Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Walter skrivet 12 mars 2014, 16:41:56 PM

Titel: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Walter skrivet 12 mars 2014, 16:41:56 PM
http://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/vaelkommen-paa-smygpremiaer-pressvisning-malmoeexpressen-malmoes-nya-landmaerke-971527 (http://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/vaelkommen-paa-smygpremiaer-pressvisning-malmoeexpressen-malmoes-nya-landmaerke-971527)

Pressvisning av den första Van Hool 24meters bussen till Malmö nu på fredag.
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: AL skrivet 12 mars 2014, 19:30:16 PM
Vet ingen på Skånetrafiken att bussen varken är unik för sin längd eller att det kommer att bli påstigning i alla dörrar?
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Walter skrivet 13 mars 2014, 07:04:44 AM
Citat från: AL skrivet 12 mars 2014, 19:30:16 PM
Vet ingen på Skånetrafiken att bussen varken är unik för sin längd eller att det kommer att bli påstigning i alla dörrar?


Säkert men marknadsföring kräver superlativ gör att försöka sticka hur från mängden.  När man nyligen testade en dubbeldäckare Så visste man Inte att Länstrafiken Malmöhus haft sådana i trafik redan på 90 talet ;)
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 mars 2014, 10:32:02 AM
Kanske bilden som luras men det ser ut att vara längre axelavstånd axel 1-2 på denna än på Volvobussarna.
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Bussmicke skrivet 13 mars 2014, 12:37:47 PM
När är trafikstarten för dessa bussar? 1/6 som då Nobina tar över Veolias trafik på stan?
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: pegee skrivet 13 mars 2014, 12:54:43 PM
Vad är det för chassi och drivlina under skalet? Volvo?
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Erling.L skrivet 13 mars 2014, 18:25:35 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 mars 2014, 10:32:02 AM
Kanske bilden som luras men det ser ut att vara längre axelavstånd axel 1-2 på denna än på Volvobussarna.

ser ut o stämma för uppfattar det som om delen mellan axel 2 o första bälgen e kortare än på Volvo
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 13 mars 2014, 19:30:15 PM
Läckert :)
Är det inv nr eller ch nummer som hänger i rutan?/Ulf
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 mars 2014, 22:17:51 PM
Citat från: pegee skrivet 13 mars 2014, 12:54:43 PM
Vad är det för chassi och drivlina under skalet? Volvo?

Knappast

Det är en helbyggd buss, CNG motorn lär vara från Iveco
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 13 mars 2014, 22:34:07 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 mars 2014, 19:30:15 PM
Läckert :)
Är det inv nr eller ch nummer som hänger i rutan?/Ulf

  Det är karossnr som sitter i rutan. Och det är den första av dom 15.

  Karossnumret är 65820-34 på dessa.

  //Niclas
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: New_options skrivet 13 mars 2014, 22:38:08 PM
Går det att backa med ett sånt monster?
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 mars 2014, 22:45:28 PM
Citat från: Erling.L skrivet 13 mars 2014, 18:25:35 PM
ser ut o stämma för uppfattar det som om delen mellan axel 2 o första bälgen e kortare än på Volvo

Svarar mig själv, avståndet 1-2 är 6,6 meter.
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 13 mars 2014, 22:51:39 PM
Citat från: New_options skrivet 13 mars 2014, 22:38:08 PM
Går det att backa med ett sånt monster?

  Ja, varför skulle man inte kunna det? Det är bara att ta det lungt och hålla tungan rätt i munnen  ;)

  //Niclas
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Max.H skrivet 14 mars 2014, 14:46:38 PM
Verkar som första bussen ankommit Malmö! :)

http://www.sydsvenskan.se/malmo/superbussen-rullar-i-malmo/
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: AdmirT skrivet 14 mars 2014, 15:14:10 PM
Dessa kommer nog få nummer i 30xx-serien med första nr antingen 3000 eller 3001... Sedan kommer numrena nog att stiga upp till 3015 tror jag eftersom Tyresös finnar fått 3016-
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Walter skrivet 14 mars 2014, 16:39:18 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 13 mars 2014, 12:37:47 PM
När är trafikstarten för dessa bussar? 1/6 som då Nobina tar över Veolias trafik på stan?

15 juni
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 14 mars 2014, 17:00:55 PM
Inga gröna stolar alls i dom grått istället snyggt.
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: eldani skrivet 14 mars 2014, 19:22:59 PM
Jag tittade på bussmagasinet och hittade en artikel om superbussen och där finns en del bilder på bussen och en del information det var väldig intressant. Vad man ser på en bild så ser man att bussen har fåt ett nummer och nummer 3004 det kan var den nummer den ska ha när den ska sättas i trafik.
http://www.bussmagasinet.se/2014/03/ett-skepp-kom-lastat-med-malmoexpressen/
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: igel skrivet 14 mars 2014, 20:31:04 PM
Någon som vet. Är det svårare att backa en sådan dubbelledbuss än en vanlig 25,25m långtradare?
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: CW66 skrivet 14 mars 2014, 21:32:24 PM
Nobina 3004 - RCK913 (3001-3015) är bussen på bilden.
För mer info - besök Svensk Busshistoria www.svenskbusshistoria.se/go?id=61946 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=61946)

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A61946.jpg)
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 17 mars 2014, 08:09:00 AM
Här har det postats bilder på bussen :)

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=37074
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 mars 2014, 09:28:24 AM
Citat från: Walter skrivet 14 mars 2014, 16:39:18 PM
15 juni
I artikeln anges 1/6, vad stämmer?
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2014, 10:18:04 AM
Är det inte lite pinsamt att använda ordet "superbuss" i ett seriöst bussforum? :-[
Vad är det för fel på BRT?
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 17 mars 2014, 11:16:13 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2014, 10:18:04 AM
Är det inte lite pinsamt att använda ordet "superbuss" i ett seriöst bussforum? :-[
Vad är det för fel på BRT?
Vad betyder "BRT"?
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: EirikhO skrivet 17 mars 2014, 11:23:08 AM
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 17 mars 2014, 11:16:13 AM
Vad betyder "BRT"?
Bus rapid transit
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 17 mars 2014, 13:52:01 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2014, 10:18:04 AM
Är det inte lite pinsamt att använda ordet "superbuss" i ett seriöst bussforum? :-[
Vad är det för fel på BRT?
Felet på "BRT" är att det inte är ett ord utan en förkortning, av ett icke svenskt uttryck till på köpet. Det vore mera pinsamt att skriva "BRT" i ett seriöst svenskspråkigt forum. Engelska, särskilt amerikansk sådan, flödar över av sådana förkortningar, men det är inget efterföljansvärt i svenska. "Superbuss" är däremot ett ord som lätt passar in i det svenska språket och dess ordböjningsmönster.
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 mars 2014, 13:58:23 PM
Citat från: igel skrivet 14 mars 2014, 20:31:04 PM
Någon som vet. Är det svårare att backa en sådan dubbelledbuss än en vanlig 25,25m långtradare?

Ett 25,25 ekipage kan ju se ut på olika sätt, en bil kombinerad med Dolly med påhängd europatrailer är en 25,25:a men knappast mer svårkörd än ett vanligt ekipage.

Bussen kan väl jämföras med ett "Link" ekipage
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 17 mars 2014, 14:51:40 PM
Men om inte ett motsvarande svenskt ord existerar, vad ska man då säga? (eller finns något motsvarande svenskt?) BRT anser jag som bra ord att använda isf, hur osvenskt det än är. Personligen har jag ju dock inget emot att använda utländska ord i svenskan....
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2014, 15:37:27 PM
I Malmö kommer bussen att kallas Malmö-Expressen och inte superbuss eller BRT.
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2014, 16:32:23 PM
De dubbelledade Volvo B9S i Göteborg är väl också omkring 24 meter långa, men kallas inte för "super". Det blir då rätt svårt med definitionerna då vissa dubbelleder är "super", men andra inte. Eller är det den centrerade förarplatsen som är "super"? Eller är det centrerad förarplats i kombination med dubbelled, då vanliga 18-meters BRT-bussar med centrerad förarplats inte är "super"? Eller är det kanske om bussarnas linjesträckning är helt skild från övrig trafik som det är "super"?
Wikipedia ger inget svar alls, utan översätter hela BRT-konceptet till ordet "Stombuss".

Jag är inte ute efter att ordmärka eller leta fel, utan efterlyser bara någon form av gemensamt vokabulär i hela branschen, så man slipper missförstånd. Ungefär som att få branschfolk att låta bli att kalla 15-metersbussar i SL-trafik för "kortvagnar".
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Nico skrivet 17 mars 2014, 17:22:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2014, 16:32:23 PM
De dubbelledade Volvo B9S i Göteborg är väl också omkring 24 meter långa, men kallas inte för "super". Det blir då rätt svårt med definitionerna då vissa dubbelleder är "super", men andra inte. Eller är det den centrerade förarplatsen som är "super"? Eller är det centrerad förarplats i kombination med dubbelled, då vanliga 18-meters BRT-bussar med centrerad förarplats inte är "super"? Eller är det kanske om bussarnas linjesträckning är helt skild från övrig trafik som det är "super"?
Wikipedia ger inget svar alls, utan översätter hela BRT-konceptet till ordet "Stombuss".

Jag är inte ute efter att ordmärka eller leta fel, utan efterlyser bara någon form av gemensamt vokabulär i hela branschen, så man slipper missförstånd. Ungefär som att få branschfolk att låta bli att kalla 15-metersbussar i SL-trafik för "kortvagnar".

Tja, själv slår jag i så fall ett slag för just benämningen »dubbelledvagn«... eller möjligen »dubbelledad vagn«...  I alla fall som standardbenämning. Häpp! :P
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2014, 17:27:29 PM
Citat från: Nico skrivet 17 mars 2014, 17:22:08 PM
Tja, själv slår jag i så fall ett slag för just benämningen »dubbelledvagn«... eller möjligen »dubbelledad vagn«...  I alla fall som standardbenämning. Häpp! :P

Helt okej. Därtill kommer i och för sig frågan om bussar med centrerade avskilda förarplatser ska kallas något särskilt, för att skilja dem från samma slags bussar som dock har konventionella förarplatser på vänstersidan.
Titel: SV: Första superbussen till Malmö 14 mars
Skrivet av: Ted Selander skrivet 17 mars 2014, 17:37:45 PM
Citat från: Nico skrivet 17 mars 2014, 17:22:08 PM
Tja, själv slår jag i så fall ett slag för just benämningen »dubbelledvagn«... eller möjligen »dubbelledad vagn«...  I alla fall som standardbenämning. Häpp! :P

Varför inte, ännu enklare, "tvåledad buss" (jmf spårvagnar)? Engelsktalande använder både "bi-articulated" och "double articulated", med övervikt för den kortare varianten, tycks det.