Busslink 4622 och 4625

Startat av Kent Skoog, 23 juni 2008, 16:36:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathias Rickman

såg dem på motorvägen till Kristinehamn

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Peter Rost

Citat från: Karsten skrivet 23 juni 2008, 21:55:34 PM
Vad är det äldsta korta, utöver innerstadsvagnarna, som Busslink idag kör omkring med? 5201 och uppåt? Hur är det med 44-kortvagnarna i norr? 4418 och 4419 är väl -93or, om de nu rullar kvar?

Äldsta  kvarvarande  är  väl  4399  Handen/Jodbro, och 3466 i  Täby, båda - 92:or.

/Peter


virtual1


Jonas M. Bobjörk

Skillnaden mellan dessa skyltar och de orangea är väl att de orange är diodskyltar, medan de gröna är matris?
Tror nog matris är bättre på ett sätt. Diodskyltarna kräver ju ström för att visa något.

Karsten

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juni 2008, 11:28:06 AM
Skillnaden mellan dessa skyltar och de orangea är väl att de orange är diodskyltar, medan de gröna är matris?
Tror nog matris är bättre på ett sätt. Diodskyltarna kräver ju ström för att visa något.

Men hur ofta behöver du visa destination på en strömlös buss?

Ersa

Fast då matrisskyltar även de kräver ström (för att ändra destination) känns det som att det kvittar. Diodskyltar är iaf framtiden, då de i princip är underhållsfria. Att man sedan väljer "gamla" matrisskyltar i SL-land tvärtemot nästan hela övriga Sverige... tja, det hade ju inte varit SL om man följt efter alla andra!  ;)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Karsten skrivet 24 juni 2008, 12:12:05 PM
Men hur ofta behöver du visa destination på en strömlös buss?

"Ej i trafik"
"Klar för trafik"

Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2008, 14:42:05 PM
Fast då matrisskyltar även de kräver ström (för att ändra destination) känns det som att det kvittar. Diodskyltar är iaf framtiden, då de i princip är underhållsfria. Att man sedan väljer "gamla" matrisskyltar i SL-land tvärtemot nästan hela övriga Sverige... tja, det hade ju inte varit SL om man följt efter alla andra!  ;)

Javisst, Matrisskyltar kräver ström för att skylta om, men bara just då.

Underhållsfria? Jo, tjena.

Karsten

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juni 2008, 14:48:58 PM
"Ej i trafik"
"Klar för trafik"



Men kom igen nu! Det är väl knappast ett stort problem. Om en "död" buss är skyltad ej i trafik eller svart kvittar väl, det framgår nog ändå att den inte är i trafik. Skyltningen "Klar för trafik" känns aningens onödig, om bussen nu inte inte är klar för trafik lär trafikledningen inte trafiksätta bussen.

Jonas M. Bobjörk

Nåväl, men underhållsfria är nog inte diodskyltarna. Inget är underhållsfritt.

Ersa

http://www.mekasign.dk/MEKASIGNas/Mobitec/LED/ledsve.pdf
Om tillverkaren påstår att skyltarna lever "minst lika länge som bussens normala livslängd" får man väl lita på det? Vidare ingår säkert något bra garantiavtal om skylten lägger av redan efter 6-7 år.

http://www.mekasign.dk/MEKASIGNas/Mobitec/FlipDot/FlipDot_brochure.pdf
Matrisskylten påstås ha "underhållsfri belysning", dvs belyst med vita lysdioder istället för lysrör.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 24 juni 2008, 15:41:34 PM
Men kom igen nu! Det är väl knappast ett stort problem. Om en "död" buss är skyltad ej i trafik eller svart kvittar väl, det framgår nog ändå att den inte är i trafik. Skyltningen "Klar för trafik" känns aningens onödig, om bussen nu inte inte är klar för trafik lär trafikledningen inte trafiksätta bussen.

Klar för trafik? Tja, hur gjorde man på veva-veva-tiden? Var det inte då man meddelade "Klar för trafik" genom att dra ner rullgardinen så långt ner gick?

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2008, 16:35:44 PM
Klar för trafik? Tja, hur gjorde man på veva-veva-tiden? Var det inte då man meddelade "Klar för trafik" genom att dra ner rullgardinen så långt ner gick?

Fanns många olika varianter. En lapp i vindrutan, en tidtabell över ratten t.ex.

Busstobbe

Citat från: Karsten skrivet 24 juni 2008, 12:12:05 PM
Men hur ofta behöver du visa destination på en strömlös buss?
Uddevalla Omnibus skyltar passnummer när dom ställer bussarna inne på Kampenhof när en annan förare ska ha den.