Babymaffian slår till

Startat av blubb, 09 augusti 2007, 11:42:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blubb

http://sydsvenskan.se/skane/staffanstorp/article257331.ece

Hade nu föraren nekat så hade vi läst "Diskriminiserings-chock, Nekades ta med barnvagn på bussen" 

homer

 >:( >:( >:(Snacka om oansvarig mamma, lämna barnet i vagnen och sen gå och sätta sig.
Hon gör ju bort sig själv som går till tidningen!!!  *USCH*

Jessika

Citat från: homer skrivet 09 augusti 2007, 12:08:05 PM
>:( >:( >:(Snacka om oansvarig mamma, lämna barnet i vagnen och sen gå och sätta sig.
Hon gör ju bort sig själv som går till tidningen!!!  *USCH*

Så här står det:
"Efter att hon ställt vagnen och låst fast hjulen, satte hon sig på ett av sätena."
I princip kan hon ju ha satt sig precis bredvid - det går minsann snabbt för en vagn att välta. Det står ingenstans att hon gick iväg och satte sig i andra ändan av bussen typ. Visst, kanske ett misstag att inte hålla stadigt i vagnen och att ha ena benet framför den, men har man inte åkt buss med barnvagn så är det svårt att veta åt vilket håll den kan tippa samt i vilka situationer. Att inte sätta sig utan stå upp och dels hålla fast i vagnen, dels hålla själv någonstans så man inte ramlar är ganska knepigt...
Och själv har jag flera gånger varit med om att andra passagerare - som har kommit på före mig - vägrar flytta sig från sätena vid barnvagnsplatsen och då är det inte så mycket att göra än att parkera vagnen och försöka hålla sig i närheten så gott man kan. Det är inte alltid så lätt att ställa sig så att man håller emot vagnen om man själv inte har någonstans att hålla sig då. (Lustigt nog verkar dessa personer som sitter vid barnvagnsplatsen alltid vara såväl döva som blinda...)
Nä, fram för remmar att spänna barnvagnar med i alla bussar och lite större respekt bland medpassagerarna!
/Jessika (del av Sveriges babymaffia ;))

Nico

Tja, visst är det mindre bra att det inte fanns remmar. Finns det dock inga så får man nog vara beredd på att man får stå/sitta och hålla i vagnen själv. Det är ju inte så att föraren tar över ansvaret till 100 % utan åker man med barn och barnvagn så har man ett eget kontrollansvar även som trafikant. Överlag finns det dock människor som kliver på en buss, men verkar förutsätta att den ska uppföra sig som ett tåg eller något i den vägen. I den här fallet verkar även barnvagnsägaren vara helt rudis på detta med att åka buss och verkar resonera om att eget ansvar... vad är det samt förutsätta att någon annan tar det ansvaret.

Sedan är det just det här med den upplevda farten (citat: »När bussen kom till rondellen i Dalby upplevde Marlen Larsson att bussen körde in i rondellen med för hög fart.«) så är den nog relativ, men folk har ofta svårt att inse vad centrifugalkrafterna kan orsaka även i mycket måttliga farter. Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen, men att föraren inte stannade kan ju ha sina randiga. Främst då om man ser till övrig trafik och säkerhetsansvar mot den, men även att han/hon kanske fattade beslutet att det i den sekunden nog inte gjorde av eller till ifall bussen stannades alternativt (om det var mycket folk ombord) inte ens såg/hörde vad som hände ifall det stod folk som skymde.

Nej, min personliga åsikt kring detta är att det verkar vara en story som tillkommit för att det råder en viss nyhetstorka. Att sådana här situationer uppstår är tyvärr heller inte förvånande för vad ska man begära i ett samhälle som under de senaste femtio åren eller så uppmuntrat folk till att inte tänka själva eller ta eget ansvar?!  :o :P


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas Ljungqvist

Citat från: Nico skrivet 09 augusti 2007, 12:46:38 PM
Tja, visst är det mindre bra att det inte fanns remmar. Finns det dock inga så får man nog vara beredd på att man får stå/sitta och hålla i vagnen själv. Det är ju inte så att föraren tar över ansvaret till 100 % utan åker man med barn och barnvagn så har man ett eget kontrollansvar även som trafikant. Överlag finns det dock människor som kliver på en buss, men verkar förutsätta att den ska uppföra sig som ett tåg eller något i den vägen. I den här fallet verkar även barnvagnsägaren vara helt rudis på detta med att åka buss och verkar resonera om att eget ansvar... vad är det samt förutsätta att någon annan tar det ansvaret.

Sedan är det just det här med den upplevda farten (citat: »När bussen kom till rondellen i Dalby upplevde Marlen Larsson att bussen körde in i rondellen med för hög fart.«) så är den nog relativ, men folk har ofta svårt att inse vad centrifugalkrafterna kan orsaka även i mycket måttliga farter. Nu vet jag inte hur det ser ut på platsen, men att föraren inte stannade kan ju ha sina randiga. Främst då om man ser till övrig trafik och säkerhetsansvar mot den, men även att han/hon kanske fattade beslutet att det i den sekunden nog inte gjorde av eller till ifall bussen stannades alternativt (om det var mycket folk ombord) inte ens såg/hörde vad som hände ifall det stod folk som skymde.

Nej, min personliga åsikt kring detta är att det verkar vara en story som tillkommit för att det råder en viss nyhetstorka. Att sådana här situationer uppstår är tyvärr heller inte förvånande för vad ska man begära i ett samhälle som under de senaste femtio åren eller så uppmuntrat folk till att inte tänka själva eller ta eget ansvar?!  :o :P




Mycke bra skrivet Nico.. Kan bara hålla med dig till 200%... Jag hyllar vart enda ord.... Hyhetstorka it is... 

Sen vill jag tillägga en sak till och det är hur ansvarsfullt är det att ta en 4'a veckor gammal bebis ombord på en buss överhuvudtaget för vad jag har fått lära har inte ett bran på 4'a veckor utvecklat nog med antikroppar för att stå emot den "härd" av basselusker som finns på en buss, men jag kan ha fel..

Jessika

Jag vill bara poängtera att jag faktiskt tycker att man har ett ansvar själv att hålla koll på sin vagn, men att det inte är så himla lätt om man är ovan att åka buss med barnvagn. Därför tycker jag det är hårt att kalla denna tjej för "oansvarig mamma". Men det är knappast chaffisens fel att vagnen välte; däremot kanske agerandet därefter är lite mer anmärkningsvärt? Men vi vet ju inte exakt vad som hände.
Att i en rondell eller skarp sväng dels hålla fast barnvagnen, dels hålla fast sig själv (oavsett om man sitter eller står) är i alla fall inte helt lätt, även i normal hastighet. Så bra remmar borde vara ett krav! Dessutom kan ju faktiskt vagnen ramla och skada andra passagerare, så det är ju inte bara viktigt för just passageraren med barnvagn.
/Jessika

Jessika

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 09 augusti 2007, 12:57:24 PM
Sen vill jag tillägga en sak till och det är hur ansvarsfullt är det att ta en 4'a veckor gammal bebis ombord på en buss överhuvudtaget för vad jag har fått lära har inte ett bran på 4'a veckor utvecklat nog med antikroppar för att stå emot den "härd" av basselusker som finns på en buss, men jag kan ha fel..

Det är väldigt fel...  ;)
/Jessika

Andreas Ljungqvist

Citat från: Jessika skrivet 09 augusti 2007, 12:59:32 PM
Det är väldigt fel...  ;)
/Jessika

Okej lustigt det för de kom från en sköterska...

Andreas Ljungqvist

Nu är det väl dags för oss chaufförer att bli regelryttare till 100%?!!!!! Finns där ingen rem i bussen, inga barnvagnar med.. Ska bli kul o höra vad som sägs då.. Lasta aldrig mer än så många vagnar platsen är avsedd för... Finns där en plats för 2 vagnar men bara en rem så blir det bara en vagn...

Jessika

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 09 augusti 2007, 13:03:23 PM
Okej lustigt det för de kom från en sköterska...

Aha, men vissa hävdar faktiskt det. De menar att man ska undvika folksamlingar (buss, affärer, gäster etc.) de första månaderna och typ isolera sig helt i hemmet. Eftersom jag som nybliven mamma fick höra hur många gånger som helst hur extremt oansvarig jag var, pratade jag med såväl barnläkare som BVC-sköterskor om det flera gånger. De menade att det är en förlegad syn. Däremot ska man ju så klart undvika att låta sjuka och förkylda gosa med barnet pga risken för RS-virus. Och hur ska man kunna leva om man inte kan gå och handla eller åka buss någonstans?

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 09 augusti 2007, 13:05:59 PM
Nu är det väl dags för oss chaufförer att bli regelryttare till 100%?!!!!! Finns där ingen rem i bussen, inga barnvagnar med.. Ska bli kul o höra vad som sägs då.. Lasta aldrig mer än så många vagnar platsen är avsedd för... Finns där en plats för 2 vagnar men bara en rem så blir det bara en vagn...

Nä, jag tycker man ska rikta krav mot länstrafiken och bussbolagen att faktiskt fixa remmar! Och sedan ska det vara funktionsdugliga remmar! På vissa bussar (Vegor och Vest-bussar bl.a.) är remmarna så korta så de inte ens når halvvägs ner till vagnen om jag har paraplyvagnen med mig. Och det är ju många som använder paraplyvagnar idag. Men jag förstår din poäng som väl är att om chaffisarna får skulden för att vagnar välter (vilket jag tycker är fel), så är det chaffisarna som sätter upp regler för att förhindra det...

/Jessika

Cero

Jag tycker det är en "fin" [obs ironi] journalistisk anda i artikeln när man visar upp den förtvivlade mamman som säger något i stil med "jag vågar aldrig åka buss längre". Hon uppges ha åkt buss en gång och hon har lärt sig något som kallas erfarenhet. Att fälla ett sådant uttalande efter en händelse är oseriöst och drar dessutom alla bussförare (om nu denne råkade köra ryckigt eller överlag inte körde bra).

Beträffande remmar, så visst ska det finnas remmar men det fritar inte den som kör vagnen från ansvar. Själv har jag aldrig litat 100% på dem utan alltid funnits i närheten ändå. När våra barn var små fanns dessutom inte remmar i alla bussar.

Vi svenskar måste börja ta ansvar för oss själva någon gång och inte tro att hela världen är inlindad i bomull. Det funkar inte. Hur ska vi klara oss i världen i framtiden?

/Cero

yngrot

Jag håller med både Andreas  Cero och Nico. För om vi som kör skall köra så inget kan hända då är det ju max 5 km/h som gäller..... När jag hade små barn på 80talet så fick man ju se till att hålla vagnen så gott det gick.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredde

Kör du i 5 km/h kan du ge dej tusan på att en ouppmärksam bilist bakom kör in i dig, så det lär nog inte heller vara aktuellt  ;D

/Fredde

yngrot

Nej det så klart tänk ;D tänkte inte på det ...som nån rolig brukade säga  fast wiplash blir väl inte så farlig i 5 km/h ???????????? kanske bäst inte säga det till kameraskåpmaffian  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jessika

Haha, alla håller med alla utom mig... ;D Surprise... ;)
Jag tycker i alla fall att detta är en allvarlig brist i bussar, men man har som förälder fortfarande ansvar för sin vagn, även om det verkligen inte är lätt i alla situationer - vilket vissa inte verkar förstå.
Jag har märkt att det är mycket kritik mot föräldrar med barnvagn här på Buss Snack. Bara rubriken "Babymaffian" säger väl en hel del och att vissa anser/tror att man är en dålig mamma (det handlar alltid om mammor...) om man åker buss med sin bebis är faktiskt lite skrämmande!
Tvärtom är det väl så i många situationer att småbarnsföräldrar har ett extra stort behov av att åka buss och utnyttja lokaltrafiken i allmänhet. Man kan inte cykla med bebisar under ett år och man kan inte få skjuts eller åka taxi utan bilbarnstol, vilket inte alla äger eller har möjlighet att kånka med sig. Och därför måste man ju se till att tillmötesgå så enkla behov som att fixa remmar i alla bussar!
/Jessika