Tidiga julklappar till folket... (Hej här var det snö)

Startat av Patrik, 15 november 2008, 01:29:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.



Muk

Citat från: Greger Larsson skrivet 15 november 2008, 18:47:31 PM
Nä, det där var nog ett missförstånd. Hörvalls och Kiruna Trafik har aldrig haft något ägarmässigt samband. Linjebuss köpte Kiruna Trafik i början av 1995 efter att strax innan köpt de två andra stora privatbolagen i Norrbotten, Bodens Omnibus och Norrbottens Trafik. Sedan gick det inte bättre än att i den totala upphandling som genomfördes 1996/1997 blev Linjebuss helt utan trafik åt huvudmannen. I Kirunaområdet övertogs ett flertal linjer av Centrala Buss där bl a Hörvalls ingår. Kvar hos LB i Kiruna blev endast skoltrafik samt viss trafik åt LKAB och Rymdbolaget. På så sätt fick kanske vissa förare "välja" hos vilket företag man skulle köra. När LB även miste skoltrafiken året efter så såldes verksamheten till lokala ägare med platschefen Karl-Gösta Ivari i spetsen. Det nygamla namnet Kiruna Trafik var fritt att använda då det gamla bolaget under Linjebuss ägo bytt namn till Leasing AB Ceginus.

/GL
Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 november 2008, 20:02:01 PM
Tack för klargörandet! Jag missuppfattade troligen det föraren sa.
Jag får instämma i tacket för klargörandet! Jag satt ett bra tag med gamla årsredovisningar och telefonkataloger för att försöka hitta ett samband.  :)