Yrkes kompetensen efter 10 september

Startat av Frässe, 18 augusti 2008, 18:16:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frässe

Hur bli det efter 10 september? Kan då även köra mer än 5 mil? Tas 5 mil gräns bort då? Men ha dispens i fem år för yrkes kompetems utbildning? Man säger att 5 mil redan borta genom att ingen bry sig. Inte ens polis bry sig om man inte kör dygnet runt eller orsaka mycket olyckor. Typ lastbilar till - från utlndet. Om 5 mil tas bort kan jag då söka annat jobb (som Swebus Express eller lång linje bussar) eller måste jag vänta på utbildning på jobbet eller på trafikskola? Det är så krångligt. Alla kollegor säger olika och är inte säker på regler.

Zella

Vad jag vet så... Är linjen längre en 5 mil så ska du ha yrkeskompitensbevis samt använda färdskrivare analog som digital... det är mina erfarenheter från Blå Express i Gbg (kör inte den linjen längre)... men det var blandat... en del hade inget yrkeskompitensbevis... medans en del struntade i färdskrivaren.

Och vad jag tror så kräver nog Swe ex yrkeskompitensbevis då detta är lite finare linjer än vanliga landsortslinjer  ::)

Men det är säkert någon som har en bättre förklaring. 

CS

Det gammla yrkeskompetensbeviset kommer inte längre ha någon betydelse. Alla som tar nytt körkort måste gå en utbildning för att få det nya yrkeskompetensbeviset medans de som redan har körkort är undantagna. Inom 7år måste dock dessa undantagna gå fortbildningen på 35h och får då yrkeskompetensbevis.

Om det inte var klart nog så kommer det inte längre finnas någon femmilsgräns vad gäller yrkeskompetensbevis, istället kommer det krävas för all trafik såvida du inte tagit ditt busskort innan september iår.

Det gammla yrkeskompetensbeviset är inte alls samma som eller på något sätt kopplat till det nya yrkeskompetensbeviset!

Danne B.

Citat från: CS skrivet 18 augusti 2008, 20:24:37 PM
Det gammla yrkeskompetensbeviset kommer inte längre ha någon betydelse. Alla som tar nytt körkort måste gå en utbildning för att få det nya yrkeskompetensbeviset medans de som redan har körkort är undantagna. Inom 7år måste dock dessa undantagna gå fortbildningen på 35h och får då yrkeskompetensbevis.

Om det inte var klart nog så kommer det inte längre finnas någon femmilsgräns vad gäller yrkeskompetensbevis, istället kommer det krävas för all trafik såvida du inte tagit ditt busskort innan september iår.

Det gammla yrkeskompetensbeviset är inte alls samma som eller på något sätt kopplat till det nya yrkeskompetensbeviset!

Är du helt säker på detta? Jag har förstått det som att dom har YKB idag får tillgodoräkna sig detta i 7 år medans dom som inte innehar det idag och inte hinner ta det innan 10 september måste genomgå kursen!

Dvs en person som inte haft körkortet ett år och kört buss på heltid och/eller gjort provet hos Vägverket innan 10/9 i år kommer inte att få tillgodoräkna sig dessa 7 år...?!

Men jag kan ha fattat nå´t fel! :)

//Danne

robbes

Citat från: Danne B. skrivet 19 augusti 2008, 00:35:10 AM
Är du helt säker på detta? Jag har förstått det som att dom har YKB idag får tillgodoräkna sig detta i 7 år medans dom som inte innehar det idag och inte hinner ta det innan 10 september måste genomgå kursen!

Dvs en person som inte haft körkortet ett år och kört buss på heltid och/eller gjort provet hos Vägverket innan 10/9 i år kommer inte att få tillgodoräkna sig dessa 7 år...?!

Men jag kan ha fattat nå´t fel! :)

//Danne

OBSERVERA det kan variera med längderna på ykbs tiden för hävdvunnen rätt danmark har bara 3 eller om det var 5 års utb tid på sig så man får se upp där

http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____3163.aspx

http://www.vv.se/templates/page3____20991.aspx

Svemicke

Jag har redan yrkeskompetensbeviset. Tog det i januari 2006, men körkortet tog dem på grund av sjukdom. Vad gäller månne för mig och de som sitter i samma sits?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

blubb

Citat från: Svemicke skrivet 19 augusti 2008, 01:24:45 AM
Jag har redan yrkeskompetensbeviset. Tog det i januari 2006, men körkortet tog dem på grund av sjukdom. Vad gäller månne för mig och de som sitter i samma sits?

Att ta tillbaka det innan september! annars får du sätta dig i skolbänken igen

Ersa


Danne B.

Citat från: robbes skrivet 19 augusti 2008, 00:49:47 AM
OBSERVERA det kan variera med längderna på ykbs tiden för hävdvunnen rätt danmark har bara 3 eller om det var 5 års utb tid på sig så man får se upp där

Var det ett svar på mitt inlägg? :)

Det jag alltså försökte få fram i mitt inlägg var att det räcker inte med att ha behörigheten D 10/9-08 för att automatiskt få YKB i 7 år utan man måste ha tagit YKB innan 10/9-08 för att få tillgodoräkna sig det! I Trådskaparens första inlägg kan man få intrycket av att alla som har D-behörighet innan 10/9-08 får vänta 7 år sedan med att ta YKB men så är det inte... Eller har jag fel?

//Danne

F.Å

Citat från: Danne B. skrivet 19 augusti 2008, 12:05:39 PM
Var det ett svar på mitt inlägg? :)

Det jag alltså försökte få fram i mitt inlägg var att det räcker inte med att ha behörigheten D 10/9-08 för att automatiskt få YKB i 7 år utan man måste ha tagit YKB innan 10/9-08 för att få tillgodoräkna sig det! I Trådskaparens första inlägg kan man få intrycket av att alla som har D-behörighet innan 10/9-08 får vänta 7 år sedan med att ta YKB men så är det inte... Eller har jag fel?

//Danne

Enligt vägverkets broschyr http://www.vv.se/filer/45851/89116_yrkeskompetens_utg2_0804.pdf så framgår att den som har behörighet D/DE utfärdat innan lagen börjat tillämpas inte omfattas av kravet på YKB. Inom sju år ska man gå en fortbildning på 35 timmar för att få beviset.

Danne B.

Citat från: F.Å skrivet 19 augusti 2008, 12:35:36 PM
Enligt vägverkets broschyr http://www.vv.se/filer/45851/89116_yrkeskompetens_utg2_0804.pdf så framgår att den som har behörighet D/DE utfärdat innan lagen börjat tillämpas inte omfattas av kravet på YKB. Inom sju år ska man gå en fortbildning på 35 timmar för att få beviset.

Okej!

Men tittar man i den broschyren står där även att alla förare måste ha med sitt YKB-kort vid körning och att man får det efter genomfört prov och/eller utbildning...?!

Betyder det att det att alla som tar D-behörigheten innan 10/9-08 automatiskt får ett YKB att ha med under färd? Eller får man köra helt utan under dessa 7 år?

Helt glasklart är det inte... Eller så är det jag som är dum! ;D

//Danne

CS

Citat från: Danne B. skrivet 19 augusti 2008, 12:50:15 PM
Okej!

Men tittar man i den broschyren står där även att alla förare måste ha med sitt YKB-kort vid körning och att man får det efter genomfört prov och/eller utbildning...?!

Betyder det att det att alla som tar D-behörigheten innan 10/9-08 automatiskt får ett YKB att ha med under färd? Eller får man köra helt utan under dessa 7 år?

Helt glasklart är det inte... Eller så är det jag som är dum! ;D

//Danne

Visst är det så att man måste ha det med under körning. MEN, de som har körkort utfärdat innan 10/9 är undantagen detta och måste istället bara uppvisa att körkorten är taget innan 10/9. Dessa är i sverige undantagna i 7 år men detta varierar tydligen inom EU.

De som är undantagna kommer sedan bara behöva gå fortbildningen på 35h, alltså inte grundutbildning på ~300h, och får då yrkeskompetensbeviset.

Men, ALLA som tagit körkort innan 10/9 är undantagna. Och återigen, det yrkeskompetens som funnits sedan innan försvinner och har inget alls med det nya yrkeskompetensbeviset att göra. Det innebär ju att även de som har det befintliga yrkeskompetensbeviset måste hänvisa till undantaget och sedan gå fortbildning inom sju år. Det gammla yrkeskompetensbeviset har alltså efter 10/9 inte längre något värde!

Svemicke

Citat från: blubb skrivet 19 augusti 2008, 08:32:55 AM
Att ta tillbaka det innan september! annars får du sätta dig i skolbänken igen
Citat från: F.Å skrivet 19 augusti 2008, 12:35:36 PM
Enligt vägverkets broschyr http://www.vv.se/filer/45851/89116_yrkeskompetens_utg2_0804.pdf så framgår att den som har behörighet D/DE utfärdat innan lagen börjat tillämpas inte omfattas av kravet på YKB. Inom sju år ska man gå en fortbildning på 35 timmar för att få beviset.
Min behörighet är utfärdad innan dess. Bara tillfälligt återkallad på grund av sjukdom. Jag tror inte Vägverket själv vet vad som gäller i mitt fall.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

CS

Citat från: Svemicke skrivet 19 augusti 2008, 01:24:45 AM
Jag har redan yrkeskompetensbeviset. Tog det i januari 2006, men körkortet tog dem på grund av sjukdom. Vad gäller månne för mig och de som sitter i samma sits?

Som sagt, det YKB du har kommer inte längre ha någon betydelse. Däremot blir det väl en fråga om du får ett nyutfärdat körkort när du får tillbaka det. Om ditt körkort är utfärdat efter 10/9 kan du inte hänvisa till undantaget och ditt befintliga YKB gäller inte heller längre. Då måste du gå grundutbildning skulle jag gissa, dock den förkortade varianten (140h) som gäller om man är över 23.

Om du däremot får tillbaka din behörighet innan 10/9 så kan du också hänvisa till hävdvunna regler.

Från vägverkets information om hävdvunna regler:

"Hävdvunna rättigheter
– en övergångsregel
I den nya lagen finns en övergångsregel som kal�-
las "hävdvunna rättigheter". Den innebär att förare
med körkortsbehörigheterna C, CE, D och DE
inte behöver genomgå grundläggande utbildning
och avlägga prov, om deras körkort är utfärdade
innan lagens krav börjar gälla.
Tiden för hur länge hävdvunna rättigheter kan
tillämpas innan fortbildning måste genomföras,
kommer att variera mellan olika EU-länder. Til�-
låtet tidsspann är mellan tre och sju år. I Sverige
gäller sju år."

CS

Citat från: Svemicke skrivet 19 augusti 2008, 13:21:04 PM
Min behörighet är utfärdad innan dess. Bara tillfälligt återkallad på grund av sjukdom. Jag tror inte Vägverket själv vet vad som gäller i mitt fall.

Det kommer nog i slutändan handla om vad som kommer stå på ditt körkort eftersom det är det du måste visa vid kontroll. Står det datum för utfärdande innan 10/9 även när du får tillbaka det så är du på det gröna, annars är det nog tyvärr så att du måste ha YKB med.