Huvudmeny

En H20A...

Startat av Fredde, 16 augusti 2008, 03:07:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Citat från: homer skrivet 16 augusti 2008, 22:21:40 PM
alla H20A, H47 och H48 har riktigt skinn det är inte syntetläder

Wow. har dom lyxat till det. Maxci har bara plast vad jag vet.

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 22:34:16 PM
Wow. har dom lyxat till det. Maxci har bara plast vad jag vet.

Ja, men det är ju något som är inköpt i efterhand, eftersom NocoCity-stolarnas nackstöd blev sunkiga så snabbt.

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 22:07:38 PM
Vagnutsättare har Busslink. SÅ det finns något som heter det JA.
Så fint då. Swebus har i stället ett optimeringsprogram som sätter ut vagnarna, om nu inte trafikledaren väljer att aktivt göra det själv(när tid och intresse finnes). Hänsyn tas i första hand till hur mycket bränsle de olika vagnindividerna drar, och hur omloppet är specat (krav på regional, miljözon mm.. om sådana krav finns inmatade).
Citat från: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 22:07:38 PM
Föraren ska ta den bussen som han får av Vagnutsättaren. Fungerar den inte, Dvs startar inte eller något annat så får han/hon en annan vagn.

Ja, men förare missar ibland och t.ex. kanske tar 3869 i stället för 3969 och då blir det "obekväma" bussar på regionallinjer.

Fredde

Ja nån ståplats blev det då inte med denna buss. Snarare sittplatser över...

De blå B9S måste ju även de vila ibland, speciellt när km.mätaren visar:



Knäppte bilden (med nallen) under Lördagskvällen, då den slog om.

/Fredde


Karsten

40000 mil på 3 år, här går det undan..

Ersa

C:a 36,5 mil/dag i genomsnitt. De är snart inkörda då?
Behåller de blåfärgen och går i samma trafik hela ålderskravet ut tro? :P

Fredde

Citat40000 mil på 3 år, här går det undan..

Ja det var tydligen den första som passerade 40.. Gissar att den är ute och rullar idag också. Gick igår på det längsta omloppet, kl 5 till 01.

CitatC:a 36,5 mil/dag i genomsnitt. De är snart inkörda då?
Behåller de blåfärgen och går i samma trafik hela ålderskravet ut tro? :P

Ja nu börjar de kännas inkörda.. ;) Denna gick faktiskt riktigt bra!
Skulle dock tvivla på att man lackerar om dessa till röda senare. Fast det är klart, det ska ju till en biogasdepå för Värmdö i sammanband med upphandligen (som nog kommer bli förskjuten 1 eller 2 år enl. tidigare tråd), så då kommer nog denna hitta ett nytt hem, möjligen i Björknäs.


Viktor


Carl W

Citat från: Fredde_J skrivet 17 augusti 2008, 02:02:34 AM
Ja nån ståplats blev det då inte med denna buss. Snarare sittplatser över...

De blå B9S måste ju även de vila ibland, speciellt när km.mätaren visar:



Knäppte bilden (med nallen) under Lördagskvällen, då den slog om.

/Fredde

Var är den bilden då? Här har den ju gått ytterligare 3,6 mil.

Carl W

Citat från: at1981 skrivet 16 augusti 2008, 19:05:09 PM

Sedan var det dessutom skandalöst ut av Busslink att sätta in vagn 5641 på 637 från Singö till Stockholm och det är också en icke regional vagn, så det är ett problem som finns inom SL oavsett entreprenör att komforttänkandet är borta med vinden :(. Så det är nog SL som måste ta sitt ansvar och se till att deras kunder får den bästa tänkbara kvalitén som är möjlig och sätta lite krav på entreprenörerna så entreprenörerna vet vad som gäller och då lättare kan planera vagnutsättningsarbetet.

På en sådan linje borde SL ha krav på att det ska gå regionalbuss.

homer

Citat från: Carl W skrivet 17 augusti 2008, 19:46:58 PM
Var är den bilden då? Här har den ju gått ytterligare 3,6 mil.

han har ju skrivit att han knäppte bilden under lördagkvällen, då mätaren slog om, de står inget om att han har tagit en bild precis när mätaren har slagit om...

Fredde

CitatVar är den bilden då? Här har den ju gått ytterligare 3,6 mil.

Jag finner det mindre lämpligt att ta kort under färd, speciellt när man har bussen full med folk och kör på motorväg. De som vet vart "Kaffebacken", på inväg ligger, vet också vart den slog om.


Ersa

Citat från: at1981 skrivet 16 augusti 2008, 19:05:09 PM
Men en sak som Swebus ligger + gentemot Busslink är att jag inte har sett en enda icke regional B9S medan Busslink dessvärre har en hel hög icke regionala B9S.

Visst, det kan gärna få va lågentré men som jag har sagt förut ska komforten inte bli lidande :(

Egentligen borde "regionalstandard" vara ett krav på nästan alla Norrtäljelinjer efter en framtida upphandling, då ju Norrtäljelinjerna oftast är långa (621, 625, 637, 639 m.fl). Men så länge man kör på gamla förlängda avtal är det svårt att ändra på alltför många saker, och speciellt när man samma bussar går på både Täby- och Norrtäljeomlopp på en enda dag. Vidare kan man ju undra hur mycket egentligen en B9S skiljer sig i komfort från en annan identisk B9S. De har väl samma höga ljudnivå och dåliga fjädring oavsett takmatta och läslampor?

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 17 augusti 2008, 21:49:33 PM
Egentligen borde "regionalstandard" vara ett krav på nästan alla Norrtäljelinjer efter en framtida upphandling, då ju Norrtäljelinjerna oftast är långa (621, 625, 637, 639 m.fl). Men så länge man kör på gamla förlängda avtal är det svårt att ändra på alltför många saker, och speciellt när man samma bussar går på både Täby- och Norrtäljeomlopp på en enda dag. Vidare kan man ju undra hur mycket egentligen en B9S skiljer sig i komfort från en annan identisk B9S. De har väl samma höga ljudnivå och dåliga fjädring oavsett takmatta och läslampor?

I det sista håller jag med dig... Har inte förns idag kört min 1a B9S då jag jobbade som vagnarbetare i Ösmo garaget. Förarplats mässigt är dom helt ok för mig. Men vette fan om jag skulle vilja ha en sån en hel dag att åka runt med. Men va ute och luftade 4620 idag då vi transporterade vagnar till NYGA (Estö). Det är en riktigt trevlig buss tycker jag.

Carl W

Citat från: homer skrivet 17 augusti 2008, 19:49:55 PM
han har ju skrivit att han knäppte bilden under lördagkvällen, då mätaren slog om, de står inget om att han har tagit en bild precis när mätaren har slagit om...

Fel av mig.