Babymaffian slår till

Startat av blubb, 09 augusti 2007, 11:42:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Var med om en incident där jag blev tvungen att nita för en personbil, och en barnvagn i bussen fick sig en törn, där var det pappan som inte höll i barnvagnen....

Peter L

Citat från: Jessika skrivet 09 augusti 2007, 17:38:21 PM
Haha, alla håller med alla utom mig... ;D Surprise... ;)
Jag tycker i alla fall att detta är en allvarlig brist i bussar, men man har som förälder fortfarande ansvar för sin vagn, även om det verkligen inte är lätt i alla situationer - vilket vissa inte verkar förstå.
Jag har märkt att det är mycket kritik mot föräldrar med barnvagn här på Buss Snack. Bara rubriken "Babymaffian" säger väl en hel del och att vissa anser/tror att man är en dålig mamma (det handlar alltid om mammor...) om man åker buss med sin bebis är faktiskt lite skrämmande!
Tvärtom är det väl så i många situationer att småbarnsföräldrar har ett extra stort behov av att åka buss och utnyttja lokaltrafiken i allmänhet. Man kan inte cykla med bebisar under ett år och man kan inte få skjuts eller åka taxi utan bilbarnstol, vilket inte alla äger eller har möjlighet att kånka med sig. Och därför måste man ju se till att tillmötesgå så enkla behov som att fixa remmar i alla bussar!
/Jessika

Instämmer med föregående talare!

1) Föräldrar har fortfarande ansvaret för sin barnvagn (det går inte alltid att skylla på någon annan, vad hjälper förresten det när någon redan är skadad?)

2) Vi förare bör vara rädda om bebisarna och visa lite extra hänsyn, det är inte alltid lätt att åka buss som förälder (har själv börjat med detta och visst får man sig en och annan tankeställare). Vissa resenärer är dessutom ovana vilket måste accepteras, alla är vi barn i början...

3) Om nu avtalet säger att bussar ska ha remmar för att spänna fast barnvagnar (och rullstolar m.m.) ska de givetvis finnas där. Tror inte detta har prioriterats speciellt mycket tidigare bara, finns nu en chans att detta ses över generellt.

Sedan är det visst trist med stora tidningsartiklar där fakta och tyckanden blandas friskt.  ::) Men, det vet vi ju om vid det här laget...  ;)

Tobbe

#17
Jag har varit med om att branvagnen höll på att välta i nån av björknäs 18xx boggibussar då bussföraren tvingades att tvärnita jag fick tag på vagnen innan den han välta och jag måste medge att jag glömde att spänna fast den.
Tobbe

Magnus_J

har haft en vagn som tippade bara i en kurva.
dock var den inte lastad med någa kilo barn och det hängde en väska på handtaget. hade kanske 10-15 km./h.
det är ju inte svårt att tänka resten sen. Barnvagnar är ett he***e, många gånger går det bra men som både Nico och jag sagt flertalet gånger är det ett stort problem i vissa av våra områden. Sällan de spänner fast dem utan står och håller, fördelen ärvälatt det nästan alltid är fullt så de kan inte tippa så långt.

Jessika

Citat från: Peter L skrivet 09 augusti 2007, 18:51:13 PM
3) Om nu avtalet säger att bussar ska ha remmar för att spänna fast barnvagnar (och rullstolar m.m.) ska de givetvis finnas där. Tror inte detta har prioriterats speciellt mycket tidigare bara, finns nu en chans att detta ses över generellt.

Jag tror inte det står skrivet i några avtal. Det är väl det klassiska problemet (i alla fall inom samhällsplanering som forskningsdisciplin): Män planerar kollektivtrafiken och kvinnor utnyttjar dem... Detta är i alla fall en enkel grej som alla borde kunna ställa krav på.

Citat från: Peter L skrivet 09 augusti 2007, 18:51:13 PM
2) Vi förare bör vara rädda om bebisarna och visa lite extra hänsyn, det är inte alltid lätt att åka buss som förälder (har själv börjat med detta och visst får man sig en och annan tankeställare). Vissa resenärer är dessutom ovana vilket måste accepteras, alla är vi barn i början...

Citat från: Magnus_J skrivet 10 augusti 2007, 09:26:11 AM
Barnvagnar är ett he***e, många gånger går det bra men som både Nico och jag sagt flertalet gånger är det ett stort problem i vissa av våra områden. Sällan de spänner fast dem utan står och håller, fördelen ärvälatt det nästan alltid är fullt så de kan inte tippa så långt.

Har man en tom barnvagn med en skötväska på så tippar den i första kurva - så det lär man sig snabbt som förälder. ;) Men annars kan man ju som förare alltid passa på att påminna föräldrarna när de kommer fram och betalar. Kanske påminna om remmen, upplysa om att det finns en speciell stoppknapp när man ska av med barnvagn o.s.v. Självklart finns det inte tid till det på varje tur, men någon gång då och då är det kanske läge. Då kommer till slut alla som reser med barnvagn har lärt sig det.
Jag har åkt mycket lokalbuss med barnvagn (Umeå, Västerås, Uppsala, SL) och de enda gångerna jag har upplevt det som ett problem är när chafförer och passagerare är direkt otrevliga bara för att jag har vagn med mig. Så jag har faktiskt svårt att förstå vad problemet är? Som sagt, föräldrar med småbarn har många gånger större behov av att åka buss än andra och därför måste det självklart också möjliggöras. Men jag kommer ihåg att när detta med barnvagn senast diskuterades här, så var det någon som menade att det inte är så viktigt om föräldrar med barnvagn kommer med bussen eller inte eftersom de ändå är lediga och inte har någon tid att passa... Ööhh... Det krävs alltså lite attitydförändringar bland en del!
/Jessika

Cero

Citat från: Jessika skrivet 10 augusti 2007, 09:42:38 AM
Jag tror inte det står skrivet i några avtal. Det är väl det klassiska problemet (i alla fall inom samhällsplanering som forskningsdisciplin): Män planerar kollektivtrafiken och kvinnor utnyttjar dem... Detta är i alla fall en enkel grej som alla borde kunna ställa krav på.


Jag vet inte om detta med remmar är något speciellt könsproblem. Remmar finns ju, eller har funnits, i de flesta nya bussar i femton års tid och om det är ett påfund av män eller kvinnor vet inte jag och jag måste säga att jag inte bryr mig. Det är en bra idé, oavsett vem som kommit på den. Att det bara är kvinnor som åker buss med barnvagn stämmer inte i Stockholm åtminstone, även om det förvisso är fler kvinnor än män som åker.

Att remmar som försvinner inte ersätts alla gånger kan väl förvisso kritiseras men jag tycker ändå att det är viktigare att bussen är hel och ren och fungerar i trafik än att alla remmar är på plats. Det känns som ett mindre problem, och detta säger jag inte som man utan som förälder (även om mina barn för länge sedan slutat med barnvagn). Jag har själv åkt mycket buss med barnvagn och det har alltid fungerat bra (i SL-land). Klart man får ha uppsikt över grejorna, men det har sällan varit problem vare sig med plats, förare eller medpassagerare. Det har oftast varit ett av de få områden som annars rätt tjuriga svenskar visar lite sydländsk attityd och hjälper varandra för att knö in en kärra till. Inte minst förr när bussarna hade trappsteg som krävde viss gymnastisk övning och hjälpsamhet från andra.

Visst är det bra om det finns hjälpmedel, förarna kör bra, bussen är fin och allt det där, men att hålla på och gnälla som exempelvis tjejen i artikeln är bara löjligt. Man har som människa ett ansvar för allt man gör och det ansvaret kan man inte bara avsäga sig.

/Cero

Andreas Ljungqvist

Att förvandla denna tråd till en könsfråga är lite lågt ycker jag... Oavsett vem som åker med barnvagn gäller min uppfattning.. Jag tycker inte man kan lämna över ansvaret för sitt barns säkerhet så totalt på bussbolaget eller bussföraren.. Nu vet ju jag som kör var dag med dessa gula bussar att det är ytterst sällan någo använder dessa remmar i bussarna och då är det min fråga: om det finns remmar och dom inte används vem bär skulden om vagnen välter då???

Vad gjorde man innan remmarnas intåg??? Vi lever i ett samhälle med masssa skadegörelse o sabotage, varje vecka hittar jag avskurna bälten i bussarna och en massa annat oxå.. Remmen kan ju ha blivigt förstörd/avlägsnad under dagens körpass och föraren har inget märkt... Nej låt oss vara överens om att föräldrar som denna återtar ansvaret för sina barn, jag får lite av en känska att denna mor tillhör de som kommer lägga uppfostransansvaret på skolan en gång i framtiden som så många gör nuför tiden...

Jonas M. Bobjörk

#22
Ändrar lite.

Funderar på en sak. Kan inte en orsak till att vagnen välte varit att hon gjort fast den med ett spännband och att det därmed blev mer tippkraft?

(nästa steg är väl att tidningarna springer hem till förarna/vilka-det-nu-är-som-gjort-fel och fotograferar dom och publicerar över ett mittuppslag).

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Jessika skrivet 10 augusti 2007, 09:42:38 AM
Jag tror inte det står skrivet i några avtal. Det är väl det klassiska problemet (i alla fall inom samhällsplanering som forskningsdisciplin): Män planerar kollektivtrafiken och kvinnor utnyttjar dem... Detta är i alla fall en enkel grej som alla borde kunna ställa krav på.

Har man en tom barnvagn med en skötväska på så tippar den i första kurva - så det lär man sig snabbt som förälder. ;) Men annars kan man ju som förare alltid passa på att påminna föräldrarna när de kommer fram och betalar. Kanske påminna om remmen, upplysa om att det finns en speciell stoppknapp när man ska av med barnvagn o.s.v. Självklart finns det inte tid till det på varje tur, men någon gång då och då är det kanske läge. Då kommer till slut alla som reser med barnvagn har lärt sig det.
Jag har åkt mycket lokalbuss med barnvagn (Umeå, Västerås, Uppsala, SL) och de enda gångerna jag har upplevt det som ett problem är när chafförer och passagerare är direkt otrevliga bara för att jag har vagn med mig. Så jag har faktiskt svårt att förstå vad problemet är? Som sagt, föräldrar med småbarn har många gånger större behov av att åka buss än andra och därför måste det självklart också möjliggöras. Men jag kommer ihåg att när detta med barnvagn senast diskuterades här, så var det någon som menade att det inte är så viktigt om föräldrar med barnvagn kommer med bussen eller inte eftersom de ändå är lediga och inte har någon tid att passa... Ööhh... Det krävs alltså lite attitydförändringar bland en del!
/Jessika

Fast just det där med att säga till hur man gör eller bör göra kan ju vara känsligt. En del blir väldigt upprörda och ser det som kritik.
Har fått mycket skäll som konduktör när jag påpekat det olämpliga i att ställa barnvagn för gaveldörrar (nödutgång (eller ja, dörr över huvud taget), eller att ställa barnvagnar så man spärrar hela ingången...

Peter L

Citat från: Jessika skrivet 10 augusti 2007, 09:42:38 AM
Jag tror inte det står skrivet i några avtal.


Enligt tidningsartikeln står det i alla fall skrivet i avtalet...

http://sydsvenskan.se/skane/staffanstorp/article257429.ece

Sedan är så klart frågan om detta är en tolkning från Skånetrafiken eller om det uttryckligen står skrivet att dessa spännen ska finnas.

Tyckte Lars förslag om att medtaga egen spännrem var alldeles utmärkt, då är man alltid rustad.

För övrigt så fortsätter gnället i dagens Sydsvenskan då passageraren i fråga fortfarande inte tycker att det var hennes ansvar... 

Jonas M. Bobjörk

Citat från:
"I sådana lägen ska chauffören inte släppa ombord barnvagnar, utan hänvisa till nästa buss, menar han."

1. Hur vet föraren att ett spännband är trasigt?
2. Hur reagerar barnvagnsföraren när han/hon inte får följa med fast det finns plats?
3. Är inte detta att överlåta ansvaret på föraren?

Jessika

Citat från: Peter L skrivet 10 augusti 2007, 12:01:14 PM
Enligt tidningsartikeln står det i alla fall skrivet i avtalet...
http://sydsvenskan.se/skane/staffanstorp/article257429.ece
Sedan är så klart frågan om detta är en tolkning från Skånetrafiken eller om det uttryckligen står skrivet att dessa spännen ska finnas.
Tyckte Lars förslag om att medtaga egen spännrem var alldeles utmärkt, då är man alltid rustad.
För övrigt så fortsätter gnället i dagens Sydsvenskan då passageraren i fråga fortfarande inte tycker att det var hennes ansvar... 

Jag vill återigen poängtera att det självklart är ägaren till barnvagnen som ansvarar för att den inte tippar (med eller utan barn i). Och det är väl ingen i denna tråd som hävdar något annat? Men - det jag försöker föra fram är att det inte är helt lätt de första gångerna man åker buss med barnvagn att inse hur vagnen kan tippa/välta/rulla eller hur man själv ska bete sig för att förhindra detta. Så jag tycker helt enkelt att vissa dömer lite väl hårt! ;)
Att ta med ett eget spännband tycker jag också är en jättebra idé, något jag faktiskt själv kom att tänka på igår. :) Så det ska jag faktiskt ta och införskaffa.
Sedan menade jag inte att göra detta till en könsfråga och jag ber om ursäkt om jag provocerade någon i onödan med det. Det var bara en tanke jag i allmänhet hade... Ibland är de som planerar trafiken etc. inte kapabla att sätta sig in i alla resandegruppers behov och är det stora skillnader mellan planerarnas och resenärernas sociala sammansättning kan det bli problem (men det är naturligtvis ytterst en empirisk fråga att utforska).
I Umeå är det nog inte många pappor som reser med barnvagn... Min sambo fick en gång höra av chaffisen (som inte precis var ung) att det var första gången han såg en ensam pappa med barnvagn på bussen...
Det jag inte tycker om är förare som stämplar en som ett problem långt innan man stigit på bussen... Råkade ut för en sådan i Märsta en gång. :( Jag och sambon hade precis lyft på vagnen när föraren vrålade ut i högtalaren att vi minsann inte hade två vagnar, så en av oss skulle komma fram och betala omedelbart. Sedan satt han hela resan och ojade sig högljutt för en kollega hur hemska och korkade passagerare med barnvagn alltid var. Ibland i SL-land känns det som att bara för att man åker gratis med barnvagn så stämplas man som parasit/snåljåp... :(
/Jessika

JDS

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 10 augusti 2007, 12:13:57 PM
1. Hur vet föraren att ett spännband är trasigt?
2. Hur reagerar barnvagnsföraren när han/hon inte får följa med fast det finns plats?
3. Är inte detta att överlåta ansvaret på föraren?

1. Det är det inte säkert att man vet.
2. Förmodligen med viss irritation. Det är förklarligt, för man kan ju önska sig att bussbolagen ser till att det finns fungerande anordningar.
3. Nej - att en person är ansvarig betyder inte att alla andra befrias från ansvar. Bussföraren är i princip ansvarig för att bussen är korrekt lastad, men passagerarna har också ett visst ansvar speciellt i lokaltrafiken där tidsvinsten i vissa fall - med samhällets goda minne - prioriteras på säkerhetens bekostnad. Det senare är dock inte ordentligt rättsligt prövat, utan föraren sitter ändå något löst i de fall något knas inträffar på hans eller hennes buss. Därför kan man nog säga att föraren har det yttersta ansvaret, alldeles oavsett vad cheferna säger.

homer

Citerat från Sydsvenskan:

"Men Fredrik Schell på Skånetrafiken är kritisk till att bussen saknade säkerhetsanordning. I sådana lägen ska chauffören inte släppa ombord barnvagnar, utan hänvisa till nästa buss, menar han. "


-Vissa gör de väldigt lätt för sig, skyll felet på Swebus och framförallt på föraren

Jonas M. Bobjörk

Citat från: JDS skrivet 10 augusti 2007, 13:06:09 PM
1. Det är det inte säkert att man vet.
2. Förmodligen med viss irritation. Det är förklarligt, för man kan ju önska sig att bussbolagen ser till att det finns fungerande anordningar.
3. Nej - att en person är ansvarig betyder inte att alla andra befrias från ansvar. Bussföraren är i princip ansvarig för att bussen är korrekt lastad, men passagerarna har också ett visst ansvar speciellt i lokaltrafiken där tidsvinsten i vissa fall - med samhällets goda minne - prioriteras på säkerhetens bekostnad. Det senare är dock inte ordentligt rättsligt prövat, utan föraren sitter ändå något löst i de fall något knas inträffar på hans eller hennes buss. Därför kan man nog säga att föraren har det yttersta ansvaret, alldeles oavsett vad cheferna säger.

Du menar:
1. Det vet man inte
2. Förmodligen med ilska och ett samtal till tidningen för att berätta om föraren som handgripligen kastade av henne fast hon hade biljett och att under tumultet som uppstod (när föraren inte gjorde något) så föll hennes barn ur vagnen och fick livslånga skador
3. Föraren är ansvarig. Är ett spännband trasig skall han personligen inhandla nytt och montera fast, gör han inte det döms han för vårdslöshet i trafik.