Finaste motorljudet?

Startat av Niklas Bygdestam, 17 mars 2008, 17:55:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Leyland  H34, och  Büssing  H32, och  H27  hade  härligt  muller, men  även  Volvo  B58:a,  och  så  förstås  CF:arna.

/Peter

Danne B.

Utan tvekan:

CR 76
CR 110
CR 111

;D ;D ;D

//Danne

Kinslayer

Om man tänker på fint motorljud så är ju det första man tänker på Scania CR 76-112......så låter en riktig buss  ;D
När det gäller mer moderna bussar så är det som sagts tidigare Mercedes V8 en motor som framkallar välbehag.....mmmmm
Volvo har i detta sammanhang inget att komma med. Deras motorer låter konstigt tycker jag

Mikael T Nilsson

Citat från: Kvarne skrivet 17 mars 2008, 18:44:52 PM
Scania CR112 1981-1984
Scania CN112 1985-1987
Scania CN113 1988-1994

Volvo B10M 1980-1994

Hej,

Jag kanske hade fel vad gäller årgång på CN112. Har för mig att den första och sista CN112:an kom 1984 resp. 1988.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kvarne

Citat från: Norrortsmicke skrivet 18 mars 2008, 07:50:30 AM
Hej,

Jag kanske hade fel vad gäller årgång på CN112. Har för mig att den första och sista CN112:an kom 1984 resp. 1988.

Stämmer....My bad...Min contenta framgick dock hoppas jag... :) ;)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Mikael T Nilsson

Citat från: Kvarne skrivet 18 mars 2008, 09:00:58 AM
Stämmer....My bad...Min contenta framgick dock hoppas jag... :) ;)

Absolut!  :) Det ser ut som att vi har ungefär samma smak :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

michael k

hino tjugo liters v10 låter rätt ballt den med ungefär som mercedes fast lite grövre i sången mer raggarljud ;D

David S

MaxCi och nyaste B12BLE med Euro 5 motorn låter bäst.

michael k

alla sunksexor suger skärp er grabbar ;D

Simon A

Min personliga favorit är Spårvägssällskapet gamla hederliga Scania från 1968, 9000. Är lite osäker på vad det är för modell. Det står 110 på sidan av den men hur som helst att sitta längst fram i den när den kör iväg och efter en växling får iallafall mig att mysa behagligt.

//Simon

Fredde

#25
CR111 samt dom tidiga CR112 med vikdörr sedan var ju inte en CN112 samt en B10R utan ljudämpare helt fel heller..

//Fredde som njöt när dessa gick utan ljuddämpare några dagar under 80-talet i Karlstad

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 18 mars 2008, 17:59:25 PM
Min personliga favorit är Spårvägssällskapet gamla hederliga Scania från 1968, 9000. Är lite osäker på vad det är för modell. Det står 110 på sidan av den men hur som helst att sitta längst fram i den när den kör iväg och efter en växling får iallafall mig att mysa behagligt.

//Simon

Då hade du kanske gillat att åka med mig i höstas då jag vid ett tillfälle körde med just den bussen på motorväg. Då märktes det verkligen att man körde en buss med frontmotor från Scania :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Karsten

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 mars 2008, 18:52:52 PM
Då hade du kanske gillat att åka med mig i höstas då jag vid ett tillfälle körde med just den bussen på motorväg. Då märktes det verkligen att man körde en buss med frontmotor från Scania :D

Jo, den är faktiskt helt underbar att köra. Men frågan är om inte 6911 är snäppet roligare att köra..

Ersa

Häftigaste motorljudet i en modern buss? Ja, jag får väl ännu en gång namedroppa Solaris Urbino diesel... igen. ;) På det dova ljudet hör man direkt om det är en Urbino som kommer bakom kurvan, även om man står med ryggen mot. 1077 lät om möjligt ännu tuffare med ett något rostskadat avgassystem i några få dagar innan den fick ett nytt monterat.

Simon A

Citat från: Karsten skrivet 18 mars 2008, 20:10:02 PM
Jo, den är faktiskt helt underbar att köra. Men frågan är om inte 6911 är snäppet roligare att köra..
Snäppet roligare att åka med också om man bortser från att motorljudet inte är lika roliga :D

//Simon