Borås idag [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 18 augusti 2008, 22:48:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Rondeller är inte gjorda för våra stora fordon.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Trafikar´n

Uppenbart inte, fast andra städer verkar iaf respektera att vi & våra fordon finns och behövs. Att bygga små rondeller har sin förtjusning för de som bara ser personbilsperspektivet. Men bygga rondeller för stora fordon är också en säkerhetsfråga, antagligen äger ngn i Borås kommun delar av ett bilplåtslageri. Varför inte göra generellt som i ex Skövde? Höger fil bara för högersväng? alt rakt fram? i HÖGERfil. Stackars boråsare tycker jag inte, men stackars er och oss som måste passera stan.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 29 augusti 2008, 15:23:50 PM
Uppenbart inte, fast andra städer verkar iaf respektera att vi & våra fordon finns och behövs. Att bygga små rondeller har sin förtjusning för de som bara ser personbilsperspektivet. Men bygga rondeller för stora fordon är också en säkerhetsfråga, antagligen äger ngn i Borås kommun delar av ett bilplåtslageri. Varför inte göra generellt som i ex Skövde? Höger fil bara för högersväng? alt rakt fram? i HÖGERfil. Stackars boråsare tycker jag inte, men stackars er och oss som måste passera stan.

Om du menar Östra leden i Skövde håller jag med: så skall rondeller byggas. Men den som byggde rondellerna på Vadsboleden och den som byggde dem i Borås tycks ha gått samma kurs. Sedan har man ju i Borås lyckats göra en stor rondell som Knallelandsrondellen så att ingen tycks veta hur man skall köra i den. För ett par år sedan visade det sig att trafikskolorna lärde ut en sak, polisen en annan. Spelar egentligen ingen roll, alla kör ändå i högerfilen oavsett om de skall köra ett trekvarts varv. Alternativt kör de i vänsterfilen och tror då automatiskt att man slipper väjningsplikten in mot rondellen.
För övrigt var det kö nästan hela Trandögatan förbi ICA Maxi i dag vid 17-tiden på grund av den felaktigt konstruerade Åhaga-rondellen. Linje 2, 7 och 9 blev alltså rejält försenade.
Apropå förseningar undrar hur man tänkt när man förlängde linje 3 till Almenäs. Samma körtid enligt tidtabellen antingen man skall till Armbåga (Ishallen) eller Almenäs. Det är bara det att det tar minst 5 minuter med personbil att köra Armbåga-Almenäs. Det går inte fortare med buss på den smala vägen - i synnerhet inte som det finns något som heter hållplatser också. Således var 3-orna mot Svensgärde minst 5 minuter försenade från Södra torget i den mån de kom från Almenäs. Blir fint till vintern! Eller till julhandeln, då det kan ta en kvart att passera Knallelandsrondellen om man kommer från Armbåga. Där gäller det att armbåga sig fram.  >:(


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Har inte kört de senast nämnda rondellerna, men den på söderleden fungerar bra. Undrar varför det inte är praxis, den modellen borde vara perfekt för de 2 rondellerna från fristadvägen in mot  borås,,, Men är det inte tom så att borås bygger "vackra" rondeller utan ens ha råd/avsatt medel att hålla dem vackra?

Att med de perspektivet och jämför nu med argumenten fr borås kommun i pressen om hastighetssänkningen på stadsmotorvägen får mig verkligen att betvila så väl trafiksäkerhetstankande som den allmäna kompetensen i byns förvaltning.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då