"Säffletema" hos Veolia Kronoberg

Startat av Marc, 06 september 2009, 18:30:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 september 2009, 22:46:12 PM
Om jag tillåts komma med en uppfattning  i frågan så förstår jag inte varför varje län skall ha sin egen lackering. Varför inte införa t ex gula bussar i regiontrafik och gröna bussar i tätortstrafik i hela landet. Men utan Skånetrafikens pilar. Länstillhörighet anges sedan med en dekal på bussen som är lätt att byta ut. I dag läggs det ned närmast otroliga summor på att lackera om bussar som flyttas mellan olika län. Helt i onödan.

Om man ändrar den gula färgen till vitt håller jag helt med. Således är Kronoberg helt rätt ute! :)
Vitt som grundfärg är det ju redan många bussföretag som har i sina egna firma färger, t.ex Swebus, Swebus Express och Busslink. Även vissa THM som Jämtlands läns godsbussar har vitt i grunden med dekaler ovanpå. Lätt att stripa om mellan något kontrakt eller till trafik i egen regi.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 september 2009, 22:46:12 PM
Ett annat alternativ är det som gällde förr: att varje bussbolag får köra i sin egen färgsättning oavsett i vilket län de kör. Även här med en tydlig dekal om vilket länsbolag de kör för. Detta har också andra fördelar men låt oss lämna detta därhän här.
Av två ytterligheter har man i dag lagt sig någonstans mitt emellan, vilket inte gör någon nöjd.

Duger fullt och gott i nästan all landsbygdstrafik i den svenska skogen. Trots att jag är 30 år ung är det precis sånt jag vuxit upp med i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten. Vem bryr sig om bussens färg när den har en stor och tydlig lysande matrisskylt värd 40 000 kr i rutorna? Satsa på bra information samt tydlig skyltning på bussar och hållplatser så hittar nog folk rätt linjer oavsett om bussen är blå med texten "Anderssons", gul med texten "Svenssons" eller vit med en stor röd Veolialogga på.
I stadstrafik och i viss mån även förortstrafik lär det dock fallera i de flesta städer (trots att det funkar jättebra i dagens Ö-vik). Här behövs i de flesta fall en gemensam profil, så där röstar jag på ditt första förslag: Vit grundfärg och dekaler/stripes, som Kronoberg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 08 september 2009, 23:00:45 PM
Om man ändrar den gula färgen till vitt håller jag helt med. Således är Kronoberg helt rätt ute! :)
Vitt som grundfärg är det ju redan många bussföretag som har i sina egna firma färger, t.ex Swebus, Swebus Express och Busslink. Även vissa THM som Jämtlands läns godsbussar har vitt i grunden med dekaler ovanpå. Lätt att stripa om mellan något kontrakt eller till trafik i egen regi.


Gärna vitt för mig. Färgerna som sådana spelar ju ingen större roll. Det viktigaste är att det är enhetligt över hela landet och man direkt kan se vad det är för typ av buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mackanz

Är det solen som spökar på bilderna. Jag tycker en del är gräddvita medans andra gråa.
Vad är originalfärgen på dem kritvita??
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

Ersa

Citat från: mackanz skrivet 09 september 2009, 01:18:53 AM
Är det solen som spökar på bilderna. Jag tycker en del är gräddvita medans andra gråa.
Vad är originalfärgen på dem kritvita??

Själva färgen är mer gräddvit än kritvit, och påverkas dessutom en hel del av solljuset.