Förening för bevarande av nyare bussar

Startat av Svemicke, 06 mars 2010, 23:44:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Läste den här tråden och fick en idé. Skrev den först som ett svar i tråden, men jag tänkte publicera min idé i ny tråd istället. Vad säger ni?

Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2010, 11:34:51 AM
Påminner mycket om den gamla Scanian som Vägverket hade som informationsbuss för Södra länken. Den såldes senare ut och hamnade i Rimbo. Vem vill vara beredd på att köpa lös denna när det är dags? :)


Att köpa loss så här pass nya bussar är, enligt vad jag hört, rätt dyrt. Man borde kanske bilda en förening för alla som vill bevara nyare bussar? Alltså från slutet av 1980-talet och bussar från 1990-talet? 2000-talet bör väl snart även det läggas till listan?

De här bussarna säljs ju hastigt utomlands och jag vet inte hur intresserade SvOf är att plocka upp nyare bussar. Vi har ju unikumen BL 150-154 samt BL 200-207, till exempel. Carrus Regioner fanns ju bara i Borås.

Två bussar jag önskar att jag haft råd att köpa samt plats att husa är LWM 969 och TFN 115, men de är borta nu.

Det är väl mer tur att vi lyckats behålla en hel del CR 76:or? men hur många CR 111 finns det? Hur många CR och sedermera CN 112 finns? Eller tidigare CN 113?

Om några år svär vi kanske över att ingen bevarat några Säffle 2000. "Det är väl inget att ha så nya bussar?" säger vi kanske nu, men tänk om 15-20 år.

Jag tycker, till exempel, att det är synd att ingen av Malmö Lokaltrafiks Volvobussar med Aabenraakaross bevarades. Spårvägssällskapet lyckades rädda LNT 789 och det är bra. Aabenraa-Scanior fanns väl bara i Malmö?

Bara en tanke. Ni får tycka vad ni vill, men jag bara kom att tänka på det.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

#1
Nog är det många som tänkt samma tanke tidigare, att bevara bussar som just nu fasas ut från bussbolagen (med undantag av Volvo B7LA då kanske) ;) Tyvärr är det en ekonomisk fråga. Det begränsade antalet föreningar har ju sina bevarade bussar allt från 20-talet och fram till 70-tal, men samma antal eldsjälar. Att då utöka vagnparken med 80- och 90-talsbussar är en bra tanke, men blir tyvärr väldigt dyrt för de små föreningarna.

Bara att ha en enda buss yngre än 30 år i drift kan ju kosta uppåt 21 300 kr/år enbart i skatt om det är en ledvagn med dieselmotor, medan en etanolbuss bara kostar 783 kr/år. Då kostar dock etanolbussen mer än dubbelt så mycket i drift istället pga högre drivmedels- och servicekostnader.

Sen är det ju även så att ju nyare bussarna blir, desto mer teknik finns det under skalet. Detta leder till att de äldre vagnarna alltid kommer att vara billigare att köra än det tidiga 2000-talets vagnar, oavsett vad skatten och drivmedlet ligger på för nivåer. Ungefär som att det snart verkar finnas fler Volvo Amazoner och Saab V4:or på vägarna än vad det finns moderna Ford Escorter. Jag skulle tippa på att dieselversioner av Scania CN113, MaxCi och en Säffle 2000-kortvagn är intressanta att bevara, men därefter lär OmniCityn och B7LA knappast vara något som SvOF och SSS lär prioritera ens om 10-20 år.

Jag minns ju hur det lät när några skruvar från dieselpumpen på Jämtlandsbuss 240 (Scania CR112 av 1983 års modell) lossnade i Nynäshamn för några år sedan. Åsikter som: "Så blir det på bussar som är för nya" kunde då höras från den tekniska avdelningen. ;)

Fredrik Gelin

Jag håller med Ersa om att det förvisso kan vara intressant att bevara en del bussar från 90-talet, men det skulle kräva mer specialkunskap än tidigare då det som sagt blit mer teknik under skalet ju nyare bussen är.
De sista Säfflebussarna i 2000-serien behövde man ju nästan vara dataingenjör för att felsöka, frågan är om det finns intresse och framförallt tillräcklig kunskap hos de ideella föreningarna för att hålla på med detta.
Som Ersa säger kommer ju nästa problem med skatten på dessa fordon som för en ideell förening lätt blir astronomisk, detta kan man ju bara till viss del undkomma genom att ställa av fordonet när det inte används.
Jag ser också gärna att någon bevarar en MaxCi och en Säffle 2000 av något slag för eftervärlden, men kostnaderna för detta blir så stor att det blir svårt om man inte har väldigt gott om pengar...
Om bussen står avställd i 10-15år i väntan på att bli veteran är frågan om den överhuvudtaget går att återuppliva utan omfattande insatser...
//Fredrik

Björn Forslund

Hej

Intressant diskussion.
Tyvärr är det som ni själva skriver, modernare bussar är komplexare och innehåller mycket elektronik som kommer att vara mycket svår att hitta (fungerande) om, säg 20 år. Jag jobbar själv inom elektronikindustrin, och jag vet hur knepigt det kan vara att hitta ersättningskomponenter till grejer som inte ens är äldre än 10 år ibland.
SvOf har ett antal bussar från 80-talet, och i slutet av detta årtionde har vi valt att sätta stopp. En stor anledning är att en modern buss som är yngre än 30 år är mycket dyr i skatt och försäkring, det är dessutom omöjligt att hyra ut den på abonnemang där en veteranbuss önskas, då folk tycker den är alldeles för "ny". Den måste alltså stå och "mogna" i många år, vilket gör att mycket, inte bara elektroniken, förstörs av tidens tand. Enda chansen är att man hittar en regelbunden körning som kan hålla bussen rullande, och då rör vi oss i allmänhet utanför "veteranbranschen". SvOf:s H3:a kan rulla någorlunda på det viset.
Vad gäller låggolvs stadsbussar och liknade får man hoppas att t ex Spårvägsmuseet och tillverkarna sparar några exemplar för framtiden. Samt då ev entusiaster som privat bevarar sina favoriter, det finns ju minst ett par herrar här på Forumet som tagit sig an några 80-talare.

Svemicke

Anledningen till att jag tänkte på idén var just det som ni skriver. Jag har haft lite insyn i bussbevarandeideologin tack vare kontakter och har förstått att även gamla bussar är dyra att inneha. Att bevara nyare bussar är ekonomiskt ohållbart för gemene man, men i en förening kan man få in mer ekonomi samt en större bredd av fordonstekniskt kunnande.

Bussar fasas väl dessutom ut snabbare idag än förr? Sju år är väl genomsnittet på en buss ålder i svensk trafik. De sista CR 110:rna fasades väl ut i mitten av 1980-talet? och då var ju dessa runt 20 år gamla.

Folk i allmänhet har, som Björn Forslund nämner, ett allmänintresse för en buss om den rullar som veteranbuss. Ögonen har öppnats nu för CR 76/110 och CR 111 för att nämna exempel. De föreföll väl ganska ointressanta för 15 år sedan?

För att ta Malmö Spårvägssällskap som exempel ur mitt eget perspektiv så är det bara ML103 och ML201 i deras flotta jag finner intressanta. De andra bussarna är för gamla för att intressera mig då jag inte kan relatera till dem ur ett nostalgiskt upplevelseperspektiv.

Sen kan jag härleda till denna tråden. Säffle 2000 har varit en del av min och många andras ungdom här av dem som är födda på 70- och 80-talet. De första bussarna i serien kom väl 1991? och sedan har det fortlöpt i tio år tills 8500 kom, men vid det här bussbytet som utfördes vid fototillfället kom jag till att tänka på att nu är det snart slut med att åka Säffle 2000.

Veolia har fortfarande sina skånska 2172-2183 i trafik och det rullar ett fåtal låggolvs-2000 i Göteborg. Säkert på fler ställen, men de börjar försvinna nu och ur BL:s serie från 1995 ("old look") är väl de enda kvar? Inte ens de finns väl längre nu? Vet inte hur det har gått med dem.

Jag hade säkert blivit helt lyrisk idag om jag fått åka i en CR 112:a igen. Jag hatade busstypen då den kom för den var så ful och fyrkantig och ansåg att den estetiskt långt ifrån var en värdig ersättare till CR 76:an, men att få uppleva den idag hade varit jättekul. Vet att SvOf har en.

Besökte "Gamla 45:an" i Borås i somras när de ställde upp sin veteranbuss på Stora Torget och tänkte även då på det jag ovan skrivit när äldre människor kom upp och sa att de tyckte det var roligt att få uppleva denna nostalgitripp från ungdomen igen. Vad ska 90-talisterna säga om 50 år?

Tänk när jag själv är 65-70 år gammal och får kliva in i en Säffle 2000. "Åh, det här är minnen från ungdomen!" Jag vet bara vilken nostalgikick det var att få uppleva MaxCi igen när jag kom till Borås. De var ju sedan länge försvunna i Skåne. Jag tyckte som Bussmicke då. Att de var fula som stryk och långt ifrån en värdig ersättare till den högbyggda CN 113, men att få uppleva MaxCi igen i 2006 var riktigt nostalgiskt.

Ja, nu har jag svävat ut i en massa ordbajseri här utan sammanhang egentligen, men jag vill avsluta mitt inlägg med att spekulera i om bussar får ett minnesvärde i framtiden. I och med att de byts ut så ofta och får så kort livstid inom svensk kollektivtrafik så undrar jag om man hinner fastna för en bussmodell i framtiden.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

CD

Du kan ju engagerade i den danska bussbevarings gruppen. De har lyckats samla på sig en rätt stor vagnpark med olika bussar från 80 och 90-talet

http://busbevarelse.dk/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 07 mars 2010, 13:11:25 PM
Besökte "Gamla 45:an" i Borås i somras när de ställde upp sin veteranbuss på Stora Torget och tänkte även då på det jag ovan skrivit när äldre människor kom upp och sa att de tyckte det var roligt att få uppleva denna nostalgitripp från ungdomen igen. Vad ska 90-talisterna säga om 50 år?


Den vanligaste repliken bland dem som är 40+ och som tittar in i gamla 45-an är "just en sådan åkte jag i till skolan". När man då förklarar att bussen är från 1945 och modellen ställdes av allra senast 1967 så ser de lite förvånade ut: "men det var i alla fall en likadan". Till sist framkommer det att det är färgen på stolstyget de känner igen. Så kanske man skulle få samma effekt om man utrustade en ny 8500 med soffor i gammal SJ-design.  :D

Sedan har vi ju den gamla historien från Framtidstrafikens invigning i Borås i augusti 2004. Sida vid sida stod en av de då nya MAN-boggierna och den gamla 45-an. En gammal dam tittar in och säger:
- Är det här den nya bussen som de skrivit så mycket om?
- Nej, det är den som står bredvid.
- Den?!? Den ser ju ut som bussarna gjorde förut.
Det bedömdes som rätt lönlöst att börja prata om bioagasmotor, boggi och låggolv och att det är mer än färgen som skiljer olika bussmodeller åt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det finns många aspekter på bussbevarande. Men det måste finnas folk som jobbar med grejerna också. SvOf har CR111, CR112 samt B10M. Det behövs folk som vill bry sig om de vagnarna. Vi kan inte skaffa fler bussar när så få vill jobba med dem, det är den tråkiga sanningen. Antalet bevaransvärda objekt är mycket större än de som vill jobba praktiskt med dem. Tyvärr är det en sanning som gäller alla föreningar inom veteranhobbyn.
De äldre bussarna med bladfjädring och manuella lådor är betydligt enklare att underhålla och robustare, därför är det lättare att bevara dem än modernare vagnar.

Ersa

Det är kul med folk som känner igen "sina" gamla bussar. BSBV 28 fick en massa uppmärksamhet när den stod parkerad på västra Södermalm i trekvart under min senaste rastning av den i augusti. En kvinna uppvuxen i Björknäs var tvungen att ta en titt inuti den och hon hade full koll på BSBV:s historia med Wallenbergare och allt. Oj vad glad hon blev över att höra att det även fanns fler gula bussar samt ett släp. :) Ett annat par ville ha SvOFs hemsideadress för eventuella framtida beställningar. Så att köra runt rätt lackerade bussar nära sina ursprungliga områden verkar kunna locka folk.

Svemicke

Citat från: CD skrivet 07 mars 2010, 14:15:42 PM
Du kan ju engagerade i den danska bussbevarings gruppen. De har lyckats samla på sig en rätt stor vagnpark med olika bussar från 80 och 90-talet

http://busbevarelse.dk/

Tack för tipset! Intressant sida.

Kul att Du hittat loggan för gamla Malmöhus länstrafik anno 1989!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 mars 2010, 18:47:40 PM
Det finns många aspekter på bussbevarande. Men det måste finnas folk som jobbar med grejerna också. SvOf har CR111, CR112 samt B10M. Det behövs folk som vill bry sig om de vagnarna. Vi kan inte skaffa fler bussar när så få vill jobba med dem, det är den tråkiga sanningen. Antalet bevaransvärda objekt är mycket större än de som vill jobba praktiskt med dem. Tyvärr är det en sanning som gäller alla föreningar inom veteranhobbyn.
De äldre bussarna med bladfjädring och manuella lådor är betydligt enklare att underhålla och robustare, därför är det lättare att bevara dem än modernare vagnar.

Så den underhållande entusiasmen i föreningen tryter? Alltid trist när det blir så.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 08 mars 2010, 00:18:02 AM
Så den underhållande entusiasmen i föreningen tryter? Alltid trist när det blir så.

Antalet medlemmar lär vara rätt konstant, men det innebär ju att man inte kan utöka bussflottan något vidare. För att skaffa fler bussar med tiden, måste även antalet engagerade medlemmar öka i samma takt... eller dubbelt så mycket.

Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2010, 00:26:45 AM
Antalet medlemmar lär vara rätt konstant, men det innebär ju att man inte kan utöka bussflottan något vidare. För att skaffa fler bussar med tiden, måste även antalet engagerade medlemmar öka i samma takt... eller dubbelt så mycket.

Och då måste en plan tas fram för hur detta kan åstadkommas.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Björn Forslund

Citat från: Svemicke skrivet 08 mars 2010, 01:17:49 AM
Och då måste en plan tas fram för hur detta kan åstadkommas.

Ja, har du något förslag om hur man ska gå tillväga för att öka antalet aktiva medlemmar vore det ju intressant.
Vi har funnit det enklare att köra in pengar på abonnemang och andra större uppdrag. Sedan lämnar vi in bussarna på verkstad när det gäller större åtgärder.
Förr i tiden kunde det hända att rena renoveringsobjekt anförskaffades, men det aktar vi oss för nu. Grejerna måste vara i så pass bra skick att de går att använda utan större kostnader. Då ska man veta att t ex ett motorbyte på en mittmotorvolvo går löst på 40 tusen i jobb + kostnader för utbytesmotor. Bromsrenovering framaxel går på 30 tusen. Minst, och då har vi fått ett bra pris...samma summor talar vi om när det gäller renovering av spindlarna på B10M.

Vi har som sagt ett gäng 80-talsbussar. Välkomna att hjälpa till att hålla dem i skick! T ex CR111:an skulle vi ha jobb åt i sommar, och även CR112 skulle kunna göra nytta om några engagerade sig lite.

Svemicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 mars 2010, 08:59:00 AM
Ja, har du något förslag om hur man ska gå tillväga för att öka antalet aktiva medlemmar vore det ju intressant.
Vi har funnit det enklare att köra in pengar på abonnemang och andra större uppdrag. Sedan lämnar vi in bussarna på verkstad när det gäller större åtgärder.
Förr i tiden kunde det hända att rena renoveringsobjekt anförskaffades, men det aktar vi oss för nu. Grejerna måste vara i så pass bra skick att de går att använda utan större kostnader. Då ska man veta att t ex ett motorbyte på en mittmotorvolvo går löst på 40 tusen i jobb + kostnader för utbytesmotor. Bromsrenovering framaxel går på 30 tusen. Minst, och då har vi fått ett bra pris...samma summor talar vi om när det gäller renovering av spindlarna på B10M.

Vi har som sagt ett gäng 80-talsbussar. Välkomna att hjälpa till att hålla dem i skick! T ex CR111:an skulle vi ha jobb åt i sommar, och även CR112 skulle kunna göra nytta om några engagerade sig lite.

Med tio års erfarenhet av föreningslivet kan jag direkt säga att något förslag har jag i dagsläget inte. Många medlemmar i föreningar har föreningens syfte som gemensamt intresse, men när det gäller att göra de tråkiga bitarna så aktar sig folk gärna. Arbetet är trots allt gratis och således ej bindande. Vi är väl alla här bekanta med det bittra citatet "jo men de kommer bara när det är roligt"?

Jag har varit ordförande i en musikförening, varit aktiv i närradio i sju år, varit både valberedare och styrelseersättare i en ideell caféförening samt varit engagerad i Hyresgästföreningen och jag har stött på det fenomenet ofta. Och man kan ju inte tvinga folk heller.

Jag hade själv gärna gått med i SvOf, och tänker göra så med, men just nu har jag begränsat med ekonomiskt utrymme och prioriterar andra ekonomiska företeelser mer i dagsläget. Dock kan jag inte bistå med någon verkstadsrelaterad kompetens för den är enormt bristande hos undertecknad.

Det är mycket sällan som enbart medlemsavgifter täcker alla föreningens kostnader utan man måste ha en verksamhet som drar in pengar. Just som Du nämner med AB-turer och liknande.

Jag fick reda på att BL 210 är till salu på Kvarndammen. De bussarna (utom 209) är i väldigt bra skick för de har inte rullat så mycket och dessutom har förarna i Skene varit väldigt rädda om dem så där är nog bussar i Säffle 2000-serien som inte innebär allt för stora kostnader. Bara ett tips.

Var exakt befinner dessa bussar sig som Du nämner? Finns det folk härifrån trakten som åker upp för atyt hjälpa till så är det väl inte omöjligt att jag skulle kunna haka på och bidra med min hjälp. Om än något begränsad, men det finns väl glödlampor som ska bytas och det klarar nog till och med jag. :P
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -