Byberg & Nordin nya 3:a

Startat av Niclas Rosenius, 28 januari 2009, 20:11:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Johan B skrivet 11 april 2009, 15:49:38 PM
Nej det tror jag inte. 9700 för nordiska marknaden byggs normalt i Finland.

Jag trodde att man höll på att gå ifrån dessa principer. Och vad räknas i det här fallet som nordiskt? För Estland borde det vara enklare att köpa från Finland än Polen om det är geografin man syftar på. Och sedan är vi med i EU och har en gemensam EU-marknad
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan B

Till norden räknas ju normalt Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Om man följer det slaviskt på Volvo vet jag inte, som du säger så är det ju närmare för en estnisk kund att köpa finskt än polskt. Antagligen har man räknat på att kapaciteten i den finska fabriken räcker perfekt till den nordiska marknaden och därmed får övriga 9700 byggas i Polen. Om det sedan finns en ovilja från de nordiska kunderna att köpa polskbyggt när man har haft goda erfarenheter från finskbyggena ska jag låta vara osagt men inte heller det är en omöjlighet.

Niklas Bygdestam

Citat från: Johan B skrivet 11 april 2009, 16:33:11 PM
Till norden räknas ju normalt Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Om man följer det slaviskt på Volvo vet jag inte, som du säger så är det ju närmare för en estnisk kund att köpa finskt än polskt. Antagligen har man räknat på att kapaciteten i den finska fabriken räcker perfekt till den nordiska marknaden och därmed får övriga 9700 byggas i Polen. Om det sedan finns en ovilja från de nordiska kunderna att köpa polskbyggt när man har haft goda erfarenheter från finskbyggena ska jag låta vara osagt men inte heller det är en omöjlighet.

Jag tycker att det vore konstigt om man fölljde detta helt när det gäller busstillverkning. För Danmarks del kan Polen nästan vara enklare att nå än Finland. För Estland är givetvis Finland närmare. För Island borde det inte ens spela någon roll för de ligger så udda till ändå. Och fördomar om polskt och finskt finns väl i hela Europa. Volvo marknadsför dessutom namnet och inte tillverkarlandet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan B

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 april 2009, 16:43:11 PM
Jag tycker att det vore konstigt om man fölljde detta helt när det gäller busstillverkning. För Danmarks del kan Polen nästan vara enklare att nå än Finland. För Estland är givetvis Finland närmare. För Island borde det inte ens spela någon roll för de ligger så udda till ändå. Och fördomar om polskt och finskt finns väl i hela Europa. Volvo marknadsför dessutom namnet och inte tillverkarlandet

Att Volvo marknadsför ett namn spelar nog inte så stor roll så länge köparen är insatt i var tillverkningen sker. Detta om fördommar känns dock som en ganska vag spekulation så jag väljer att sätta den inom parantes. Ett alternativ jag glömde ta upp kan vara att det rör sig om produktionstekniska skäl. På ex biltillverkarsidan är byggs ju bilar från europeiska tillverkare för nordiska marknaden i många fall med tilläggspaket för kalla länder innehålalnde ex. kraftigare värmepaket, bättre isolering, strålkastarspolning (kan inte komma på någon tillverkare idag men Audi lade till detta på 90-talet) etc. Är ju inte omöjligt att även busstillverkare gör sådannt. Därmed skiljer man på marknad och marknad när man har två fabriker för att slippa dubbel lagerhållning (kostnad) på två ställen dessutom.