En vecka tillända, vad blev det med den?

Startat av Peter Erret, 10 oktober 2008, 21:47:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

Hmmm 85 km/h är väl ungefär medelhastigeheten på motorvägen in i mot Stan i från Björknäs hållet?
Kommer i håg när jag själv körde på E18 runt Danderyds sjukhus för några år sedan.
(obs jag lägger ingen bedömning om det är ok spärra bussen på 85km/h när jag inte känner till förhållandena) Så snälla bli inte upprörda om jag har fel.

jocke

Trevliga bilder som vanligt peter. Nästa sommar blir de absolut en resa ut till Nacka/Värmdö för min del. Räknar med en guidad tur då :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Optimal

Citat från: homer skrivet 11 oktober 2008, 19:11:06 PM
eftersom det är rena stadsbussar är de inte meningen att dem ska gå fortare än 85, det är bara 191kw (256hk)

volvos b7:or har aldrig heller lyckats ta sig upp mot 90.

sen är de givetvis beklaglit att ett trafikområde som har väldigt mycket motorvägstrafik skaffar bussar som inte orkar köra motorvägsfart, för givetvis kommer dem köras på dem linjerna om än inte hela tiden... Man kan lungt påstå att den som har beställt bussarna inte har den blekaste verklighetsförankring om var och hur bussarna kommer att användas.


Omnilink har ju 230 HK och toppar 100 km/h

Karsten

Citat från: homer skrivet 11 oktober 2008, 19:11:06 PM
eftersom det är rena stadsbussar är de inte meningen att dem ska gå fortare än 85, det är bara 191kw (256hk)

volvos b7:or har aldrig heller lyckats ta sig upp mot 90.

sen är de givetvis beklaglit att ett trafikområde som har väldigt mycket motorvägstrafik skaffar bussar som inte orkar köra motorvägsfart, för givetvis kommer dem köras på dem linjerna om än inte hela tiden... Man kan lungt påstå att den som har beställt bussarna inte har den blekaste verklighetsförankring om var och hur bussarna kommer att användas.


Men vänta nu, har du överhuvudtaget kört MAN i 85 km/h? Det har jag, och i 85 km/h så varvar motorn ca 1400 rpm. Alltså är det inte motorn eller växellådan som är anledningen till att de är spärrade, jag tippar på en mer teoretisk anledning.

JAB

Citat från: homer skrivet 11 oktober 2008, 19:11:06 PM
eftersom det är rena stadsbussar är de inte meningen att dem ska gå fortare än 85, det är bara 191kw (256hk)

volvos b7:or har aldrig heller lyckats ta sig upp mot 90.

sen är de givetvis beklaglit att ett trafikområde som har väldigt mycket motorvägstrafik skaffar bussar som inte orkar köra motorvägsfart, för givetvis kommer dem köras på dem linjerna om än inte hela tiden... Man kan lungt påstå att den som har beställt bussarna inte har den blekaste verklighetsförankring om var och hur bussarna kommer att användas.


Volvos äldre B7-or är spärrade på 80 km/h på EU-spärren, den andra spärren som kan programmeras om är också ställd på 80 km/h på B7orna och på många (de flesta) Omnicity. Skillnaden är att på Volvon fungerar spärren ...
Det finns en handfull B7L med ZF, dessa går i Büssingfart som mest (73km/h) men där är det övervarvningsskyddet som bestämmer.

Optimal

Citat från: JAB skrivet 12 oktober 2008, 09:54:42 AM
Volvos äldre B7-or är spärrade på 80 km/h på EU-spärren, den andra spärren som kan programmeras om är också ställd på 80 km/h på B7orna och på många (de flesta) Omnicity. Skillnaden är att på Volvon fungerar spärren ...
Det finns en handfull B7L med ZF, dessa går i Büssingfart som mest (73km/h) men där är det övervarvningsskyddet som bestämmer.

Innerstans Omnicity 5301-75 Toppar 89 vid nedförsbacke ;). Då varvar dom 2300 rpm, kortvagnarna lika så, fast då behövs ingen nedförsbacke, bara en låång raksträcka.
76an tror jag det var som spärrades i söderort till 70 km/h men 77 toppar som vanligt i

Nico


Sen är väl detta även en fråga som Kommunal blandat sig i. Har i alla fall sett uppmaningar, på officiellt papper, om att förare som får ut en vagn som är spärrad till 80 km/h eller motsvarande ska anmäla detta till facket. Personligen lägger jag inte heller någon värdering i det hela, men överlag kanske det är bra att det blir en allmän diskussion och därmed att även förarna i gemen får reda på vad förhållandena. I alla fall istället för som nu när vissa tror att det är fel på vagnen och vill ha...  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Man kan ju också fundera på en annan sak.. Man ska ju inte köra om varandra ute på vägarna, men bussen som bara gör 85 då? Peller eller Olle kanske vill köra i sina 90... Ska hela garaget ligga i en rad efter denna buss som inte går fortare hur mkt man än gasar? Någon som har någon åsikt om detta?


Fredde

CitatNä, därför bör ju detta införas på alla bussar, eller inte på någon. Beroende på däck och noggranhet i utrustningen kommer det ändå att finnas en viss skillnad men den som segar sig om med sin buss som råkar göra 86 km/h gör ju sig bara löjlig.

Jo, men sånna som bara ska förbi finns det ju alltid en klick av. Men detta med 85, borde ju innebära ca 90 på bilars hastighetsmätare. När man ligger i 90 på farthållaren (vart man än åker) känns det ju som man åker förbi alla bilar... :P

Så 1+1 blir nog 2 även i detta sammanhang.


Fredde

CitatJo det är väl det som är meningen med 85 kan jag tänka mig, att få färre sura bilister i telefonluren.

Har ingen tänkt på att ha en text på bakstammen? "Våra mätare visar olika" ::)

Fast det skulle nog reta upp ännu mer ;D


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 12 oktober 2008, 12:40:07 PM
Har ingen tänkt på att ha en text på bakstammen? "Våra mätare visar olika" ::)

Fast det skulle nog reta upp ännu mer ;D



Eller kanske: "Min mätare visar rätt, din visar fel. Gasa!" 8)

Jo

Jag är faktiskt inte heller om detta blir en allmän trend bland bolagen. Jag har svårt att argumentera emot 100-spärren men detta innebär ju att bussarna inte ens kan komma upp i den hastighet som de faktiskt får köra. Nu finns det ju ingen lag som säger att man måste köra 90 och 85km/h är i många fall tillräckligt dock finns det sträckor där jag personligen tycker det är en fördel ifall bussarna i alla fall går att få upp i lagstadgad högsta hastighet på 90 km/h. Som exempel kan nämnas 2-1 vägarna där begränsningen är 100 km/h . Kanske inte mycket att bråka om dessa 5 km/h men risken är ju att man sänker ytterliggare några km senare och då har vi helt plötsligt bussar som stoppar upp trafiken mer än nödvändigt. Dessutom innebär spärren att omkörning av fordon med lägre hastighet tar längre tid eller inte kan göras. Och ska man undvika alla omkörningar alltid blir det nog till att utöka tiden i tidtabellen i många fall.

Peter Erret

En aspekt som måste tas med i detta sammanhang är vilken tid som planeringen har anslagit för de olika sträckorna. Det finns sträckor inom trafikområden där tomning av buss måste ske med "momspåslag" för att inte komma sent till nästa framkörning, det finns även tider på turkörning där man inte får stanna för på- och avstigande för att hinna med nästa turkörning att då strypa möjligheten att framföra bussen i laglig hastighet gör det hela ännu mer frustrerande, som förare vill man ju starta turen i rätt tid, slippa höra "Du är sen", negativ stress blir följden och det kan då innebära att man på 30-50-70-sträcker kör en aning fortare än vad som är tillåtet för att köra in tiden, givetvis finns det förare som ignorerar dessa kommentarer men det gör ju inte alla i kåren utan de känner sig skyldiga till den sena avgången.

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2008, 13:19:36 PM
Problemet i trafiken är ju att "Svenssons" mätare visar för mycket, därför blir det alltid en massa klagomål på bussförare som kör som svin trots att det kanske handlar om att en buss i verklig fart om 95 km/h kör om en personbil i verklig fart om 84 km/h, av någon anledning har dessa synpunkter enligt min uppfattning ökat betydligt de senaste 4-5 åren, om man då direkt kan svara den som ringer att "tyvärr nu är det så att våra bussar kan inte köras i högre hastighet än 85 km/h i verklig fart" har man en betydligt bättre sits redan från början dessutom finns en icke föraktlig möjlighet till att spara dyrbara bränsledroppar.

Tror nog snarare på bränslespåret. Annars har man ju fortfarande i viss grad samma problem på tex fyrfiliga 70-sträckor. Eller ska man kanske börja spärra redan vid 65 km/h för att undvika problem även här.
Är verkligen påringningar av ovan nämnda slag ett stort problem(vanligt förekommande)?  Risken är ju som Peter Erret nämde att förarna nu istället försöker köra in den tiden på vägarna med lägre hastighet så överträdelelserna kanske istället ökar.

yngrot

Jag håller med Peter man borde ju kunna köra upp till 90 iaf.. sen är det väl dax att se över tidtabeller och tomkörningtider ..  nått för vårt kära fack att ta tag i...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina