Thygessons Bussar, Broby & Kristianstad

Startat av Bussmicke, 26 juni 2009, 09:50:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 juni 2009, 19:41:19 PM
Sen är det kanske lättare att hålla fordonen i ordning, ha "koll" på sin personal osv när man har 2 linjebussar än om man har 50?

Givetvis är förutsättningarna helt olika. Många av passagerarna på linjen känner ju också Karins och Stigs pågar sedan de var små och det bidrar naturligtvis också till kundnöjdheten. Men samtidigt har ett litet bussbolag också problem som de stora inte har. Till exempel reserver. Olssons har nu löst detta med att Mats i tisdags köpte en B10BLE Carrus Vega från BK Buss som ett alternativ till många nattliga jobb i verkstaden. Jämte den av samma typ som man tidigare har är det meningen att denna skall gå på linjen medan B10M-Vegan behålls som reserv och för att köra en extrainsats vid skolornas början där man i dag använder en av turistbussarna.
År 2012 blir det ny upphandling och det kommer sannolikt då att krävas biogas som drivmedel. Detta försvårar för Olssons i linjetrafiken. Anläggning för tankning av biogas finns inte i Vittskövle.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2009, 19:48:16 PM
Olssons har nu löst detta med att Mats i tisdags köpte en B10BLE Carrus Vega från BK Buss som ett alternativ till många nattliga jobb i verkstaden. Jämte den av samma typ som man tidigare har är det meningen att denna skall gå på linjen medan B10M-Vegan behålls som reserv och för att köra en extrainsats vid skolornas början där man i dag använder en av turistbussarna.

Är intresserad att veta vilken Vega man köpt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2009, 19:48:16 PM
Givetvis är förutsättningarna helt olika. Många av passagerarna på linjen känner ju också Karins och Stigs pågar sedan de var små och det bidrar naturligtvis också till kundnöjdheten. Men samtidigt har ett litet bussbolag också problem som de stora inte har. Till exempel reserver. Olssons har nu löst detta med att Mats i tisdags köpte en B10BLE Carrus Vega från BK Buss som ett alternativ till många nattliga jobb i verkstaden. Jämte den av samma typ som man tidigare har är det meningen att denna skall gå på linjen medan B10M-Vegan behålls som reserv och för att köra en extrainsats vid skolornas början där man i dag använder en av turistbussarna.
År 2012 blir det ny upphandling och det kommer sannolikt då att krävas biogas som drivmedel. Detta försvårar för Olssons i linjetrafiken. Anläggning för tankning av biogas finns inte i Vittskövle.

Då får man väl tanka biogas på Bussdepån i Kristianstad. Olssons Bussar är ofta där och härvar ändå..

Busstobbe

På tal om Thygesson, ingen som har bild på deras gamla nummer 15? Skulle vara kul att se hur den såg ut förr, och jämföra med dagsläget.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 juni 2009, 21:16:19 PM
Då får man väl tanka biogas på Bussdepån i Kristianstad. Olssons Bussar är ofta där och härvar ändå..

Frågan är om det kommer att bli möjligt till snabbtankning där eller det bara blir depåtankning, det vill säga att bussen tankas när den står uppställd under natten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2009, 21:40:53 PM
Frågan är om det kommer att bli möjligt till snabbtankning där eller det bara blir depåtankning, det vill säga att bussen tankas när den står uppställd under natten.

Finns ju snabbtankning inomhus redan idag....

bjalle

Citat från: Busstobbe skrivet 26 juni 2009, 21:34:49 PM
På tal om Thygesson, ingen som har bild på deras gamla nummer 15? Skulle vara kul att se hur den såg ut förr, och jämföra med dagsläget.

Tyvärr inte, en Wiima från 83 var de iaf..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 juni 2009, 21:42:01 PM
Finns ju snabbtankning inomhus redan idag....

Ja, då så är det väl knappast något problem. Nu vet jag inte hur omloppen ser ut om det finns tid i dessa att åka och tanka.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2009, 21:43:42 PM
Ja, då så är det väl knappast något problem. Nu vet jag inte hur omloppen ser ut om det finns tid i dessa att åka och tanka.

Alla Veolias stadsbussar snabbtankas.
553an har 20 minuters "väntetid" i Kristianstad. Och eftersom det är väldigt gott om tid i andra änden, så borde de gå att justera tiderna något i sådana fall


Yujin Zhang

CitatDe har också fått det högsta betyget av alla Skånetrafikens entreprenörer i en resenärsundersökning.

Vet inte hur stort intresse detta är för er på forumet, men här kommer en print screen på Skånetrafikens kvalitetsmätning (för Regiontrafiken):


Som ni ser kommer Olssons Buss först medan (till min förvåning) Thygessons ligger sämst till.

Bussmicke

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2009, 20:14:03 PM
Är intresserad att veta vilken Vega man köpt.

Ja vilken Vega har Olssons köpt?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Hur numreras bussarna hos Thygsessons  den gamla fina Wiiman 229 och de nya i 60 serien ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Den gamla Wiiman hette 29 tidigare men numrerades om för att frigöra 29 till nyare förmågor.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 30 juni 2009, 23:10:03 PM
Ja vilken Vega har Olssons köpt?

Eftersom bussen köptes direkt av Ulf Carlsson på BK Buss så måste det vara 7104 ROD 778. Den andra, 7108 ROD 712, såldes redan i mars till Evobus i Vetlanda. Det finns numera ingen direkt koppling mellan Evobus och BK Buss. Affären gjordes enligt bröderna Olsson upp i måndags förra veckan, varför den ännu inte syns i fordonsregistret.
Edit: såg i annan tråd att ROD 712 numera är Thygesson 26.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)