Borås idag [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 18 augusti 2008, 22:48:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 augusti 2008, 22:48:13 PM
Varannan tur på linje 2 mot Trandared körs nu via Druvefors och ICA Maxi. Här ska BL 053 just svänga in på Trandögatan från Druveforsvägen.
De turer som körs denna nya väg vänder ett par hållplatser tidigare istället för vid Högagärdsgatan för att tidtabellen ska hålla.
Jättefina bilder, Bernt och intressanta vinklar dessutom!

Dock är linjens förkortning till Husbondegatan dock en åtgärd för att hålla samma kilometerantal som tidigare på tvåan och dessa räcker inte hela vägen upp till Högagärdsgatan.

DEssutom, för att minska förvirringen, så borde Backgårdstvåan varit en annan linje (förslagsvis 4). Problemet är dock att den ska vidare även på andra hållet och två linjer till Tullen synes onödigt. Förhoppningsvis åtgärdas detta vid nästa "Framtidstrafik" eller vad den nu kommer att kallas.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Du skriver om bussarnas skyltning. Jag vet inte huruvida nummerskyltning och destination är separerade vad gäller Almenäs, men 021 som Du porträtterat här har inget realtidssystem utan här skyltar man fortfarande med ICU400 och dessa uppdateras med all säkerhet inte och då har man bara två val. Antingen skyltar man bara linje 3 eller så väljer man att skylta Almenäs och då blir det per automatik linje 43 i skyltsystemet.

024 har heller inget realtidssystem så här finns bara Trandared eftersom det också är ICU400.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 19 augusti 2008, 11:37:14 AM
Min gissning är att det nog bara är att vända och köra direkt det tar ju troligen lite längre tid köra runt Trndögatan än den vanliga körvägen... men jag kör inte inne i stan längre men de som gör kan ju rätta om jag har fel.. :)
Kilometerantalet är exakt det samma, vilket är anledningen till den nya ändhållplatsen. Dock kan ju vägförhållanden ställa till det lite då det i högtrafik är rätt omöjligt att komma ut på rv 27/41 från Trandögatan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: TH14 skrivet 19 augusti 2008, 20:38:16 PM
Det är i korsningen Almenäsvägen - Stenkullevägen som brytningen är lite för kraftig.

Visst gick det OmniLink på L3 under sommaren! Att man fortsatte med att sätta ut vagntypen måste rimligtvis innebära att man inte kunde lokalisera problemet till just linje 3 och just den korsningen. Men det kan säkert någon annan svara bättre på.
Du kände ju till det så det måste man väl ha kunnat då? Hur visste annars Du att problemet låg just i den korsningen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 03:11:21 AM
DEssutom, för att minska förvirringen, så borde Backgårdstvåan varit en annan linje (förslagsvis 4). Problemet är dock att den ska vidare även på andra hållet och två linjer till Tullen synes onödigt. Förhoppningsvis åtgärdas detta vid nästa "Framtidstrafik" eller vad den nu kommer att kallas.

Det är ett bra förslag och det finns ju inget som hindrar att linje 4 byter nummer till 2 vid Södra torget. Så gjorde i många år 9-an från Norrmalm, då den bytte nummer till 7-an vid Södra torget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

TH14

Citat från: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 03:14:26 AM
Du skriver om bussarnas skyltning. Jag vet inte huruvida nummerskyltning och destination är separerade vad gäller Almenäs, men 021 som Du porträtterat här har inget realtidssystem utan här skyltar man fortfarande med ICU400 och dessa uppdateras med all säkerhet inte och då har man bara två val. Antingen skyltar man bara linje 3 eller så väljer man att skylta Almenäs och då blir det per automatik linje 43 i skyltsystemet.

024 har heller inget realtidssystem så här finns bara Trandared eftersom det också är ICU400.

De Scania MaxCi (och övriga vagnar 1995-1997) som finns kvar har den äldre styrenheten Z300TD, inte ICU400. En skillnad är att den äldre varianten är krångligare att uppdatera. Dock inte omöjlig!  ;)

Citat från: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 03:19:45 AM
Du kände ju till det så det måste man väl ha kunnat då? Hur visste annars Du att problemet låg just i den korsningen?

Det är inte så dramatiskt, jag fick höra det första gången igår!

Svemicke

Citat från: TH14 skrivet 20 augusti 2008, 18:04:57 PM
De Scania MaxCi (och övriga vagnar 1995-1997) som finns kvar har den äldre styrenheten Z300TD, inte ICU400. En skillnad är att den äldre varianten är krångligare att uppdatera. Dock inte omöjlig!  ;)
Okej. Alltid bra att veta. :)

Citat från: TH14 skrivet 20 augusti 2008, 18:04:57 PMDet är inte så dramatiskt, jag fick höra det första gången igår!
A-ha! Då är det till allmän kännedom numera? :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Petter Swanberg (PSw)

Anledningen till att hpl COOP (linje 11) och ICA City/Albanoliden (också linje 11) tagits bort är Väst-trafiks satsning på tillgänglighet för rullstolsburna m fl. Hållpatserna höjs/ skall höjas, men ingen av ovan rubr. hpl har denna möjlighet då de ligger ute på plan mark (= parkeringsplats).

Kruxet för linje 2 att komma ut från Trandögatan på rv 27 - i högtrafik - gör det omöjligt att hålla tiden. (Jfr tidigare inlägg om linje 9:s problem i samma rondell, som både Staffan och jag tidigare berört på detta forum).   PSw

cobra_81

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 augusti 2008, 22:48:13 PM
För de bussar på linje 2 som nu ska vända tidigare på Trandared, vid hållplatsen Husbondegatan (alltså inte Backgårdsgatan som bussarna skyltar), har en ny liten vändslinga gjorts i ordning på Dalsåkersgatan. Nedan några bilder på när BL 055 vänder i denna.







Hej! Den nya ändhållsplatsen har redan börjat ta stryk, körde där idag och den kändes som att det var sumpmark. Kändes som att bussen skulle sjunka :D. Dessutom va det svårt att ta sig ut på Rv 27/41 (söderleden) från trandögatan, långa bilköer på trandögatan och söderleden resulterade i försening. ;)

Snygga bilder Bernt
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Bernt Talbrant

Citat från: cobra_81 skrivet 27 augusti 2008, 03:21:10 AM
Hej! Den nya ändhållsplatsen har redan börjat ta stryk, körde där idag och den kändes som att det var sumpmark. Kändes som att bussen skulle sjunka :D. Dessutom va det svårt att ta sig ut på Rv 27/41 (söderleden) från trandögatan, långa bilköer på trandögatan och söderleden resulterade i försening. ;)

Snygga bilder Bernt

Tackar! Jag har åkt 2:an en gång via Trandögatan och det var i fredags vid 17 - då var det kö ända till rondellen vid Maxi så det tog sin tid innan bussen kom ut på Söderleden. Angående vändplatsen på Dalsåkersgatan så är väl frågan om det inte är meningen att det så småningom ska bli en rodndell i korsningen med Trandaredsgatan så att bussen kan vända där. Med tanke på att Backgårdsgatan anges som destination verkar ju inte detta otroligt - då får man ju med den hållplatsen också.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 augusti 2008, 11:24:30 AM
Tackar! Jag har åkt 2:an en gång via Trandögatan och det var i fredags vid 17 - då var det kö ända till rondellen vid Maxi så det tog sin tid innan bussen kom ut på Söderleden. Angående vändplatsen på Dalsåkersgatan så är väl frågan om det inte är meningen att det så småningom ska bli en rodndell i korsningen med Trandaredsgatan så att bussen kan vända där. Med tanke på att Backgårdsgatan anges som destination verkar ju inte detta otroligt - då får man ju med den hållplatsen också.

Så var det ju tänkt från början men rondellbygget har blivit fördröjt. Jag vet inte när det nu beräknas vara klart, men meningen var alltså att den skulle ha varit det redan till den 18 augusti. Är problemet avsaknad av pengar torde inte bygget kunna påbörjas förrän tidigast nästa år.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2008, 12:00:10 PM
Så var det ju tänkt från början men rondellbygget har blivit fördröjt. Jag vet inte när det nu beräknas vara klart, men meningen var alltså att den skulle ha varit det redan till den 18 augusti. Är problemet avsaknad av pengar torde inte bygget kunna påbörjas förrän tidigast nästa år.



Hybergsrondellen på Hässleholmen var ju enormt nödvändig [ironi] så den slukade väl alla pengar?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 28 augusti 2008, 00:52:07 AM
Hybergsrondellen på Hässleholmen var ju enormt nödvändig [ironi] så den slukade väl alla pengar?

Om jag förstått rätt så var avsikten med denna bland annat att de ettor som vänder vid Brämhults idrottsplats skulle vända där i stället. Jag vet inte om det blivit så, enligt tidtabellen så är det fortfarande vändning vid idrottsplatsen. Men hursomhelst så håller jag med: rondellen på Trandared känns betydligt angelägnare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 augusti 2008, 08:50:15 AM
Om jag förstått rätt så var avsikten med denna bland annat att de ettor som vänder vid Brämhults idrottsplats skulle vända där i stället. Jag vet inte om det blivit så, enligt tidtabellen så är det fortfarande vändning vid idrottsplatsen. Men hursomhelst så håller jag med: rondellen på Trandared känns betydligt angelägnare.


Gatukontorets representant hade uttalat sig i Borås Tidning och sagt att rondellen är behövlig för det är så mycket trafik där. Undrar om han såg fel på trafiktätheten mellan Åsvägen/Hybergsvägen och riksväg 40, för jag har aldrig set någon hög trafiktäthet där rondellen är placerad.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Efter mina besök i Bs kan jag kanske se behovet av rondell där där som hastighetssänkande. Men på det stora hela anser jag att bs inte kan ordna trafik. Var väl inte för inte en stad med trafikingenjör utan körkort, o är kanske än?
Byns tre stora rondeller är ju trafikmässigt värdelösa, om ni tycker de är svåra fråga mig el ngn annan som ibland kör 25,25 från Halland till Alingsås...
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då