Fråga om bussar med bakplattform

Startat av Niklas Bygdestam, 03 juli 2007, 13:02:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det har nog inte undgått någon att Uppsalas Volvo Säffle med bakplattform nu är borta och har blivit historia. Det känns lite vemodigt tycker i alla fall jag men samtidigt förstår man ju att det var oundvikligt

Har en fråga om bakplattformar. Finns det någon buss kvar i trafik nu med bakplattform? Eller var Uppsalas bussar de allra sista i Sverige? Vilka har haft bussar med bakplattform? Fanns det några som hade precis identiska bussar med Uppsalas?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Om du menar i "modern" tid så hade Södertälje några vagnar med bakplattform, det var pga stor mängd barnvagnar på vissa linjer.
Om vi går tillbaks till ca 1970 och tidigare, däremot, så var det vanligt med bakplattform över hela landet, även i Uppsala. Då var det ett arv från tvåmansbetjäningens tid.
(Björn

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 juli 2007, 13:15:56 PM
Om du menar i "modern" tid så hade Södertälje några vagnar med bakplattform, det var pga stor mängd barnvagnar på vissa linjer.
Om vi går tillbaks till ca 1970 och tidigare, däremot, så var det vanligt med bakplattform över hela landet, även i Uppsala. Då var det ett arv från tvåmansbetjäningens tid.
(Björn




Jag borde nog förtydligat med att jag menar "modern tid". Ödlorna i Uppsala från 1950-talet vet jag hade bakplattform och en sådan finns ju också bevarad. Men om vi kan utgå då från omkring 1970 och framåt när det gäller min fråga
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bernt Talbrant

#3
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 juli 2007, 13:02:49 PM
Det har nog inte undgått någon att Uppsalas Volvo Säffle med bakplattform nu är borta och har blivit historia. Det känns lite vemodigt tycker i alla fall jag men samtidigt förstår man ju att det var oundvikligt

Har en fråga om bakplattformar. Finns det någon buss kvar i trafik nu med bakplattform? Eller var Uppsalas bussar de allra sista i Sverige? Vilka har haft bussar med bakplattform? Fanns det några som hade precis identiska bussar med Uppsalas?

Borås Lokaltrafik köpte under en tioårsperiod med start i början av 80-talet ett ganska stort antal Volvo/Wiima-bussar med bakplattform, de hade nr 198-214, 218-229, 232-242 samt 248-257. Idag är alla dessa borta. Om även de fem Volvo/Säffle 243-247 hade bakplattform kommer jag inte ihåg på rak arm - får skylla på att de blev ganska kortlivade hos BL...

Kaxen


Bernt Talbrant

Citat från: Kaxen skrivet 03 juli 2007, 15:11:26 PM
Vad menas med bakplattform? ??? Bild?

Har tyvärr ingen digitalbild att illustrera med men med bakplattform avses att det är ståplatser längst bak i bussen istället för sittplatser. En slags plattform bakom och intill bakersta dörren.


bussgrabben

Polarbuss i Umeå hade åtminstone en Säffle med bakplattform under 90-talet, men jag vet inte om den finns kvar. Möjligt att den kanske går som flygbuss ibland?


christianm

SL hade ju en H2 (Volvo B10M Säffle) med bakplattform ett tag på 80-talet. Den var silverfärgad med röda ränder. Den har varit uppe för diskussion här på BS förut men jag minns ändå inte vad som hände med den sedan  :-[.

S Svensson

De 5 bussarna som BL hade gick med bakplattform. När jag en gång åkte med en av dem till Knalleland så fanns det inga säten heller i platformen. Möjligen kan detta gällt enbart en av dem.
Buss i Väst övertog alla 5 eftersom de behövde äldre bussar. 4 hamnade i i närheten av Borås och en av dem hos VL i Vänersborg. Av de tre som Landvetterbuss förvärvade så fanns det två varianter på sätestyget. Vad gällde den buss som Horredstrafiken förvärvade så monterades in ytterligare säten. BL hade tydligen monterat in en bakre soffa och i den som Horred hade sattes in en soffa för bakre dörren. Denna buss hade radionr 45078 och brandskadades i Älekulla. Därefter stod en en tid på Kinna Bil AB. mvh Sören

Jonas Gustafsson

Bakplattform (och dörrställning 1-0-1 resp. 2-0-1) hade väl i princip alla Kålleredsbussarnas och Mölndalsbussarnas bussar under 70-talet och början av 80-talet. Dessa bolag hade också många Wiimabussar.

Tjörns Omnibustrafik hade ett par korta B10M-50 / Säffle med bakplattform, har för mig att dörrställningen var  2-0-2. Skall leta upp bild.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bernt Talbrant

Citat från: S Svensson skrivet 03 juli 2007, 23:13:46 PM
De 5 bussarna som BL hade gick med bakplattform. När jag en gång åkte med en av dem till Knalleland så fanns det inga säten heller i platformen. Möjligen kan detta gällt enbart en av dem.
Buss i Väst övertog alla 5 eftersom de behövde äldre bussar. 4 hamnade i i närheten av Borås och en av dem hos VL i Vänersborg. Av de tre som Landvetterbuss förvärvade så fanns det två varianter på sätestyget. Vad gällde den buss som Horredstrafiken förvärvade så monterades in ytterligare säten. BL hade tydligen monterat in en bakre soffa och i den som Horred hade sattes in en soffa för bakre dörren. Denna buss hade radionr 45078 och brandskadades i Älekulla. Därefter stod en en tid på Kinna Bil AB. mvh Sören

Efter att ha funderat lite på detta så har jag också kommit fram till att även dessa fem Volvo/Säffle, BL 243-247, hade plattform bak. BL satte aldrig in säten baktill i dessa under den tid de rullade i Borås, däremot kan man ha gjort det i samband med att de såldes. BL 248-257 fick däremot en riktig ombyggnad med säten hela vägen där man fick titta noga för att se att det gjorts i efterhand. Detta gjordes när de övergick från ren stadstrafik till landsbygdstrafik. Även några ur serien 237-242 fick säten insatta längst bak när de blev skolbussar men detta var en betydligt enklare ombyggnad.

76

Bakplattformar är jättebra, där kan man packa in en hel skolklass eller ett mycket stort antal berusade studenter.

Jona

Hej

Har inte Vilhelmina Taxi´s nya vanhool ledbussar av modell T9 bakplattform. Kan nästan svära på det när jag gick förbi och tittade in i en i början av Juni.
MVH Filosofen Jona