerad över er entusiasm. Kom gärna själv hit och besök oss! Vi kanske behöver nya ideer?





Danne B.

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2010, 08:59:00 AM
Ja, har du något förslag om hur man ska gå tillväga för att öka antalet aktiva medlemmar vore det ju intressant.
Vi har funnit det enklare att köra in pengar på abonnemang och andra större uppdrag. Sedan lämnar vi in bussarna på verkstad när det gäller större åtgärder.
Förr i tiden kunde det hända att rena renoveringsobjekt anförskaffades, men det aktar vi oss för nu. Grejerna måste vara i så pass bra skick att de går att använda utan större kostnader. Då ska man veta att t ex ett motorbyte på en mittmotorvolvo går löst på 40 tusen i jobb + kostnader för utbytesmotor. Bromsrenovering framaxel går på 30 tusen. Minst, och då har vi fått ett bra pris...samma summor talar vi om när det gäller renovering av spindlarna på B10M.

Vi har som sagt ett gäng 80-talsbussar. Välkomna att hjälpa till att hålla dem i skick! T ex CR111:an skulle vi ha jobb åt i sommar, och även CR112 skulle kunna göra nytta om några engagerade sig lite.

Kanske borde jag skrivit detta i en ny tråd för tydlighetens skull, men nu lägger jag det här då ämnet är uppe!

Nåväl... Det är möjligt att jag är en slarvig läsare av t.ex. hemsidan! Men jag känner nå´nstans att det lite saknas konkret info om hur man ska göra och vem som ska kontaktas och var man behöver vara och när för att hjälpa till!?

Är det jag som missat detta så länka gärna till infon så ställer jag gärna upp! Är ingen utbildad mekaniker, men långt ifrån handfallen när det gäller att skruva! Behöver nå´n buss flyttas eller köras till verkstad eller besiktning eller liknande ställer jag oxå gärna upp (manuellt D-kort)! Inga problem! Men den enda info jag fått tidigare är inlägg här på forumet om olika abonnemangskörningar som jag pga mitt jobb haft svårt att ställa upp på då jag jobbar väldigt udda tider och sällan kan avvara en hel dag eller helg! En halv dag eller kväll eller liknande är oftast inga problem att skaka fram och det är väl kanske bättre än ingenting?

Vad säger styrelsen? Vad säger ni andra? Är jag helt ute och cyklar eller känner ni igen er? Är jag helt ute och cyklar (och så´nt har hänt) så är det fritt fram att såga mitt inlägg och be mig läsa ordentligare på hemsidan... ;) ;D

//Danne

OBS! Detta är inget bittert eller surt inlägg utan helt enkelt bara undrande... :) Bara så det inte blir några missförstånd här! ;)

Svemicke

Citat från: Kim skrivet 10 mars 2010, 09:52:21 AM
Jeg tror godt at man kan komme længere ned i pris. Alle vores busser fornær én har kostet mellem 0 og 20.000 Dkr. Der er tit en chance for at hvis en bus har kørt hos en lille privat vognmand, at denne vil donere bussen til sådan et formål.

En andet ting som vi gør i vores gruppe er at hente skrotbusser gratis fra busselskaber (fortæl at de donerer bussen til et godt formål = penge til bevarelse af svenskbygget busser= kulturarv), finde en billig lastbil-vognmand og tjene nogle penge på at sælge bussen til skrot.

Udover det, så har vi en aftale om at hente nye busser til Danmark fra Säffle fabrikken for Volvo Danmark, dette tjener vi penge på til foreningen.

Priserne er i bund på brugte busser, busser fra 1980'erne må ikke koste noget (max. 10.000 Skr hvis i god stand), fra 1990'erne (90-96) op til 25-30.000 Skr. Jeg har selv lige købt en Scania CN113ALB fra 1996 i fin stand for 25.000 Skr!  :)

Nu er Sverige jo et meget stort land, men hvis vi skal tage udgangspunkt i hvor Svemicke bor, så er der masser af steder i Skåne med masser af plads ude på landet hvor i kan finde billig udendørsopbevaring (fint til at starte med), og når i bliver nogle flere folk, så finde en bondemand med en billig lade til indendørs opbevaring, det er præcis sådan vi selv gjorde i Busbevarelsesgruppen Danmark.

Jeg hjælper gerne til med at prøve at finde steder i Skåne til små penge. Som fortalt, så da vi skulle flytte fra Knardrup med vores busser sidste år (en bondegård hvor vi til sidst ikke havde mere plads), da kiggede jeg på lejemål i Skåne, og fandt flere gode og billige steder. Ellers bare kør en tur fra Malmö mod Ystad og kig til højre og venstre, og kig efter egnede steder, gå ind og spørg om de har plads til veteranbusser.  ;)

Svemicke bor i Borås, 60 km øst på fra Göteborg og det er ikke i Skåne. ;) Svemicke er dog født og har boet i Skåne i 27 år, men det er en anden diskussion. ;)

Sverige är, till skillnad (forskel) mot Danmark, ett långt och vidsträckt land. Skulle man förlägga verksamheten till Skåne så skulle nog en begränsning finnas redan där. Många medlemmar kan få svårt att ta sig dit och då blir inte mycket gjort. Då kan det riskera att bli en begränsad förening för just Skåne.

Jag tycker i övrigt (som en otroligt stor lekman i ämnet och oerhört novis i sammanhanget) att vi har fått en del goda tips och idéer utav Kim. Det verkar inte vara omöjligt och vi kan få erfaren hjälp.

Själv är jag dock dessvärre väldigt begränsad just nu att kunna engagera mig i det här för tillfället, vilket är synd, för det skulle varit kul att kunna deltaga i något sådant här. SvOf finns redan med stora kunskaper inom området.

Vi ska kanske även ta i beaktande att finns det en registrerad förening för bussbevarande som växer internt inom branschen så är det inte omöjligt att kanske bussbolag och busstillverkare hjälper till. Det handlar trots allt om deras historia också. Scania MaxCi har nämnts och den torde vara Scanias första låggolvsbuss.

Jag och en kompis startade en musikförening i 2004 i Arlöv där jag bodde i mina 27 år i Skåne. Syftet (formålet) var att jaga ut en radiostation från en närradiofrekvens. Eftersom man måste ha en förening för att sända närradio och närradiostationen vi var aktiva i höll på att bli ockuperad av reklamfinansierad PLR-radio (typ Mix Megapol) så drog vi igång föreningen för att kunna gå in och söka strötider enbart för att förstöra för deras planer att utrota ännu en närradiostation i Skåne.

I radiolagen står reglerat att större föreningar (sändningstidsmässigt) måste ge mindre föreningar mer sändningsutrymme så tog vi lite kvartar och halvtimmar här och där och det fick våra motståndare på fall då deras löfte till reklamköparna inte kunde hållas.

Vill ni veta mer om detta får ni be mig skriva vidare om det i Ordet är fritt för det saknar relevans till bussar, men vad jag ville komma fram till var att vi helt plötsligt blev uppmärksammade av organisationer runt om och helt plötsligt var vi anlitade till att stå som musikansvariga till fester och liknande. Bland annat vid VM i radiostyrda bilar som hölls i Furulund, Kävlinge kommun 2004 var det vi som stod för underhållningen. Naturligtvis mot ersättning och det var en upplevelse ingen av oss i föreningen någonsin trodde att vi skulle få uppleva. Intresserade kan läsa mer om det här.

Föreningen avvecklades dock när jag flyttade till Borås, men har startats upp på nytt igen.

Det jag ville komma fram till var att man kan bli anlitad till saker utan att det varit planerat eller tänkt så från början.

Med rätt kunskaper inom föreningen så är kanske en svensk motsvarighet till Kims förening inte helt omöjlig. Mitt förslag är nästan att den i så fall blir en underförening till SvOf, men det är bara min tanke.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Björn Forslund

#29
Citat från: Svemicke skrivet 11 mars 2010, 03:43:09 AM
Svemicke bor i Borås, 60 km øst på fra Göteborg og det er ikke i Skåne. ;) Svemicke er dog født og har boet i Skåne i 27 år, men det er en anden diskussion. ;)

Sverige är, till skillnad (forskel) mot Danmark, ett långt och vidsträckt land. Skulle man förlägga verksamheten till Skåne så skulle nog en begränsning finnas redan där. Många medlemmar kan få svårt att ta sig dit och då blir inte mycket gjort. Då kan det riskera att bli en begränsad förening för just Skåne.

Jag tycker i övrigt (som en otroligt stor lekman i ämnet och oerhört novis i sammanhanget) att vi har fått en del goda tips och idéer utav Kim. Det verkar inte vara omöjligt och vi kan få erfaren hjälp.

Själv är jag dock dessvärre väldigt begränsad just nu att kunna engagera mig i det här för tillfället, vilket är synd, för det skulle varit kul att kunna deltaga i något sådant här. SvOf finns redan med stora kunskaper inom området.

Vi ska kanske även ta i beaktande att finns det en registrerad förening för bussbevarande som växer internt inom branschen så är det inte omöjligt att kanske bussbolag och busstillverkare hjälper till. Det handlar trots allt om deras historia också. Scania MaxCi har nämnts och den torde vara Scanias första låggolvsbuss.

Jag och en kompis startade en musikförening i 2004 i Arlöv där jag bodde i mina 27 år i Skåne. Syftet (formålet) var att jaga ut en radiostation från en närradiofrekvens. Eftersom man måste ha en förening för att sända närradio och närradiostationen vi var aktiva i höll på att bli ockuperad av reklamfinansierad PLR-radio (typ Mix Megapol) så drog vi igång föreningen för att kunna gå in och söka strötider enbart för att förstöra för deras planer att utrota ännu en närradiostation i Skåne.

I radiolagen står reglerat att större föreningar (sändningstidsmässigt) måste ge mindre föreningar mer sändningsutrymme så tog vi lite kvartar och halvtimmar här och där och det fick våra motståndare på fall då deras löfte till reklamköparna inte kunde hållas.

Vill ni veta mer om detta får ni be mig skriva vidare om det i Ordet är fritt för det saknar relevans till bussar, men vad jag ville komma fram till var att vi helt plötsligt blev uppmärksammade av organisationer runt om och helt plötsligt var vi anlitade till att stå som musikansvariga till fester och liknande. Bland annat vid VM i radiostyrda bilar som hölls i Furulund, Kävlinge kommun 2004 var det vi som stod för underhållningen. Naturligtvis mot ersättning och det var en upplevelse ingen av oss i föreningen någonsin trodde att vi skulle få uppleva. Intresserade kan läsa mer om det här.

Föreningen avvecklades dock när jag flyttade till Borås, men har startats upp på nytt igen.

Det jag ville komma fram till var att man kan bli anlitad till saker utan att det varit planerat eller tänkt så från början.

Med rätt kunskaper inom föreningen så är kanske en svensk motsvarighet till Kims förening inte helt omöjlig. Mitt förslag är nästan att den i så fall blir en underförening till SvOf, men det är bara min tanke.

Ja, om du med hjälp av våra danska kolleger kan få till något liknande är det ju inte fel. Entusiasm kan göra mycket. Det behövs eldsjälar för att ideella föreningar ska gå framåt.
Men kom ihåg, det måste finansiera sig själv på något vis, antingen genom sponsorer, eller genom körningar, vilket i sin tur kräver någon form av kundkrets, och givetvis trafiktillstånd (vilket SvOf har).
SvOf har bussar som vi skulle kunna tänka oss att placera ut hos "lokalföreningar" i landet, bara det finns en stabil skara entusiaster och möjlighet till säker uppställning. Ett exempel är ju Torpa Omnibuss, som tagit hand om vår Scania CF och AEC Regal.

Ett första steg är väl att du försöker få ihop ett gäng som kan bilda "kärna" i det hela.