Bussar med mittmotor

Startat av Neopland, 23 augusti 2008, 23:32:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kim

#15
Citat från: Johan B skrivet 24 augusti 2008, 11:09:40 AM
En kanske inte allt för vild gissning. Det säljer för dåligt och man har redan svårt med lönsamheten som det är. Genom att begränsa antalet varianter finns pengar att spara. Utanför Norden är marknaden för mittmotorn ganska begränsad och även här tycker jag på senare år ha märkt en trend att många åkare köper B12B istället för M så någon större risk att tappa kunder tror jag inte man behöver oroa sig för, inte minst för att det inte finns någon konkurrent på markanden med mittmotorkoncept. Men om det nu stämmer är det ju lite synd ändå med en epok som går i graven (B9S räknas INTE! ;)).

Ja, B12M sælger kun godt i Norden.. Trenden i dag er bakmotor busser.

Der bliver lavet en del om på Volvo's busprogram til næste år, desværre kan jeg ikke fortælle om det før Volvo selv har offentligt gjort informationerne.

B12M forsættes dog i Brasilien og til markeder udenfor Europa, men den bliver fremover ikke produceret i Europa og til kunder i Europa.

Johan B

Citat från: Kim skrivet 24 augusti 2008, 18:34:19 PM
Ja, B12M sælger kun godt i Norden.. Trenden i dag er bakmotor busser.

Der bliver lavet en del om på Volvo's busprogram til næste år, desværre kan jeg ikke fortælle om det før Volvo selv har offentligt gjort informationerne.

B12M forsættes dog i Brasilien og til markeder undenfor Europa, men den bliver fremover ikke produceret i Europa og til kunder i Europa.

Då har vi lite spännade att se fram emot då.

Fredrik Gelin

Citat från: Kim skrivet 24 augusti 2008, 10:57:05 AM
Volvo tager B12M modellen af programmet til næste år, og så er der slet ingen tilbage.
Hva med Temsa Opalin, Er den for liten til å telle her?
//Fredrik

michael k


Fredrik Gelin

Citat från: michael k skrivet 25 augusti 2008, 12:13:56 PM
äntligen
Var det på tiden att jag föreslog Opalin eller hur menar du?
//Fredrik

michael k


Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 augusti 2008, 17:02:32 PM
Ja visst, man byggde ju i början på B12:ans liv ett antal vanHool expressbussar med inbyggt motorrum för Swebus så jag kan aldrig tänka mig att D12 motorn bygger mer på höjden jmf med Scanias 6 cyl motor.

Allt jox som trycks in i motorrummen idag i miljöns tecken gör redan idag att installationen av pannkaksmotorn är betydligt högre än förr.
Så jag kan tänka mig att skillnaden i total bygghöjd mellan stående och liggande motorer blir såpass liten att det inte anses lönt att hålla liv i pannkakskonstruktionen.

Jag hörde tex att iom att Euro 4 infördes så bygger motorinstallationen såpass mycket mer i höjdled att VanHool Astral skulle få alltför litet bagageutrymme.

Knut

Klart at bulleret er mere merkbart for meg med en B12M enn en B12B. Kjørte Swebus 6337 i går. Den gir bra med lyd. Ikke så ille med 6335 eller 6336. Hørtes ut til at det var en liten lekkasje av eksos noen et sted i 6337. Gromlyd vil jeg kalle dette :)
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Neopland

#23
Jag vet inte varför ni tycker B12M bullrar och har lite bagageutrymme? I hög fart är det snarare vindbruset som hörs mest. Och många bakmotorbussar har ju ett vinande ljud från växellådan (om det är automat) som hörs ända fram. Sen har man ju plats för bagage där bak eftersom motorn sitter längre fram, varken större eller mindre än för en bakmotorbuss. Tycker inte att konceptet är så dumt faktiskt och är rätt förvånad att fler tillverkare inte har gjort samma sak. På bussar med lågt golv kan jag förstå varför man väljer att ha motorn bak men inte på vanliga bussar med normalgolv.