Finaste motorljudet?

Startat av Niklas Bygdestam, 17 mars 2008, 17:55:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Skulle vara roligt att veta vad ni tycker är det finaste motorljudet som funnits på en buss. Ofta kan vi tycka att en buss är vacker men lyssnar man på motorljudet så kanske man inte tycker att den låter så märkvärdigt. Medan andra motorljud tycker man är helt underbara

Jag har en känsla av att fler än mig också tycker att ett visst motorljud också ska finnas på en viss plats någonstans. Det beror ofta då naturligtvis på att man någon gång hört ljudet på just den platsen och därför helst vill att det ska vara just där det ska höras

Min egen favorit är Scania CR 76. Men till detta räknar jag även in ljudet från CR 110 och CR 111. Platsen som ljudet ska höras på är givetvis Stora torget i Uppsala. Det finaste var när det samlades ett flera sådana bussar på Stora torget och alla skulle rulla iväg samtidigt  :D

Även invändigt fick jag en fin ljudupplevelse att åka Scania CR 76 och sitta på stolar klädda i röd galon och höra ljudet när man sitter långt bak i bussen. Speciellt när den accelererade iväg :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

Det absolut bästa i ljudupplevelse är att höra eller åka med en Scania-Vabis B 83,
och då ska man sitta i fram bredvid den långa motorhuven som sticker ut en bit i passargerarutrymmet
bakom ett par glasdörrar. Många av er vet säkert vilken buss jag menar !!

Mvh Peter Ö

Mikael T Nilsson

Mina favoriter är:

Scania CN112 (1984-88)

Volvo B10M (1985-91)

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kvarne

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 mars 2008, 18:40:22 PM
Mina favoriter är:

Scania CN112 (1984-88)

Volvo B10M (1985-91)



Scania CR112 1981-1984
Scania CN112 1985-1987
Scania CN113 1988-1994

Volvo B10M 1980-1994
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Robert Brink

Naturligtvis Mercedes V8:or! Att stå i närheten av dessa på tomgång, och sen när man drar iväg, kan ge mig gåshud!

//R

michael k


Möllers

för mig är det DAB Silkeborg 11-0860S.
Och MB 405.

Eddie Andersson

Jag tycker SS H15 "Höghuset" har det absolut diggablaste ljudet. På andra plats tycker jag SS H19 Metropol kommer.
Det var de bussar som var aktuella när jag en gång var ung. Bland moderna bussar har jag ingen klar favorit.

Eddie

Ingwar Åfeldt

Citat från: Eddie Andersson skrivet 17 mars 2008, 20:46:26 PM
Jag tycker SS H15 "Höghuset" har det absolut diggablaste ljudet. På andra plats tycker jag SS H19 Metropol kommer.
Det var de bussar som var aktuella när jag en gång var ung. Bland moderna bussar har jag ingen klar favorit.

Eddie


Håller med, "Höghusen" hade ett skönt ljud. Både H15, H16 (Höghus) och H19 hade ju raka 8-cylindriga motorer.

M v h
Ingwar

Knut

MxCi i Oslo n¨r eksaosrøret er litt sammentrykket ved utløpet
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Niclas Rosenius

Citat från: Robert Brink skrivet 17 mars 2008, 19:34:58 PM
Naturligtvis Mercedes V8:or! Att stå i närheten av dessa på tomgång, och sen när man drar iväg, kan ge mig gåshud!

//R

    Absolut en Merca V8 har nog det härligaste mullret.

    //Niclas

OSkar000

Scanias 11-liters sexa låter förbaskat skönt i en CN113(ALB). Samtidigt så låter 9-liters sexan som tog över efter som sitter i *94-chassina riktigt bra, åtminstone i 310hk-versionen.

Äldre versioner av B10M låter också bra, speciellt de före 1994. Likaså låter B12* riktigt bra ihop med i-shift-växellådan. Av någon anledning så blir ljudupplevelsen helt annorlunda jämfört med de med vanlig automatlåda.

Zella

Scania CN112-113 låter nästan likadant som "älskling ska du inte komma å lägga dig"  ;D ;D :D

m.e.


Leif D

#14
Helt klart måste det ju vara ljudet från en sån här.....   (= tyst och fint)


BKV 610 vid Nagymezo i Budapest 2007-07-05. Foto Leif D.
;-)