Borås idag [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 18 augusti 2008, 22:48:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Från och med idag körs stadstrafiken i Borås enligt vintertidtabell. Detta innebär bl a att linje 2 till Trandared både delvis lagts om och fått utökad trafik. Eftersom det är "min" linje tog jag några bilder under dagen. Utöver bilder från denna linje följer även några andra.


Varannan tur på linje 2 mot Trandared körs nu via Druvefors och ICA Maxi. Här ska BL 053 just svänga in på Trandögatan från Druveforsvägen.
De turer som körs denna nya väg vänder ett par hållplatser tidigare istället för vid Högagärdsgatan för att tidtabellen ska hålla.



BL 027 på Trandögatan vid ICA Maxi på väg mot Södra torget och Tullen.


För de bussar på linje 2 som nu ska vända tidigare på Trandared, vid hållplatsen Husbondegatan (alltså inte Backgårdsgatan som bussarna skyltar), har en ny liten vändslinga gjorts i ordning på Dalsåkersgatan. Nedan några bilder på när BL 055 vänder i denna.








Tidigare skyltade linje 2 destinationen Trandared, nu alltså Backgårdsgatan via Druvefors eller Högagärdsgatan. Här ett exempel på det senare i form av BL 046 som här kör in i rondellen vid Söderbrogatan/Fabriksgatan.


På morgonar och eftermiddagar körs nu även en förstärkningsbuss en gång i halvtimman åt vardera hållet mellan Södra torget och Trandared. Här har BL 028, som användes i denna trafik i eftermiddags, av någon anledning blivit stående på Söderbrogatan. Den är dessutom som synes skyltad Trandared istället för Högagärdsgatan. BL 037 på väg till Druvefors och Backgårdsgatan kör förbi.


BL 019 var en av de MaxCi som idag gick på linje 1 - skyltsystemet på denna var dock inte riktigt kurant. Men man har i alla fall satt ett papper med en "1" på i vindrutan.Här är den fotograferad på Södra torget när den ska mot Sjöbo.


Orusttrafiken 70387 på Söderbrogatan som förstärkningsbuss på linje 200 till Ulricehamn.


Linje 43 till Almenäs försvann redan vid tidtabellsskiftet i juni - istället körs vissa turer på linje 3 dit. Detta hindrade inte att BL 021 idag skyltade linje 43 till just Almenäs på en avgång i eftermiddag. Här en bild från Södra torget.

yngrot

Trevligt Bernt.... däremot måste man ju fundera på hur rättvist det är att ICA Maxi får så mkt mer busstrafik än vad COOP har???  COOP var ju till och med utan normala bussturer ett bra tag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Verkar vara många Omnilink på 2:an eller?
Om inte, hur rullar dessa?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 18 augusti 2008, 23:12:37 PM
Verkar vara många Omnilink på 2:an eller?
Om inte, hur rullar dessa?

Det gick några Omni på linje 2 idag, dessutom ett flertal MaxCi och en(?) MAN. Det bör fortfarande gå åt sju bussar på linje 2, förstärkningen på morgon och eftermiddag borträknad. På linjerna 7, 8 och 9 gick det nästan uteslutande Omni, om detta är planenligt bör sju av tio sådana gå åt till dessa linjer.

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 18 augusti 2008, 23:08:40 PM
Trevligt Bernt.... däremot måste man ju fundera på hur rättvist det är att ICA Maxi får så mkt mer busstrafik än vad COOP har???  COOP var ju till och med utan normala bussturer ett bra tag...

Ja det är inte så lite märkligt - och Coop Forum blev ju dessutom av med sin hållplats för linje 11.  :-\

Zella


yngrot

Citat från: Bussmicke skrivet 18 augusti 2008, 23:12:37 PM
Verkar vara många Omnilink på 2:an eller?
Om inte, hur rullar dessa?

De brukar rulla på linje 2 6 8 samt 7/9  om de även förekommer på linje 3 vet jag ej säkert men på övriga syns de ofta 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon A

De 2:or som vänder tidigare i den nybyggda slingan, får de nån minut över till att stå och varva ner eller måste de tuta och köra vidare direkt?

//Simon

yngrot

Min gissning är att det nog bara är att vända och köra direkt det tar ju troligen lite längre tid köra runt Trndögatan än den vanliga körvägen... men jag kör inte inne i stan längre men de som gör kan ju rätta om jag har fel.. :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 19 augusti 2008, 11:37:14 AM
Min gissning är att det nog bara är att vända och köra direkt det tar ju troligen lite längre tid köra runt Trndögatan än den vanliga körvägen... men jag kör inte inne i stan längre men de som gör kan ju rätta om jag har fel.. :)

Det bör ju gå ett ut om man kör via ICA Maxi och Trandögatan och vänder ett par minuter tidigare eller man kör den närmare vägen och vänder ett par minuter senare.
Enligt turlistan är vändtiden vid Högagärdsgatan 6 minuter och vid Backgårdsgatan (det står så även i turlistan) 7 minuter. Sedan vinner man väl ungefär en halv minut på att slippa köra Husbondegatan-Backgårdsgatan.
Körtiderna från Södra torget till ändhållplatsen håller möjligen vid extrem lågtrafik men knappast annars. Så i själva verket brukar det bara bli högst ett par minuter vid respektive vändhållplats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon A


TH14

Citat från: yngrot skrivet 19 augusti 2008, 10:25:23 AM
De brukar rulla på linje 2 6 8 samt 7/9  om de även förekommer på linje 3 vet jag ej säkert men på övriga syns de ofta 

Nej, inte på linje 3; rampen vid mittdörrarna skrapar i.

Staffan Sävenfjord

Citat från: TH14 skrivet 19 augusti 2008, 16:37:12 PM
Nej, inte på linje 3; rampen vid mittdörrarna skrapar i.

Under sommartidtabellen sågs ofta OmniLink på linje 3. Var är det rampen vid mittdörrarna skrapar i?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: yngrot skrivet 18 augusti 2008, 23:08:40 PM
Trevligt Bernt.... däremot måste man ju fundera på hur rättvist det är att ICA Maxi får så mkt mer busstrafik än vad COOP har???  COOP var ju till och med utan normala bussturer ett bra tag...

Man har väl ingen Scania COOP tillgänglig och det går väl inte att köra Scania MaxCi till COOP. Alltså får Maxi all trafik. 8) 8) 8) 8)

(Kunde inte låta bli ;))

TH14

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2008, 18:42:26 PM
Under sommartidtabellen sågs ofta OmniLink på linje 3. Var är det rampen vid mittdörrarna skrapar i?


Det är i korsningen Almenäsvägen - Stenkullevägen som brytningen är lite för kraftig.

Visst gick det OmniLink på L3 under sommaren! Att man fortsatte med att sätta ut vagntypen måste rimligtvis innebära att man inte kunde lokalisera problemet till just linje 3 och just den korsningen. Men det kan säkert någon annan svara bättre på.