Huvudmeny

En H20A...

Startat av Fredde, 16 augusti 2008, 03:07:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde


...blev mitt sällskap under halva Fredagens arbetspass. En helt okej vagn på den linjen!
Hoppas det ramlar in lite blåa när vi kommer in på det nya året, men det vågar man inte hoppas på?



Lite taskit läge på solen när jag skulle knäppa bilden bara..


/Fredde


Karsten

Så där ja! Den är lite trött 1851, men går mjukt och trivsamt.

Fredde

CitatSå där ja! Den är lite trött 1851, men går mjukt och trivsamt.

Jo men det var enda nackdelen.. Hur många klagade på busstypen? Noll personer! :D


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 16 augusti 2008, 10:35:55 AM
Jo men det var enda nackdelen.. Hur många klagade på busstypen? Noll personer! :D



Så klart! De fick ju för en gångs skull sittplats allihop.. ;)

M224


Jo

Citat från: Karsten skrivet 16 augusti 2008, 11:12:38 AM
Så klart! De fick ju för en gångs skull sittplats allihop.. ;)

Så du antyder alltså att kunderna skulle tycka det är bättre med sittplats än lågentré?

Ersa

Citat från: Jo skrivet 16 augusti 2008, 11:43:49 AM
Så du antyder alltså att kunderna skulle tycka det är bättre med sittplats än lågentré?

1: Normalgolv. Klagomål från vissa resenärer att de har svårt att ta sig upp i framdörren.
2: Lågentré. Klagomål på att trappan bak till den normalgolvade bakre delen är för brant.
3: Låggolv. Klagomål från samma resenärer att de har svårt att ta sig upp på sätena ovanpå hjulhusen, då dessa sitter aldeles för högt upp i förhållande till det låga golvet.

Karsten

Citat från: Jo skrivet 16 augusti 2008, 11:43:49 AM
Så du antyder alltså att kunderna skulle tycka det är bättre med sittplats än lågentré?

En stilla antydan, ja. ;)

at1981

Hej!


Klagomål = 0

Däremot finns det ju lite + gentemot B9S men tyvärr ett enda - gentemot B9S. (Det som B9S och 1851 har gemensamt räknas inte upp)


Börjar med +:

+ Skinn i nackstödet.
+ Tygmatta i taket.

- Brunfärgad nattbelysning gentemot B9S som har den blå-gröna-färgen på sin nattbelysning.





Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Karsten

Citat från: at1981 skrivet 16 augusti 2008, 18:17:55 PM

- Brunfärgad nattbelysning gentemot B9S som har den blå-gröna-färgen på sin nattbelysning.







Den äldre nattbelysningen är mycket bättre. Den gröna i B9S är alldeles för svag vilket gör att allt färre förare anser att det är tillräckligt ljust med enbart nattbelysning i B9S, alltså går fler bussar med lysrörsbelysning. Det kan väl inte klassas som ett "+" ens för dig? ;)

at1981

Citat från: Karsten skrivet 16 augusti 2008, 18:26:15 PM
Den äldre nattbelysningen är mycket bättre. Den gröna i B9S är alldeles för svag vilket gör att allt färre förare anser att det är tillräckligt ljust med enbart nattbelysning i B9S, alltså går fler bussar med lysrörsbelysning. Det kan väl inte klassas som ett "+" ens för dig? ;)


Hej!

Detaljen som sådan är ju bra ju mörkare det är, men praktiskt så har jag bara vid ett ytterst fåtal tillfällen fått äran att åka med 474 med B9S-nattbelysning.
Men om nattbelysning gav lite mer ljus ifrån sig kanske det skulle bli vanligare att förare använde nattbelysning.

Så, nu är problemet löst :) -- -- Sätt in regionala 18-vagnar på 474 istället och låt B9S köras på 471 och övriga Nacka-linjer :). Bussturer som går från Kolvik till resp. slutdestination har så kort restid så där behövs inte så fina bussar, men om turerna går till/från Slussen så får det sparas lite regionala 18-vagnar till dem också :)


Vagnutsättarna ska lära sig att tänka komfortabelt, det vill säga att om de vet att ett vagnonlopp enbart innehåller icke landsortslinjer så ska de inte sätta in regionala vagnar på det omloppet utan läsa omloppen först och se vad de innehåller och sedan sätta ut vagnar så fina vagnar hamnar så rätt som möjligt :). T.ex. såg jag 1870 en gång på linje 434 och då har nog vagnutsättarna inte tänkt till riktigt noga eftersom det blev så fel, att Nacka/Värmdös längsta linje fick en icke regional vagn.

Sedan var det dessutom skandalöst ut av Busslink att sätta in vagn 5641 på 637 från Singö till Stockholm och det är också en icke regional vagn, så det är ett problem som finns inom SL oavsett entreprenör att komforttänkandet är borta med vinden :(. Så det är nog SL som måste ta sitt ansvar och se till att deras kunder får den bästa tänkbara kvalitén som är möjlig och sätta lite krav på entreprenörerna så entreprenörerna vet vad som gäller och då lättare kan planera vagnutsättningsarbetet.

Eventuellt kanske man kan anpassa omloppen också med s.k. regionala omlopp och lokala omlopp eller vad man nu ska kalla det, där de s.k. regionala omloppen enbart innehåller långlinjer där krav finns att det ska framföras regionalt utrustade bussar.

Men en sak som Swebus ligger + gentemot Busslink är att jag inte har sett en enda icke regional B9S medan Busslink dessvärre har en hel hög icke regionala B9S.


Visst, det kan gärna få va lågentré men som jag har sagt förut ska komforten inte bli lidande :(
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Optimal

Det är väll inget skinn i nackstöden utan nån form av "Plast"

JDS

Citat från: at1981 skrivet 16 augusti 2008, 19:05:09 PM
Vagnutsättarna ska lära sig att tänka komfortabelt, det vill säga att om de vet att ett vagnonlopp enbart innehåller icke landsortslinjer så ska de inte sätta in regionala vagnar på det omloppet utan läsa omloppen först och se vad de innehåller och sedan sätta ut vagnar så fina vagnar hamnar så rätt som möjligt

MOAHAHAHAhahahaha........  ;D

Finns det ens något som heter "Vagnutsättare"? Jag har fått intrycket att man sätter ut bussar på ett synnerligen slentrianmässigt sätt, i synnerhet där, och att det dessutom verkar vara väldigt lätt för föraren att ta ut en annan buss än den som anvisats.

Optimal

Citat från: JDS skrivet 16 augusti 2008, 22:02:35 PM
MOAHAHAHAhahahaha........  ;D

Finns det ens något som heter "Vagnutsättare"? Jag har fått intrycket att man sätter ut bussar på ett synnerligen slentrianmässigt sätt, i synnerhet där, och att det dessutom verkar vara väldigt lätt för föraren att ta ut en annan buss än den som anvisats.

Vagnutsättare har Busslink. SÅ det finns något som heter det JA. Föraren ska ta den bussen som han får av Vagnutsättaren. Fungerar den inte, Dvs startar inte eller något annat så får han/hon en annan vagn.

homer

Citat från: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 21:55:49 PM
Det är väll inget skinn i nackstöden utan nån form av "Plast"

alla H20A, H47 och H48 har riktigt skinn det är inte syntetläder