Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bernt Talbrant skrivet 18 augusti 2008, 22:48:13 PM

Titel: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 18 augusti 2008, 22:48:13 PM
Från och med idag körs stadstrafiken i Borås enligt vintertidtabell. Detta innebär bl a att linje 2 till Trandared både delvis lagts om och fått utökad trafik. Eftersom det är "min" linje tog jag några bilder under dagen. Utöver bilder från denna linje följer även några andra.

(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18003a.jpg)
Varannan tur på linje 2 mot Trandared körs nu via Druvefors och ICA Maxi. Här ska BL 053 just svänga in på Trandögatan från Druveforsvägen.
De turer som körs denna nya väg vänder ett par hållplatser tidigare istället för vid Högagärdsgatan för att tidtabellen ska hålla.


(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18004a.jpg)
BL 027 på Trandögatan vid ICA Maxi på väg mot Södra torget och Tullen.


För de bussar på linje 2 som nu ska vända tidigare på Trandared, vid hållplatsen Husbondegatan (alltså inte Backgårdsgatan som bussarna skyltar), har en ny liten vändslinga gjorts i ordning på Dalsåkersgatan. Nedan några bilder på när BL 055 vänder i denna.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18006a.jpg)

(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18009a.jpg)

(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18013a.jpg)


(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18015a.jpg)
Tidigare skyltade linje 2 destinationen Trandared, nu alltså Backgårdsgatan via Druvefors eller Högagärdsgatan. Här ett exempel på det senare i form av BL 046 som här kör in i rondellen vid Söderbrogatan/Fabriksgatan.

(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18019a.jpg)
På morgonar och eftermiddagar körs nu även en förstärkningsbuss en gång i halvtimman åt vardera hållet mellan Södra torget och Trandared. Här har BL 028, som användes i denna trafik i eftermiddags, av någon anledning blivit stående på Söderbrogatan. Den är dessutom som synes skyltad Trandared istället för Högagärdsgatan. BL 037 på väg till Druvefors och Backgårdsgatan kör förbi.

(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18016a.jpg)
BL 019 var en av de MaxCi som idag gick på linje 1 - skyltsystemet på denna var dock inte riktigt kurant. Men man har i alla fall satt ett papper med en "1" på i vindrutan.Här är den fotograferad på Södra torget när den ska mot Sjöbo.

(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18017a.jpg)
Orusttrafiken 70387 på Söderbrogatan som förstärkningsbuss på linje 200 till Ulricehamn.

(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18032a.jpg)
Linje 43 till Almenäs försvann redan vid tidtabellsskiftet i juni - istället körs vissa turer på linje 3 dit. Detta hindrade inte att BL 021 idag skyltade linje 43 till just Almenäs på en avgång i eftermiddag. Här en bild från Södra torget.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 18 augusti 2008, 23:08:40 PM
Trevligt Bernt.... däremot måste man ju fundera på hur rättvist det är att ICA Maxi får så mkt mer busstrafik än vad COOP har???  COOP var ju till och med utan normala bussturer ett bra tag...
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 augusti 2008, 23:12:37 PM
Verkar vara många Omnilink på 2:an eller?
Om inte, hur rullar dessa?
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 19 augusti 2008, 00:04:28 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 augusti 2008, 23:12:37 PM
Verkar vara många Omnilink på 2:an eller?
Om inte, hur rullar dessa?

Det gick några Omni på linje 2 idag, dessutom ett flertal MaxCi och en(?) MAN. Det bör fortfarande gå åt sju bussar på linje 2, förstärkningen på morgon och eftermiddag borträknad. På linjerna 7, 8 och 9 gick det nästan uteslutande Omni, om detta är planenligt bör sju av tio sådana gå åt till dessa linjer.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 19 augusti 2008, 00:05:47 AM
Citat från: yngrot skrivet 18 augusti 2008, 23:08:40 PM
Trevligt Bernt.... däremot måste man ju fundera på hur rättvist det är att ICA Maxi får så mkt mer busstrafik än vad COOP har???  COOP var ju till och med utan normala bussturer ett bra tag...

Ja det är inte så lite märkligt - och Coop Forum blev ju dessutom av med sin hållplats för linje 11.  :-\
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Zella skrivet 19 augusti 2008, 00:43:01 AM
Trevligt bildsvep  :)
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 19 augusti 2008, 10:25:23 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 augusti 2008, 23:12:37 PM
Verkar vara många Omnilink på 2:an eller?
Om inte, hur rullar dessa?

De brukar rulla på linje 2 6 8 samt 7/9  om de även förekommer på linje 3 vet jag ej säkert men på övriga syns de ofta 
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Simon A skrivet 19 augusti 2008, 11:28:17 AM
De 2:or som vänder tidigare i den nybyggda slingan, får de nån minut över till att stå och varva ner eller måste de tuta och köra vidare direkt?

//Simon
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 19 augusti 2008, 11:37:14 AM
Min gissning är att det nog bara är att vända och köra direkt det tar ju troligen lite längre tid köra runt Trndögatan än den vanliga körvägen... men jag kör inte inne i stan längre men de som gör kan ju rätta om jag har fel.. :)
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2008, 12:57:19 PM
Citat från: yngrot skrivet 19 augusti 2008, 11:37:14 AM
Min gissning är att det nog bara är att vända och köra direkt det tar ju troligen lite längre tid köra runt Trndögatan än den vanliga körvägen... men jag kör inte inne i stan längre men de som gör kan ju rätta om jag har fel.. :)

Det bör ju gå ett ut om man kör via ICA Maxi och Trandögatan och vänder ett par minuter tidigare eller man kör den närmare vägen och vänder ett par minuter senare.
Enligt turlistan är vändtiden vid Högagärdsgatan 6 minuter och vid Backgårdsgatan (det står så även i turlistan) 7 minuter. Sedan vinner man väl ungefär en halv minut på att slippa köra Husbondegatan-Backgårdsgatan.
Körtiderna från Södra torget till ändhållplatsen håller möjligen vid extrem lågtrafik men knappast annars. Så i själva verket brukar det bara bli högst ett par minuter vid respektive vändhållplats.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Simon A skrivet 19 augusti 2008, 15:21:44 PM
Tackar för svaret!

//Simon
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: TH14 skrivet 19 augusti 2008, 16:37:12 PM
Citat från: yngrot skrivet 19 augusti 2008, 10:25:23 AM
De brukar rulla på linje 2 6 8 samt 7/9  om de även förekommer på linje 3 vet jag ej säkert men på övriga syns de ofta 

Nej, inte på linje 3; rampen vid mittdörrarna skrapar i.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2008, 18:42:26 PM
Citat från: TH14 skrivet 19 augusti 2008, 16:37:12 PM
Nej, inte på linje 3; rampen vid mittdörrarna skrapar i.

Under sommartidtabellen sågs ofta OmniLink på linje 3. Var är det rampen vid mittdörrarna skrapar i?
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Cero skrivet 19 augusti 2008, 20:04:44 PM
Citat från: yngrot skrivet 18 augusti 2008, 23:08:40 PM
Trevligt Bernt.... däremot måste man ju fundera på hur rättvist det är att ICA Maxi får så mkt mer busstrafik än vad COOP har???  COOP var ju till och med utan normala bussturer ett bra tag...

Man har väl ingen Scania COOP tillgänglig och det går väl inte att köra Scania MaxCi till COOP. Alltså får Maxi all trafik. 8) 8) 8) 8)

(Kunde inte låta bli ;))
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: TH14 skrivet 19 augusti 2008, 20:38:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2008, 18:42:26 PM
Under sommartidtabellen sågs ofta OmniLink på linje 3. Var är det rampen vid mittdörrarna skrapar i?


Det är i korsningen Almenäsvägen - Stenkullevägen som brytningen är lite för kraftig.

Visst gick det OmniLink på L3 under sommaren! Att man fortsatte med att sätta ut vagntypen måste rimligtvis innebära att man inte kunde lokalisera problemet till just linje 3 och just den korsningen. Men det kan säkert någon annan svara bättre på.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 03:11:21 AM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 augusti 2008, 22:48:13 PM
Varannan tur på linje 2 mot Trandared körs nu via Druvefors och ICA Maxi. Här ska BL 053 just svänga in på Trandögatan från Druveforsvägen.
De turer som körs denna nya väg vänder ett par hållplatser tidigare istället för vid Högagärdsgatan för att tidtabellen ska hålla.
Jättefina bilder, Bernt och intressanta vinklar dessutom!

Dock är linjens förkortning till Husbondegatan dock en åtgärd för att hålla samma kilometerantal som tidigare på tvåan och dessa räcker inte hela vägen upp till Högagärdsgatan.

DEssutom, för att minska förvirringen, så borde Backgårdstvåan varit en annan linje (förslagsvis 4). Problemet är dock att den ska vidare även på andra hållet och två linjer till Tullen synes onödigt. Förhoppningsvis åtgärdas detta vid nästa "Framtidstrafik" eller vad den nu kommer att kallas.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 03:14:26 AM
Du skriver om bussarnas skyltning. Jag vet inte huruvida nummerskyltning och destination är separerade vad gäller Almenäs, men 021 som Du porträtterat här har inget realtidssystem utan här skyltar man fortfarande med ICU400 och dessa uppdateras med all säkerhet inte och då har man bara två val. Antingen skyltar man bara linje 3 eller så väljer man att skylta Almenäs och då blir det per automatik linje 43 i skyltsystemet.

024 har heller inget realtidssystem så här finns bara Trandared eftersom det också är ICU400.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 03:17:10 AM
Citat från: yngrot skrivet 19 augusti 2008, 11:37:14 AM
Min gissning är att det nog bara är att vända och köra direkt det tar ju troligen lite längre tid köra runt Trndögatan än den vanliga körvägen... men jag kör inte inne i stan längre men de som gör kan ju rätta om jag har fel.. :)
Kilometerantalet är exakt det samma, vilket är anledningen till den nya ändhållplatsen. Dock kan ju vägförhållanden ställa till det lite då det i högtrafik är rätt omöjligt att komma ut på rv 27/41 från Trandögatan.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 03:19:45 AM
Citat från: TH14 skrivet 19 augusti 2008, 20:38:16 PM
Det är i korsningen Almenäsvägen - Stenkullevägen som brytningen är lite för kraftig.

Visst gick det OmniLink på L3 under sommaren! Att man fortsatte med att sätta ut vagntypen måste rimligtvis innebära att man inte kunde lokalisera problemet till just linje 3 och just den korsningen. Men det kan säkert någon annan svara bättre på.
Du kände ju till det så det måste man väl ha kunnat då? Hur visste annars Du att problemet låg just i den korsningen?
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2008, 09:19:03 AM
Citat från: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 03:11:21 AM
DEssutom, för att minska förvirringen, så borde Backgårdstvåan varit en annan linje (förslagsvis 4). Problemet är dock att den ska vidare även på andra hållet och två linjer till Tullen synes onödigt. Förhoppningsvis åtgärdas detta vid nästa "Framtidstrafik" eller vad den nu kommer att kallas.

Det är ett bra förslag och det finns ju inget som hindrar att linje 4 byter nummer till 2 vid Södra torget. Så gjorde i många år 9-an från Norrmalm, då den bytte nummer till 7-an vid Södra torget.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: TH14 skrivet 20 augusti 2008, 18:04:57 PM
Citat från: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 03:14:26 AM
Du skriver om bussarnas skyltning. Jag vet inte huruvida nummerskyltning och destination är separerade vad gäller Almenäs, men 021 som Du porträtterat här har inget realtidssystem utan här skyltar man fortfarande med ICU400 och dessa uppdateras med all säkerhet inte och då har man bara två val. Antingen skyltar man bara linje 3 eller så väljer man att skylta Almenäs och då blir det per automatik linje 43 i skyltsystemet.

024 har heller inget realtidssystem så här finns bara Trandared eftersom det också är ICU400.

De Scania MaxCi (och övriga vagnar 1995-1997) som finns kvar har den äldre styrenheten Z300TD, inte ICU400. En skillnad är att den äldre varianten är krångligare att uppdatera. Dock inte omöjlig!  ;)

Citat från: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 03:19:45 AM
Du kände ju till det så det måste man väl ha kunnat då? Hur visste annars Du att problemet låg just i den korsningen?

Det är inte så dramatiskt, jag fick höra det första gången igår!
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 augusti 2008, 22:43:48 PM
Citat från: TH14 skrivet 20 augusti 2008, 18:04:57 PM
De Scania MaxCi (och övriga vagnar 1995-1997) som finns kvar har den äldre styrenheten Z300TD, inte ICU400. En skillnad är att den äldre varianten är krångligare att uppdatera. Dock inte omöjlig!  ;)
Okej. Alltid bra att veta. :)

Citat från: TH14 skrivet 20 augusti 2008, 18:04:57 PMDet är inte så dramatiskt, jag fick höra det första gången igår!
A-ha! Då är det till allmän kännedom numera? :)
Titel: SV: Borås idag ; varför ej COOP och ICA/City?
Skrivet av: Petter Swanberg (PSw) skrivet 22 augusti 2008, 13:22:22 PM
Anledningen till att hpl COOP (linje 11) och ICA City/Albanoliden (också linje 11) tagits bort är Väst-trafiks satsning på tillgänglighet för rullstolsburna m fl. Hållpatserna höjs/ skall höjas, men ingen av ovan rubr. hpl har denna möjlighet då de ligger ute på plan mark (= parkeringsplats).

Kruxet för linje 2 att komma ut från Trandögatan på rv 27 - i högtrafik - gör det omöjligt att hålla tiden. (Jfr tidigare inlägg om linje 9:s problem i samma rondell, som både Staffan och jag tidigare berört på detta forum).   PSw
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: cobra_81 skrivet 27 augusti 2008, 03:21:10 AM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 augusti 2008, 22:48:13 PM
För de bussar på linje 2 som nu ska vända tidigare på Trandared, vid hållplatsen Husbondegatan (alltså inte Backgårdsgatan som bussarna skyltar), har en ny liten vändslinga gjorts i ordning på Dalsåkersgatan. Nedan några bilder på när BL 055 vänder i denna.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18006a.jpg)

(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18009a.jpg)

(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/2008-08-18013a.jpg)


Hej! Den nya ändhållsplatsen har redan börjat ta stryk, körde där idag och den kändes som att det var sumpmark. Kändes som att bussen skulle sjunka :D. Dessutom va det svårt att ta sig ut på Rv 27/41 (söderleden) från trandögatan, långa bilköer på trandögatan och söderleden resulterade i försening. ;)

Snygga bilder Bernt
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 27 augusti 2008, 11:24:30 AM
Citat från: cobra_81 skrivet 27 augusti 2008, 03:21:10 AM
Hej! Den nya ändhållsplatsen har redan börjat ta stryk, körde där idag och den kändes som att det var sumpmark. Kändes som att bussen skulle sjunka :D. Dessutom va det svårt att ta sig ut på Rv 27/41 (söderleden) från trandögatan, långa bilköer på trandögatan och söderleden resulterade i försening. ;)

Snygga bilder Bernt

Tackar! Jag har åkt 2:an en gång via Trandögatan och det var i fredags vid 17 - då var det kö ända till rondellen vid Maxi så det tog sin tid innan bussen kom ut på Söderleden. Angående vändplatsen på Dalsåkersgatan så är väl frågan om det inte är meningen att det så småningom ska bli en rodndell i korsningen med Trandaredsgatan så att bussen kan vända där. Med tanke på att Backgårdsgatan anges som destination verkar ju inte detta otroligt - då får man ju med den hållplatsen också.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2008, 12:00:10 PM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 augusti 2008, 11:24:30 AM
Tackar! Jag har åkt 2:an en gång via Trandögatan och det var i fredags vid 17 - då var det kö ända till rondellen vid Maxi så det tog sin tid innan bussen kom ut på Söderleden. Angående vändplatsen på Dalsåkersgatan så är väl frågan om det inte är meningen att det så småningom ska bli en rodndell i korsningen med Trandaredsgatan så att bussen kan vända där. Med tanke på att Backgårdsgatan anges som destination verkar ju inte detta otroligt - då får man ju med den hållplatsen också.

Så var det ju tänkt från början men rondellbygget har blivit fördröjt. Jag vet inte när det nu beräknas vara klart, men meningen var alltså att den skulle ha varit det redan till den 18 augusti. Är problemet avsaknad av pengar torde inte bygget kunna påbörjas förrän tidigast nästa år.

Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 28 augusti 2008, 00:52:07 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2008, 12:00:10 PM
Så var det ju tänkt från början men rondellbygget har blivit fördröjt. Jag vet inte när det nu beräknas vara klart, men meningen var alltså att den skulle ha varit det redan till den 18 augusti. Är problemet avsaknad av pengar torde inte bygget kunna påbörjas förrän tidigast nästa år.



Hybergsrondellen på Hässleholmen var ju enormt nödvändig [ironi] så den slukade väl alla pengar?
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 augusti 2008, 08:50:15 AM
Citat från: Svemicke skrivet 28 augusti 2008, 00:52:07 AM
Hybergsrondellen på Hässleholmen var ju enormt nödvändig [ironi] så den slukade väl alla pengar?

Om jag förstått rätt så var avsikten med denna bland annat att de ettor som vänder vid Brämhults idrottsplats skulle vända där i stället. Jag vet inte om det blivit så, enligt tidtabellen så är det fortfarande vändning vid idrottsplatsen. Men hursomhelst så håller jag med: rondellen på Trandared känns betydligt angelägnare.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Svemicke skrivet 29 augusti 2008, 12:45:19 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 augusti 2008, 08:50:15 AM
Om jag förstått rätt så var avsikten med denna bland annat att de ettor som vänder vid Brämhults idrottsplats skulle vända där i stället. Jag vet inte om det blivit så, enligt tidtabellen så är det fortfarande vändning vid idrottsplatsen. Men hursomhelst så håller jag med: rondellen på Trandared känns betydligt angelägnare.


Gatukontorets representant hade uttalat sig i Borås Tidning och sagt att rondellen är behövlig för det är så mycket trafik där. Undrar om han såg fel på trafiktätheten mellan Åsvägen/Hybergsvägen och riksväg 40, för jag har aldrig set någon hög trafiktäthet där rondellen är placerad.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 29 augusti 2008, 13:58:24 PM
Efter mina besök i Bs kan jag kanske se behovet av rondell där där som hastighetssänkande. Men på det stora hela anser jag att bs inte kan ordna trafik. Var väl inte för inte en stad med trafikingenjör utan körkort, o är kanske än?
Byns tre stora rondeller är ju trafikmässigt värdelösa, om ni tycker de är svåra fråga mig el ngn annan som ibland kör 25,25 från Halland till Alingsås...
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 29 augusti 2008, 14:14:47 PM
Rondeller är inte gjorda för våra stora fordon.. :P
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 29 augusti 2008, 15:23:50 PM
Uppenbart inte, fast andra städer verkar iaf respektera att vi & våra fordon finns och behövs. Att bygga små rondeller har sin förtjusning för de som bara ser personbilsperspektivet. Men bygga rondeller för stora fordon är också en säkerhetsfråga, antagligen äger ngn i Borås kommun delar av ett bilplåtslageri. Varför inte göra generellt som i ex Skövde? Höger fil bara för högersväng? alt rakt fram? i HÖGERfil. Stackars boråsare tycker jag inte, men stackars er och oss som måste passera stan.
Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 augusti 2008, 18:05:41 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 29 augusti 2008, 15:23:50 PM
Uppenbart inte, fast andra städer verkar iaf respektera att vi & våra fordon finns och behövs. Att bygga små rondeller har sin förtjusning för de som bara ser personbilsperspektivet. Men bygga rondeller för stora fordon är också en säkerhetsfråga, antagligen äger ngn i Borås kommun delar av ett bilplåtslageri. Varför inte göra generellt som i ex Skövde? Höger fil bara för högersväng? alt rakt fram? i HÖGERfil. Stackars boråsare tycker jag inte, men stackars er och oss som måste passera stan.

Om du menar Östra leden i Skövde håller jag med: så skall rondeller byggas. Men den som byggde rondellerna på Vadsboleden och den som byggde dem i Borås tycks ha gått samma kurs. Sedan har man ju i Borås lyckats göra en stor rondell som Knallelandsrondellen så att ingen tycks veta hur man skall köra i den. För ett par år sedan visade det sig att trafikskolorna lärde ut en sak, polisen en annan. Spelar egentligen ingen roll, alla kör ändå i högerfilen oavsett om de skall köra ett trekvarts varv. Alternativt kör de i vänsterfilen och tror då automatiskt att man slipper väjningsplikten in mot rondellen.
För övrigt var det kö nästan hela Trandögatan förbi ICA Maxi i dag vid 17-tiden på grund av den felaktigt konstruerade Åhaga-rondellen. Linje 2, 7 och 9 blev alltså rejält försenade.
Apropå förseningar undrar hur man tänkt när man förlängde linje 3 till Almenäs. Samma körtid enligt tidtabellen antingen man skall till Armbåga (Ishallen) eller Almenäs. Det är bara det att det tar minst 5 minuter med personbil att köra Armbåga-Almenäs. Det går inte fortare med buss på den smala vägen - i synnerhet inte som det finns något som heter hållplatser också. Således var 3-orna mot Svensgärde minst 5 minuter försenade från Södra torget i den mån de kom från Almenäs. Blir fint till vintern! Eller till julhandeln, då det kan ta en kvart att passera Knallelandsrondellen om man kommer från Armbåga. Där gäller det att armbåga sig fram.  >:(


Titel: SV: Borås idag [Bilder]
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 30 augusti 2008, 01:10:18 AM
Har inte kört de senast nämnda rondellerna, men den på söderleden fungerar bra. Undrar varför det inte är praxis, den modellen borde vara perfekt för de 2 rondellerna från fristadvägen in mot  borås,,, Men är det inte tom så att borås bygger "vackra" rondeller utan ens ha råd/avsatt medel att hålla dem vackra?

Att med de perspektivet och jämför nu med argumenten fr borås kommun i pressen om hastighetssänkningen på stadsmotorvägen får mig verkligen att betvila så väl trafiksäkerhetstankande som den allmäna kompetensen i byns förvaltning.