Nya regler ang. fotografering av Swebus bussar...

Startat av Yujin Zhang, 16 juli 2008, 00:24:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Citat från: HB skrivet 17 juli 2008, 12:48:40 PM
Visst får man fotografera våra bussar som rullar ute på vägarna. Inne i terminaler kan det finnas begränsningar på var man får stå etc för att inte vara i vägen, för att fara för dig eller annan person inte ska uppstå. Sedan kan det finnas lokala bestämmelser på några få platser som kan vara av karaktären "skyddsobjekt" med då är det normalt angivet på skyltar.

Vill man fotografera inne på någon av våra depåer så ska man alltid innan ta kontakt med lokal chef eller arbetsledare som kan ge tillstånd och förmodligen hjälpa till. Vi vill inte ha obehöriga inne på depåerna, då det ofta är bussar som backar och har begränsad möjlighet att se vad som händer.

Fotograferar man närbilder av kunder eller förare så är det ju alltid en artighetsgest att fråga först innan man fotograferar, men det gör ni väl redan.

Lycka till med ert bussfotograferande.

Henrik Birath
Trafikplaneringschef
Swebus AB


Tack för svaret! Nästa gång någon förare säger de hänvisar jag dem till denna text och Fotosidans.

HB

Visa bara hänsyn och respekt så ska du se att du kommer att bemötas av samma sak - samt få många fina bilder till din samling. /Henrik/

Magnus_J

som förare har jag heller inga problem med att nån skulle fotografera den buss jag framför om det är "ute på Linjen" elller vid nån teminal. har hänt flera gånger,

skyltade TOM OM från Ej i Trafik, till nåt annat när bussmicke och nån fotokompis var i sollentuna i aug förra året..  ;D


Bussmicke

Citat från: Ingemar skrivet 16 juli 2008, 22:48:10 PM
Jag blev fotograferad av Bussmicke när jag backade ut Larssons Busstrafik 53 från gate på Nils Ericsson terminalen i Göteborg för massa år sedan... Tyvärr har jag inte sett bilden sedan, den kanske inte blev bra :( Det bör ha varit strax efter att Landvetter buss gick i konkurs, för jag minns att vi diskuterade tidigare inventarienummer...
Alltså bara positiva minnen av att bli fotograferad!

MVH Ingemar

Undrar vilket år det kan ha varit för jag hittar ingen bild just nu.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.