Motor/växellådspaketet till Ontario II

Startat av Niclas Rosenius, 18 mars 2009, 22:58:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76

De kan vara mycket spännande att köra när vägen är rejält spårig. Har ju nästan ingen vikt alls bak, så den dansar runt ganska bra om man är oförsiktig.

Bengt Jönsson

Citat från: 76 skrivet 19 mars 2009, 19:47:10 PM
De kan vara mycket spännande att köra när vägen är rejält spårig. Har ju nästan ingen vikt alls bak, så den dansar runt ganska bra om man är oförsiktig.

Är inte bensintanken placerad bak?
Finns dessa vagnar överhuvudtaget i drift någonstans numera?
För mig så är dessa vagnar typiskt 80-tal..  8)

/B

76

Jag vet inte hur de bensindrivna ser ut, har bara rattat GUBs gasdrivna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 mars 2009, 13:58:04 PM
Ja nog fanns det ett antal i Sverige - ett drygt hundratal var det väl. Borås Lokaltrafik var först ut med sin 704 ASF953 1989, den hette dock Orion II. Man var även generalagent i Sverige genom BL Teknik - eller var det inte så de hette? Totalt hade BL själva 14 Orion II/Ontario II.

Jo, det är rätt alltsammans förutom att det var 1987 som den första Orion II kom till Sverige. Så här såg den ut när den visades på Södra torget i Borås för första gången:


Namnbyter från Orion till Ontario var föranlett av protester från Ford, som hade en bilmodell som hette Orion.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2009, 09:35:43 AM
Jo, det är rätt alltsammans förutom att det var 1987 som den första Orion II kom till Sverige. Så här såg den ut när den visades på Södra torget i Borås för första gången:


Namnbyter från Orion till Ontario var föranlett av protester från Ford, som hade en bilmodell som hette Orion.


Ja visst var det 1987 - vet inte varför jag skrev 1989 när jag just hade kollat årtalet... Kan ju komplettera med att det endast kom tre bussar under namnet Orion och det var just 1987: förutom BL 704 även ML 511 och 512. Ontario hette alltså de som kom från 1988 och framåt.

preacher

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 mars 2009, 19:59:27 PM
Är inte bensintanken placerad bak?
Finns dessa vagnar överhuvudtaget i drift någonstans numera?
För mig så är dessa vagnar typiskt 80-tal..  8)

/B
NÄahe jag har för mej att tanken satt fram så att man verkligen fick tyngd över framhjulen. Minns inte riktigt det är ju omkring 10 år sen man tankade ett sånt hära skåp. (Vissa minnen försöker man åxå att förtränga.)
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Staffan Sävenfjord

Citat från: preacher skrivet 20 mars 2009, 22:20:03 PM
NÄahe jag har för mej att tanken satt fram så att man verkligen fick tyngd över framhjulen. Minns inte riktigt det är ju omkring 10 år sen man tankade ett sånt hära skåp. (Vissa minnen försöker man åxå att förtränga.)

Det är väl tanklocket som sitter under luckan under förarfönstret. Så det verkar ju som om tanken var längst fram.


Jag har granskat mina bilder på Orion II/Ontario II tagna ur alla vinklar och jag har inte kunnat hitta något annat som ser ut som tanklock.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Tanklocket sitter ej under föraren där är ju motorn den luckan var väl för att kolla oljenivå har jag för mig. Tankning skedde väl på baksidan eller minns jag helt galet?? Vilket iof inte vore första gången. ;D ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt Jönsson

Citat från: yngrot skrivet 21 mars 2009, 18:51:23 PM
Tanklocket sitter ej under föraren där är ju motorn den luckan var väl för att kolla oljenivå har jag för mig. Tankning skedde väl på baksidan eller minns jag helt galet?? Vilket iof inte vore första gången. ;D ;D


Ja, för längst bak fanns några stora "utbuktningar" på insidan och det var inte för att dölja maskineriet för bakdörrarna eller för bakhjulen.  Dessa båda "lådor" satt alltså i bussens bakre hörn bakom bakjhulen.

Konstruktörerna tänkte nog på att viktfördelningen skulle förbättras nu när all drivmekanik satt fram.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 21 mars 2009, 19:09:46 PM

Ja, för längst bak fanns några stora "utbuktningar" på insidan och det var inte för att dölja maskineriet för bakdörrarna eller för bakhjulen.  Dessa båda "lådor" satt alltså i bussens bakre hörn bakom bakjhulen.

Konstruktörerna tänkte nog på att viktfördelningen skulle förbättras nu när all drivmekanik satt fram.

/B

Så här såg 704 ut bakifrån. Någon tydlig tanklucka syns inte men den kan ju sitta dold. Sedan kan det ju också vara så att tanklocket flyttades till senare modeller.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

En lucka syns ju till höger om dörren..däremot tror jag inte att de tänkte på vikt fördelningen utan det var väl bara plats där bak till tanken..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2009, 19:12:40 PM
Så här såg 704 ut bakifrån. Någon tydlig tanklucka syns inte men den kan ju sitta dold. Sedan kan det ju också vara så att tanklocket flyttades till senare modeller.


Till höger om bakdörrarna sitter ju helt uppenbart en lucka - kanske det är tanklocket?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 mars 2009, 19:15:27 PM
Till höger om bakdörrarna sitter ju helt uppenbart en lucka - kanske det är tanklocket?

Om du menar den där det röda övergår i vitt så kan det vara så.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Precis inte helt lätt att se med en gång, en får ta fram lite hjälp när en är gammal... ;D ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt Jönsson