Motor/växellådspaketet till Ontario II

Startat av Niclas Rosenius, 18 mars 2009, 22:58:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



   Så här sitter motor, växellåda och framvagn ihop på en Ontario II även kallad här i Uppsala för Näbbmus.

   

   

 

 
 
   //Niclas

   

Nupski

Jisses vilken konstruktion. Tur att prylarna håller ihop så att inte framvagnen får för sig att köra iväg på egen hand  ;D.

yngrot

Men det hände att styrstagen gav upp :P ett hjul åt varje håll.. de var lite klent gjorda ..fast man kan tro den skulle palla för allt vilket de inte gör...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Sundås

Wow. Riktigt häftiga bilder med motorn urtagen. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

RoTe

Minst sagt udda konstruktion!

För det första är det bra udda med framhjulsdrift på ett tungt fordon.
För det andra är det lite roligt för oss som är vana framhjulsdrivna personbilar. Men bussens konstruktion är ju som en bakhjulsdriven bil fast tvärs om. :)

Nupski

Lite OT ursäkta men fann en lista på Näbbmöss tillverkade fram till 1998 de flesta placerade i Kanada och USA men vissa exotiska ortsnamn som Uppsala, Stockholm, Göteborg finns med  ;D

http://www.angelfire.com/ca/TORONTO/builders/orion2.html

preacher

Här är en av Tre Ontario II -90 som kördes av Karlskrona Turistbuss åt BlekingeTrafiken.
V8 Bensin med Allison Automat. 5-6 Liter milen :)





Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Sundås

Citat från: Tomas skrivet 19 mars 2009, 03:10:55 AM
Lite OT ursäkta men fann en lista på Näbbmöss tillverkade fram till 1998 de flesta placerade i Kanada och USA men vissa exotiska ortsnamn som Uppsala, Stockholm, Göteborg finns med  ;D

http://www.angelfire.com/ca/TORONTO/builders/orion2.html

Hittar även Boras, Nykoping, Kristianstad, Vesteras, Kartskrona och Malmo.

"Skaraborg", "Ostgota", "Dala", "Alvsbrog" och "Malmohus" kan väl också syfta till de olika länen? ;) Vi verkar ha haft ett par stycken här i Sverige..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Janne Rickman

Citat från: preacher skrivet 19 mars 2009, 10:35:09 AM
Här är en av Tre Ontario II -90 som kördes av Karlskrona Turistbuss åt BlekingeTrafiken.
V8 Bensin med Allison Automat. 5-6 Liter milen :)









Denna köptes av Uppsalabuss 1994-08-17, men lånades ut till Västerås och kom tillbaka först 2000 och gick då till skrot.

/Janne

yngrot

Jag har för mig att våra Ontario bensin i Borås drog ca 8 liter milen... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: Sundås skrivet 19 mars 2009, 10:45:31 AM
Hittar även Boras, Nykoping, Kristianstad, Vesteras, Kartskrona och Malmo.

"Skaraborg", "Ostgota", "Dala", "Alvsbrog" och "Malmohus" kan väl också syfta till de olika länen? ;) Vi verkar ha haft ett par stycken här i Sverige..

Ja nog fanns det ett antal i Sverige - ett drygt hundratal var det väl. Borås Lokaltrafik var först ut med sin 704 ASF953 1989, den hette dock Orion II. Man var även generalagent i Sverige genom BL Teknik - eller var det inte så de hette? Totalt hade BL själva 14 Orion II/Ontario II.

Möllers

Gick några i Skåne med i Lund o i Malmö och i Helsingborg.
Här kan ni åka med en hur dom hörs o så mycket liggt en halland buss lack med denna tycker jag.
Denna hörs som ett tåg tycker jag.
http://www.youtube.com/watch?v=_Uv_TurXyIM


Erling.L

inga värme problem på vintern för föraren iaf han sitter ovanpå motorn man kunde iaf köra gbg vagnarna med kort ärmat om vintern
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

yngrot

Jo varma kunde de bli om alla spjäll fanns vilket det inte gjorde på en i Borås..men sommaren var värst all värme genom golvet usch säger jag bara...


De var ju lite svårkötrda på vintern då vikten skiljer en del ca 400 kilo lägre tryck på höger hjul har jag för mig det var..  första vintern med vang 704 så bärgades den 3 ggr på en lördag sen så fick den stå till bättre däck hittades men även då fick man vara lätt på gasen för att inte sätta sig fast i snön..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina