Yrkes kompetensen efter 10 september

Startat av Frässe, 18 augusti 2008, 18:16:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

Citat från: Danne B. skrivet 19 augusti 2008, 12:05:39 PM
Var det ett svar på mitt inlägg? :)

Det jag alltså försökte få fram i mitt inlägg var att det räcker inte med att ha behörigheten D 10/9-08 för att automatiskt få YKB i 7 år utan man måste ha tagit YKB innan 10/9-08 för att få tillgodoräkna sig det! I Trådskaparens första inlägg kan man få intrycket av att alla som har D-behörighet innan 10/9-08 får vänta 7 år sedan med att ta YKB men så är det inte... Eller har jag fel?

//Danne


det jag sade var att det gäller om man skall köra utomlands o kolla hur lång respit de har för det är sverige som beslutat om 7 år och det gäller endast inom landet du kan behöva ykbt tidigare än de 7 åren ju

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 augusti 2008, 14:49:08 PM
Det kan nog vara idé att kolla ja, detsamma gäller ju redan idag om du kör på "Yrkeskompetens pga gammal hävd" och inte har av VV utfärdat bevis, utomlands räcker det ibland inte bara med att kunna visa hur länge du haft körkortet utan ytterligare dokument kan krävas.

Detta tycker jag i själva verket innebär en förenkling, i alla fall inom EU. Istället för att det finns kompetensbevis, intyg från vägverket eller från företaget som verkar lite svårt att greppa var och när det gäller och inom vilka avstånd så tycker jag detta verkar ganska klart. Ska du köra buss ska du ha det nya YKB, eller visa att du har körkort utfärdat innan 9/10. I alla fall så är det ju tydligt i de tre år som man minst kan hänvisa till hävdvunna rättigheter.

Men vi slipper dessa regler om fem mils radie som gäller, fast dom ändå inte alltid gäller eller efterföljs av företagen ändå.

Danne B.

Citat från: robbes skrivet 19 augusti 2008, 14:06:06 PM

det jag sade var att det gäller om man skall köra utomlands o kolla hur lång respit de har för det är sverige som beslutat om 7 år och det gäller endast inom landet du kan behöva ykbt tidigare än de 7 åren ju

Okej! Då är jag med! Men om man ska köra på utlandet då? Då måste man gå den där 35h-kursen ev. tidigare än om 7 år... Borde inte mitt Svenska YKB gälla även i utlandet även om deras chaufförer måste "ta om det" tidigare?

Det är nu det börjar bli rörigt... Om det är som det skrevs tidigare i tråden att ALLA som har D-behörighet 10/9-08 kommer att få 7 år att kunna tillgodoräkna sig (vilket jag betvivlar), kommer då någon alls att anordna dessa 35h-kurser kurser tidigare än om 7 år om det bara är chaffisar som kör på utlandet som behöver dom?! Borde vara relativt få att hålla dessa kurser för alls...?!

Är det moment 22 eller har jag missat nå´t?

//Danne

Simon Bertilsson

Jag har BC just nu. Om jag kompletterar med BECEDE efter att lagen införts, innebär det då att jag behöver ta grundutbildningen, eller är jag fortfarande undantagen?

CS

Citat från: Danne B. skrivet 19 augusti 2008, 16:40:30 PM
Okej! Då är jag med! Men om man ska köra på utlandet då? Då måste man gå den där 35h-kursen ev. tidigare än om 7 år... Borde inte mitt Svenska YKB gälla även i utlandet även om deras chaufförer måste "ta om det" tidigare?

Det gammla YKB kommer inte fylla någon laglig funktion längre, varken i sverige eller i EU. Så kör du utomlands behöver du eventuellt ta din fortbildning tidigare än sju år.

Citat från: Danne B. skrivet 19 augusti 2008, 16:40:30 PM
Det är nu det börjar bli rörigt... Om det är som det skrevs tidigare i tråden att ALLA som har D-behörighet 10/9-08 kommer att få 7 år att kunna tillgodoräkna sig (vilket jag betvivlar), kommer då någon alls att anordna dessa 35h-kurser kurser tidigare än om 7 år om det bara är chaffisar som kör på utlandet som behöver dom?! Borde vara relativt få att hålla dessa kurser för alls...?!

Är det moment 22 eller har jag missat nå´t?

//Danne

Varför tvivlar du på att alla kommer få tillgodoräkna sig? De nya reglerna säger att du kan hänvisa till hävdvunna rättigheter, vem skulle hindra dig sedan?

Det nya YKB kommer man vara tvungen att förnya efter fem år så längre än så kommer det ju i vilket fall som inte ta innan det hålls kurser eftersom de som tar kortet nu efter 10/9 ju kommer behöva förnya YKB inom fem år. Däremot så tror jag inte heller arbetsgivarna har något intresse att fördröja förnyandet in i det sista för oss som hänvisar till hävdvunna rättigheter utan fortbildningskurser kommer nog börja rulla igång så småningom för att sprida ut förarkåren. Men det är bara min gissning...

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 augusti 2008, 17:19:47 PM
Ja här i landet blir det enklare ja, frågan är bara om det blir enklare utomlands, även om du kanske har rätt i sak är det lagom lätt att hävda sin rätt inför en fransk trafikpolis eller en tysk "autobahn polizei", där är papper om ett antal olika språk att föredra och så är det ju redan idag.

Men även i resten av EU är det ju dessa regler som kommer gälla, då har jag svårt att se hur tysk eller fransk polis ska kunna stoppa dig?

Danne B.

Citat från: CS skrivet 19 augusti 2008, 17:32:46 PM
Det gammla YKB kommer inte fylla någon laglig funktion längre, varken i sverige eller i EU. Så kör du utomlands behöver du eventuellt ta din fortbildning tidigare än sju år.

Varför tvivlar du på att alla kommer få tillgodoräkna sig? De nya reglerna säger att du kan hänvisa till hävdvunna rättigheter, vem skulle hindra dig sedan?

Det nya YKB kommer man vara tvungen att förnya efter fem år så längre än så kommer det ju i vilket fall som inte ta innan det hålls kurser eftersom de som tar kortet nu efter 10/9 ju kommer behöva förnya YKB inom fem år. Däremot så tror jag inte heller arbetsgivarna har något intresse att fördröja förnyandet in i det sista för oss som hänvisar till hävdvunna rättigheter utan fortbildningskurser kommer nog börja rulla igång så småningom för att sprida ut förarkåren. Men det är bara min gissning...

Så jag kan kasta mitt nuvarande YKB-kort den 10/9-08 eftersom det inte fyller nå´n funktion längre?! Vad ska jag då visa upp (se broschyren) om jag blir stannad av sheriffen och dom vill se det?

Så även en person som till dags dato haft kortet 1 månad får börja köra linjer längre än 5 mil från och med 10/9-08...?

Verkar märkligt... Rimligare hade, iaf enligt mig, varit att dom som HAR ykb innan 10/9-08 får tillgodoräkna sig 7 år medans dom som INTE har det innan dess och inte har haft kortet ett år måste ta det enligt nya reglerna?! Eller?

Jag vidhåller att jag tvivlar... Av flera skäl... Och ett av dom är som sagt att det står i broschyren som det länkades till att man måste ha YKB med sig när man kör...

//Danne

CS

Citat från: Danne B. skrivet 19 augusti 2008, 17:41:11 PM
Så jag kan kasta mitt nuvarande YKB-kort den 10/9-08 eftersom det inte fyller nå´n funktion längre?! Vad ska jag då visa upp (se broschyren) om jag blir stannad av sheriffen och dom vill se det?

Så även en person som till dags dato haft kortet 1 månad får börja köra linjer längre än 5 mil från och med 10/9-08...?

Verkar märkligt... Rimligare hade, iaf enligt mig, varit att dom som HAR ykb innan 10/9-08 får tillgodoräkna sig 7 år medans dom som INTE har det innan dess och inte har haft kortet ett år måste ta det enligt nya reglerna?! Eller?

Jag vidhåller att jag tvivlar... Av flera skäl... Och ett av dom är som sagt att det står i broschyren som det länkades till att man måste ha YKB med sig när man kör...

//Danne

Ja visst står det så. Du måste ha det med OM du inte kan hänvisa till hävdvunna rättigheter. De som kan det, är som det också står om du läser undantagna. Ett undantag hamnar ovanpå en regel inte åt andra hållet.

Det gammla YKB är INTE detsamma, eller har nått att göra med, det nya YKB.

Nu orkar jag nog itne skriva det fler gånger...

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 augusti 2008, 17:45:40 PM
Rimligare hade, iaf enligt mig, varit att dom som HAR ykb innan 10/9-08 får tillgodoräkna sig 7 år medans dom som INTE har det innan dess och inte har haft kortet ett år måste ta det enligt nya reglerna?!

Så har jag också tolkat det hela.

Har du ett körkort som är äldre en ett år när de nya reglerna införs anses du av hävd ha rätt kompetens, det samma bör givetvis också gälla för de som vid detta tillfälle har KK yngre än ett år men som har kompletterat med YKB.

Detta står inte någonstans i reglerna så varifrån du får det undrar jag?

Danne B.

Citat från: CS skrivet 19 augusti 2008, 17:46:23 PM
Ja visst står det så. Du måste ha det med OM du inte kan hänvisa till hävdvunna rättigheter. De som kan det, är som det också står om du läser undantagna. Ett undantag hamnar ovanpå en regel inte åt andra hållet.

Det gammla YKB är INTE detsamma, eller har nått att göra med, det nya YKB.

Nu orkar jag nog itne skriva det fler gånger...

Du behöver inte skriva det fler gånger, jag förstår vad du skriver, men jag tolkar det som Vägverket skriver på ett annorlunda sätt än vad du gör...

Jaja... Det lär väl visa sig om din eller min tolkning är den rätta! :)

//Danne

Danne B.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 augusti 2008, 17:45:40 PM
Rimligare hade, iaf enligt mig, varit att dom som HAR ykb innan 10/9-08 får tillgodoräkna sig 7 år medans dom som INTE har det innan dess och inte har haft kortet ett år måste ta det enligt nya reglerna?!

Så har jag också tolkat det hela.

Har du ett körkort som är äldre en ett år när de nya reglerna införs anses du av hävd ha rätt kompetens, det samma bör givetvis också gälla för de som vid detta tillfälle har KK yngre än ett år men som har kompletterat med YKB.

Trevligt... Då är det inte bara jag som tolkat det hela på det viset! :)

//Danne

CS

Jag klipper här in den delen som handlar om hävdvunna rättigheter i den nya lagen:

"3 kap. Förarkrav

1 § För att få framföra ett fordon med gods- eller
persontransporter ska en förare enligt denna lag ha ett
yrkeskompetensbevis för grundläggande kompetens och
fortbildning. Föraren ska också uppfylla ålderskraven i 3-7 §§.

Hävdvunna rättigheter

2 § Förare som innehar eller har innehaft ett svenskt körkort
med förarbehörigheterna D eller DE utfärdat första gången före
den 10 september 2008 är undantagna från kravet att ha ett
yrkeskompetensbevis om grundläggande kompetens för
persontransporter.

Förare som innehar eller har innehaft ett svenskt körkort med
förarbehörigheterna C eller CE utfärdat första gången före den
10 september 2009 är undantagna från kravet att ha ett
yrkeskompetensbevis om grundläggande kompetens för
godstransporter.

Med svenskt körkort jämställs körkort som utfärdats i en annan
stat inom EES. Ett sådant körkort gäller i Sverige enligt sitt
innehåll."


Jag har svårt att av detta göra mer än en tolkning och framförallt få in var det gammla YKB spelar in?

Om man läser vidare i texten så ser man att det faktiskt även i den nya lagen finns en klausul med linjelängd under 50km. I denna lagen handlar det dock om att man för personer under 23år kan ge även dessa en förkortad grundutbildning på 140h. Då får dessa personer dock bara köra linjetrafik under 50km.

Läs gärna igenom hela lagtexten, den är faktiskt inte så svårskriven:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2007:1157

Svemicke

Citat från: CS skrivet 19 augusti 2008, 13:25:49 PM
Det kommer nog i slutändan handla om vad som kommer stå på ditt körkort eftersom det är det du måste visa vid kontroll. Står det datum för utfärdande innan 10/9 även när du får tillbaka det så är du på det gröna, annars är det nog tyvärr så att du måste ha YKB med.
Mitt B-körkort återkallades samtidigt som mitt D-körkort (december 2006), men då jag fick tillbaks det (november 2007) så stod det att det var utfärdat i april 1997 som är det datum som jag tog mitt B-körkort. Antar att samma sak bör gälla även för D-körkortet då jag tog detta i februari 2006. Annars får jag väl gå några vändor till i diverse rättssalar. Börjar bli van nu. Eller så får jag gå grundutbildningen men jag tänker inte lägga en krona på den för att mitt två år gamla YKB helt plötsligt blivit ogiltigt trots löfte om fem års giltighet.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

#28
Citat från: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 02:17:51 AM
Mitt B-körkort återkallades samtidigt som mitt D-körkort (december 2006), men då jag fick tillbaks det (november 2007) så stod det att det var utfärdat i april 1997 som är det datum som jag tog mitt B-körkort. Antar att samma sak bör gälla även för D-körkortet då jag tog detta i februari 2006. Annars får jag väl gå några vändor till i diverse rättssalar. Börjar bli van nu. Eller så får jag gå grundutbildningen men jag tänker inte lägga en krona på den för att mitt två år gamla YKB helt plötsligt blivit ogiltigt trots löfte om fem års giltighet.

Citat från: CS skrivet 19 augusti 2008, 18:03:22 PM
"Hävdvunna rättigheter

2 § Förare som innehar eller har innehaft ett svenskt körkort
med förarbehörigheterna D eller DE utfärdat första gången före
den 10 september 2008 är undantagna från kravet att ha ett
yrkeskompetensbevis om grundläggande kompetens för
persontransporter."

Min fråga är därmed besvarad. Mitt D-körkort utfärdades första gången före den 10 september 2008. 23 februari 2006 för att vara exakt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

Jag skrev upp på vägverket i februari bara för att kunna få vägverkets YKB kort. Där står nation Sverige och då gäller de svenska tillämpningarna av reglerna var än du befinner dig i EU. Jag har inom loppet av 7år möjligheten att gå en fortbildningskurs på 35timmar för att förlänga min YKB till 10år och måste sedermera gå på fortbildning vart 5e år. Visst det är inga glasklara regler men det kommer nog dispenser för alla förare som inte klarar testerna.

Sen blev jag inte chaufför för att jag ville plugga ihjäl mig då kunde jag lika gärna läst teologi, jag fattar inte vad teoretiska kunskaper skall vara till nytta i alla yrken idag.