En vecka tillända, vad blev det med den?

Startat av Peter Erret, 10 oktober 2008, 21:47:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Citat från: Karsten skrivet 12 oktober 2008, 16:36:45 PM
Så ja, det där vet du inte är helt rätt. Det är nog till viss del så som du säger, men absolut inte i grunden. Jag har för mig (vågar inte skriva "vet") att man inför ett anbudsräknande provkör sträckor inom trafikområdet man ska ta över. Jag vet att detta gjorts i Nacka/Värmdö för alla möjliga tomkörningsrelationer för ca 12 år sedan. Om dessa uppgifter följde med över till nästa trafikutövare vet jag inte, men jag misstänker att de används som jämförande material i fackets listarbeten.

En sak kan jag med säkerhet säga: Tomkörningstiderna har inte blivit kortare på Swebus tid i Nacka/Värmdö. Eventuellt har ökningen av tomkörningstiderna på vissa sträckor inte täckt upp de ökade trafikmängden.
Visst är det så att inför ett anbutsräkning så provkörs sträckorna men vad händer sedan? Facket får hela tiden begära ändringar i tjänsterna, man skruvar här ocdh där bara för att få ut mesta möjliga och hoppas at vi förare inte skriver övertidslapp då det bara handlar om 1-3 minuter.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2008, 16:45:34 PM
Hmm, Mölnviksg-Slussen 25 minuter, 22,7 km, medelfart 54,4 km

Ja, det är synnerligen gott om tid just i den relationen.

Karsten

Citat från: Peter Erret skrivet 12 oktober 2008, 16:50:12 PM
Visst är det så att inför ett anbutsräkning så provkörs sträckorna men vad händer sedan? Facket får hela tiden begära ändringar i tjänsterna, man skruvar här ocdh där bara för att få ut mesta möjliga och hoppas at vi förare inte skriver övertidslapp då det bara handlar om 1-3 minuter.

Det är ju en av grundbultarna i anbudsvärlden. Att få ut mesta möjliga till minsta kostnad. Det finns självklart andra värden som i längden leder till bättre lönsamhet, men i busstrafiken har det mest tänkts på de ekonomiska värdena.

Peter Erret

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2008, 16:45:34 PM
Hmm, Mölnviksg-Slussen 25 minuter, 22,7 km, medelfart 54,4 km
Enligt programmet ROUTE 66 Route 2005 är det 23,6 km mellan Mölnviksgaraget och Slussen (Sjöbergsplan).

Peter Erret

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2008, 17:00:06 PM
22,7 km kört med GPS 2004, reservation för att det var före ombyggnaderna i Mölnvik.
GPS mäter inte den sträckan som "går under jord" du missar nägra meter.