Rapport från Södra Norrland

Startat av Jona, 21 mars 2008, 14:56:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Citat från: Johan H skrivet 21 mars 2008, 18:37:49 PM
Skylten i med pilarna visar att det är en rondell och vilken körriktning som gäller.
Är en ny skylt sedan årskiftet.
Läs mer om alla nya skyltar på www.vv.se
En del skyltar har även fått ny betydelse

Snygga bilder.... den däringa pilskylten är en gammal relik som kommit tillbaka tror den försvann på 60talet...

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2008, 22:41:44 PM
Till att börja med kan du ju kolla de han lagt ut samt observera en lucka i en utlagda serien..  ;)
9 vagnar, 3874-3882.  3877+3880 saknas i svepet.

Tack för att du gav svar, jag var inte vid datorn. Observera att jag inte såg 2877 + 3880 någonting alls under tiden jag fotade i Umeå. Jag vet alltså inte om dom finns i stan eller vart dom är.

Hur det ligger till med 3874 vet jag inte men kan föraren själv välja bort extra-siffran eller hur funkar det där?

/J
MVH Filosofen Jona

Ersa

#17
Citat från: Jona skrivet 21 mars 2008, 15:27:46 PM
Det är Umeås Minsta rondell. Typ

PS Södra Norrland i Rubriken avser att jag är Söder om mina normala bopålar och att jag var Söder om där Krille befanns sig.

Umeås mest pinsamma ursäkt till "rondell" som inte fyller någon funktion alls. Tvärgatorna till höger och vänster i bild har knappt någon trafik alls, så riv bort skiten säger jag.

"Södra Norrland". Jo, jag tackar ja. Men det är ju allmänt känt att Skelleftebor och Norrbottningar kallar oss i Umeå för "sörlänningar", medan man blir kallad "lapp" av Rospiggarna  ;)

Ersa

Citat från: Jona skrivet 21 mars 2008, 23:25:13 PM
Hur det ligger till med 3874 vet jag inte men kan föraren själv välja bort extra-siffran eller hur funkar det där?

Nej! Skyltningen stys med C90:n, och ska i teorin vara enhetlig på alla bussar. Det är dock skyltens egen programmering som väljer hur den vill visa typsnitt och storlek, vilket gör att den ser olika ut på Solaris, Volvo samt Scaniabussarnas skyltar (växlande resp tvåradig text t.ex). Jag gissar att någon har fått till skylten på 3874 att visa rätt från första början, till skillnad från de andra. Men eftersom detta är lånevagnar lär man knappast lägga ner någon energi på att få bort extrasiffran på de övriga. Korrekt skyltning med enhetligt typsnitt/storlek kan man ju börja ordna under senhösten, inför vintern.

Ersa

Citat från: Jona skrivet 21 mars 2008, 14:56:01 PM




Två B9S på "69-omlopp"? Hu! Hoppas de klarar de smala gatorna på Ersboda/Carlslid utan skador. Det fanns ju en tanke att ha Volvolederna enbart på 1:ans breda väg, vilket var att de skulle klara sig helt utan skador innan den framtida flytten till Partille.

Ante


Svenn Erik Nielsen

Hej alla
Jag har sammansat en lista over bussarna:
3874  AUP 881
3875  AUP 863
3876  AUP 870
3877  AUP 883
3878  BAH 852
3879  DDW 921
3880 
3881  AUP 885
3882  AUP 897

Svenn Erik

bussgrabben

Jättesnygga bilder! De där bussarna är riktigt snygga.

Ersa

De är trevliga att köra sedan man lärt sig egenheterna. Lite lastbilskänsla med stark högljudd sidmotor och en stor ratt som man måste vrida på fler varv än Scanias lilla dito. Så den passar rätt bra på raka linje 1.

Krille

Citat från: Verspieder skrivet 24 mars 2008, 06:23:19 AM
De är trevliga att köra sedan man lärt sig egenheterna. Lite lastbilskänsla med stark högljudd sidmotor och en stor ratt som man måste vrida på fler varv än Scanias lilla dito. Så den passar rätt bra på raka linje 1.

Hehe, låter bra. Sån vill jag köra  8)

/K

Peter Öden

Hej !

Jona, när du skrev rubriken Södra Norrland trodde jag du varit i Gävle ??
Gävle räknas ju till Södra Norrland, eller ??

Mvh Peter Ö

Jona

Citat från: Peter Öden skrivet 24 mars 2008, 19:27:37 PM
Hej !

Jona, när du skrev rubriken Södra Norrland trodde jag du varit i Gävle ??
Gävle räknas ju till Södra Norrland, eller ??

Mvh Peter Ö

Inte för en Norrlänning. Då är Möjligvis Sundsvall Södra Norrland. Gävle är bara gränsen mellan Norrland och Resten. Norra Söder eller så. Nä som jag skrev så kommer rubriken av att jag var hyfsat långt söder om den Ort där Krille tillbringade sin dag. Och att jag även var söder om där jag normalt har jaktområde.

Föresten så borde Gävleborg och Västernorrland Län kunna räknas till Mitt-land. Dela in Sverige i fyra bitar. Norrland, Mittland, Götas Mälarland och Skånes Småland så blir det bra.

PS Eventuellt kan vi ge tillbaka Skåne till Danmark!

Men nu har väl tråden dikeskört rejält antar jag

/J
MVH Filosofen Jona

Ersa

Ursprungligen var det ju bara Svealand och Götaland. "Norrland" kallades allt norr om detta, och "Österland" var det avlägsna landet som idag kallas Finland.

Själv kallar jag mig aldrig Norrlänning, utan enbart Västerbottning. Jag vet inte vad "norrländska" är för något tungomål då jag tycker att folk talar 20-30 helt olika dialekter bara i de fyra nordiga länen. De tre indelningarna av vårt land är totalt oviktiga, och då många Norrbottningar anser att vi Västerbottningar inte ens bor i Norrland är det svårt att känna nån "samhörighet". Man blir faktiskt smått irriterad på den totala likgiltighet man ofta möter från en Pitebo man träffat i Stockholm efter att man presenterat sig som Umebo.

Citat från: Jona skrivet 24 mars 2008, 19:35:55 PM
Men nu har väl tråden dikeskört rejält antar jag

Långt ut på åkern!  ;D

Jona

Okej jag köper ditt resonemang Erik. Men Rapport från Södra Västerbotten hade inte passat riktigt tänkte jag när jag skrev Rubriken då Krille inte var i Västerbotten utan Norrbotten denna dag och jag ville få med att jag var söder om han och rapporterade.

Men nu gör jag liksom den nakne kungen att jag säger att rubriken är något annat och den som inte ser det är dum i huvudet... (ironi)

/J
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Citat från: Skalman skrivet 21 mars 2008, 15:11:08 PM


Det där var ju en ovanlig variant på "enkelriktning". Är det en
vanlig refug eller är det en rondell i en cirkulationsplats?



Den där rondellen, ligger den efter Vasaplan i riktning från Sjukhuset?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.