Byberg & Nordin nya 3:a

Startat av Niclas Rosenius, 28 januari 2009, 20:11:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ante

Citat från: yngrot skrivet 26 februari 2009, 22:28:03 PM
Snygg både inne och ute men de som sitter på extrastolar ser ju inget ut.. :P

Dom har väl och välja på att inte åka då :P

Ersa

Aha, ett fik där rampen egentligen ska sitta. Då är den förberedd för ramp alltså?

Ante

Citat från: Verspieder skrivet 27 februari 2009, 05:56:15 AM
Aha, ett fik där rampen egentligen ska sitta. Då är den förberedd för ramp alltså?

Ingen aning  :P

Johan B

Som vanligt när det gäller Byberg är det snyggt och påkostat. Grön ledbelysning trodde jag inte gick att få längre, har bara sett blått på nya 9700 och då i kombination med blått nattljus även i serviceseten men det verkar man inte ha på denna? Även om jag själv inte är någon fotomästare vågar jag påstå att det är utmärkt bildkvalitet med tanke på ljusförhållandena.

Svenn Erik Nielsen

Hej alla

Vad är karrosnr. på bussen??

Svenn Erik

Johan B

Citat från: Ante skrivet 27 februari 2009, 06:15:23 AM
Ingen aning  :P

Det verkar ju finnas lucka för ramp så det är den säkert.

Martin Maltkvist

Citat från: Ante skrivet 26 februari 2009, 21:57:17 PM
Okej, aningens försenade kommer här exteriör (inte lika bra som Niclas) och interiörbilder från 3:an


Vart sitter dörrknapparna i denna buss?
Ofta sitter de till höger men till vänster anar jag något som skulle kunna vara...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan B

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 april 2009, 21:13:04 PM
Vart sitter dörrknapparna i denna buss?
Ofta sitter de till höger men till vänster anar jag något som skulle kunna vara...

De två knapparna under backspegeljusteringen manövrerar dörrarna. På 9700 i linjeutförande sitter de oftast på högersidan, på turistare tvärt om (vilket ju är vanligt på mer renodlade turistbussar). Det är beställaren som avgör hur man vill ha det vilket ju är bra.

Martin Maltkvist

Citat från: Johan B skrivet 10 april 2009, 21:21:46 PM
De två knapparna under backspegeljusteringen manövrerar dörrarna. På 9700 i linjeutförande sitter de oftast på högersidan, på turistare tvärt om (vilket ju är vanligt på mer renodlade turistbussar). Det är beställaren som avgör hur man vill ha det vilket ju är bra.
Den tvåaxliga Volvon hos Charter (AUW357) ska ha knapparna till höger.
Tänk om man kunde få manövreringen med ett vred alternativt knappar som inte är återfjädrande.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan B

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 april 2009, 21:26:42 PM
Tänk om man kunde få manövreringen med ett vred alternativt knappar som inte är återfjädrande.

Bakåtsträvare ;) ;D. Du kan nog få både vred och ickefjädrande brytare om du vill betala för det men vad ska det vara nödvändigt för?

Martin Maltkvist

Citat från: Johan B skrivet 10 april 2009, 21:32:39 PM
Bakåtsträvare ;) ;D. Du kan nog få både vred och ickefjädrande brytare om du vill betala för det men vad ska det vara nödvändigt för?
Så man inte sliter ut högerarmen som man skriver, växlar buss och fingrar på andra knappar med men sedan har jag också åkt mycket stadsbuss...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

yngrot

Ja på nya bussar har man inte mycket nytta av vänsternäven..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Den här är väl byggd i Polen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan B

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 11 april 2009, 00:28:26 AM
Så man inte sliter ut högerarmen som man skriver, växlar buss och fingrar på andra knappar med men sedan har jag också åkt mycket stadsbuss...

Tänk om man skriver med vänsterhanden då? Sedan har ju de flesta stadsbussar automat och knappar finns ju på både höger och vänster sida om ratten ;) ;D. Kunde inte låta bli.... 8) Skämt åsido tror jag att det i mångt och mycket är en vanesak var knapparna skall sitta. Är man van vid svensk standard blir det ovant om det helt plötsligt kommer en tysk buss i företaget men det är ju även likadant åt andra hållet. Vred kan jag bara komma på ett övertag med och det är om man har dubbeldörr fram då manövreringen av den blir smidigare. Icke återfjädrande knappar kontra återfjädrande för dörrmanövrering (om vi pratar öppna/stänga-funktion) vet jag inte om det skulle vara någon skillnad alls i användarvänlighet.

Johan B

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 april 2009, 15:41:19 PM
Den här är väl byggd i Polen?

Nej det tror jag inte. 9700 för nordiska marknaden byggs normalt i Finland.